משרד הבריאות החליט לחסום את הרפורמה של ייבוא מקביל על מוצרים רבים, באמצעות הגדרת מוצרי היגיינה כרגישים. על ההחלטה סיפר היום (שני) מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי בראיון ל-103FM: "יש פערים מאד גדולים בין המחירים. ישנם מוצרים שבהם יש פערים של אפילו 60%. רואים זאת בבירור כשאנשים שנוסעים לחו"ל קונים דאודורנטים ומשחות שיניים מחו"ל. משרד הכלכלה פועל רבות להורדת יוקר המחיה בישראל. המטרה שלנו היא להגדיל את הערוצים בייבוא המקביל. אין ספק שהתקנות כמו שהועברו כעת הן בעייתיות. זאת רק התחלה של דיון ואני מאמין שנצליח לשנות את התקנות".



על החשש הבריאותי מייבוא מקביל טען: "אכן קיים החשש אך ההקלה בייבוא מקביל מתייחסת למוצרים שקיימים ונמכרים גם בארץ . משחות שיניים אינו מוצר רגיש, בשמים אינם מוצרים רגישים. המטרה היא להקל על הרגולציה. עולם התקינה עובר תקן תקן כדי לסייע. ראינו את הורדת המחירים בגבינות ובבשר. אנו אף מעודדים שימוש באפליקציות החכמות לצורכי השוואה. אנחנו צרכים לזרז את זה כמה שיותר מהר אבל כיום הגענו לשלב הסופי. אני מאמין שברגע שהנושא יגיע לוועדת הרווחה גם ההיגיון הבריא יגיע. אם העולם עובד ברגולציה מסוימת, לא צריך להקצות לה יותר. העולם אינו שונה ממדינת ישראל".





רונן רגב כביר, מנכ"ל 'אמון הציבור' התייחס לנושא והוסיף: "אחד החסמים הגדולים ביותר לנושא הוא משרד הבריאות. משרד הבריאות עושה שמיניות באוויר במקרה הזה משתי סיבות עיקריות. הוא לא אוהב לעבוד קשה ולקחת בקרות ופיקוח על המתרחש בשוק. בנוסף לכך הוא אינו יודע לייצר בקרה עם הרתעה אפקטיבית. הוא לא יודע לעשות בקרות בשווקים ולהרתיע קמעונאים כדי שהם יבדקו את עצמם לפני פרסום מוצרים על המדף, הוא לא מפרסם מידע על בקרות ובדיקות שנעשות בציבור. יש פה קשר ישיר בין הפעילות הלא יעילה של משרד הבריאות לחוסר מוחלט בשקיפות בפיקוח ובבקרות".



גבי גזית התייחס לדבריו וטען: "שר הבריאות הוא אדם חרדי. מול עיניו אמורים לעמוד הציבור החרדי שצורך מוצרי טואלטיקה בכמויות גדולות. השר יכול לדפוק על השולחן ולקבוע דד ליין". על כך השיב לו המנכ"ל לאמון הציבור: "שר הבריאות צריך לתת את הטון ולפעול באומץ אבל הוא לא הגורם המכריע בנושא. יש פקידות שעושה את העבודה שלה והיא צריכה להיות שקופה לציבור. בשורה התחתונה, כמו שאמר מנכ"ל משרד הכלכלה, רק ועדת הרווחה תוציא את הרימונים מהאש. חשוב שיבואו החברים בוועדה, יעשו סדר וייאלצו מהשר לעשות את עבודתו".



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן