שוק ההזמנות באינטרנט מתחלק בין חמש שחקניות עיקריות. המובילות הן שופרסל, ויקטורי ורמי לוי, מאחוריהן יינות ביתן והרחק מאחור ניצבת מגה. 

בשנת 2017 רכשו הישראלים מוצרי מזון דרך הרשת ב־2.5 מיליארד שקל. על פי נתוני אתר השוואת מחירי המזון mySupermarket, סל הקניות הממוצע מכיל 61 פריטים, הקטגוריה הפופולרית ביותר היא פירות וירקות ובראש הרשימה נמצאת העגבנייה.

על פי mySupermarket, חמשת המוצרים הפופולריים ביותר שאנשים רוכשים מלבד פירות וירקות הם גבינת קוטג' 5%, חלב 3%, מארז של 12 ביצים בגודל L, מגבוני נייר ומארז טונה בשמן. "אם לפני כמה שנים היה חשש של קניית מוצרי מזון טריים כמו מוצרי חלב, היום החשש הזה נעלם", אומר מנכ"ל החברה, מוישיק אלפרט. "לקוח מזמין בממוצע 1.8 פעמים בחודש, והפקטור החשוב ביותר הוא לא המחיר אלא רמת השירות. הגורם המכריע לאיבוד לקוחות אצל רשתות המזון זה חוסרים". 

סניף של שופרסל. צילום: רויטרס

להבדיל מקנייה פיזית, בקנייה וירטואלית אפשר להקיש במשבצת החיפוש את המוצר שאנו מעוניינים בו ולקבל אותו על המסך לצד מוצרים זהים לו שיכולים בדרך כלל להיות זולים יותר. רשתות שיש בבעלותם מותג פרטי כמו שופרסל ורמי לוי, ימקמו את המוצרים שלהם תמיד בחלק העליון של המסך, ומחירו של המותג הפרטי יהיה כמעט תמיד הנמוך ביותר. כאשר אנו מוסיפים את המוצר לסל הקניות שלנו, יכול להיות שכשנגיע לקופה הווירטואלית, המוצר לא יהיה זמין ברשת עקב חוסרים במלאי. לפעמים נגלה על החוסרים הללו בשלב מאוחר יותר, כאשר נקבל את הקניות לבית ונראה שהרשת זיכתה אותנו בתמורה להורדת המוצר. 
 



כדי לבדוק היכן הכי משתלם לקנות אונליין, הרכבנו סל מוצרים ויצאנו לשוטט ברחבי הרשת



קטגוריה ראשונה: מוצרי חלב



סל מוצרי החלב שלנו מורכב מ־14 פריטים - חלב, שוקו, חמאה, מרגרינה, גבינה לבנה, גבינת קוטג', גבינה צהובה, לאבנה, ממרח גבינה, מעדני שוקולד, מעדני יוגורט ושמנת לבישול. המחיר הממוצע של הסל הוא 181 שקל - רשת ויקטורי הציעה את הסל הזול (178 שקל) וברשת מגה היה הסל היקר (185 שקל). הפרש המחיר הגבוה ביותר למוצר נמצא במעדן חלב מוכר, שנמכר ברשת מגה במחיר ב־11% בממוצע פחות מאשר בשאר הרשתות. בקטגוריית מוצרי החלב אי אפשר היה למצוא שוקו בקרטון בגודל 0.5 ליטר אצל רמי לוי, ולכן רכשנו שני בקבוקוני שוקו 250 מ"ל כל אחד.
 

קטגוריה שנייה: סלטים



קטגוריית הסלטים שלנו מורכבת מחומוס, טחינה, חצילים וכרוב. מחיר הסל הממוצע הוא 47 שקל. בעוד בשופרסל, ביינות ביתן ובוויקטורי טווח המחירים הוא 45־47 שקל, שני שחקנים היו יוצאי דופן: רמי לוי הציע את המחיר הנמוך ביותר עבור סל הסלטים שלנו (39 שקל) בעוד מגה הציעו את המחיר הגבוה ביותר (56 שקל). הפרש המחיר הגבוה ביותר למוצר נמצא בסלט חצילים: הסלט של רמי לוי היה זול ב־27% מממוצע המחירים בשאר הרשתות. 
 

קטגוריה שלישית:ירקות



סל הירקות שלנו מורכב ממלפפונים, עגבניות, בצל לבן, שום, חציל, פלפל, תפוח אדמה, חסה, גזר ועשבי תיבול. המחיר הממוצע לסל זה הוא 80 שקל. גם בסל הירקות, רמי לוי מציע את המחיר הנמוך ביותר (61 שקל) ואילו מגה שוב שומרת על רמת המחירים הגבוהה שלה (91 שקל). הפרש המחיר הגבוה ביותר למוצר נמצא בעגבניות - אצל רמי לוי הן נמכרות ב־65% פחות ממחירן הממוצע ברשתות המתחרות. יש לציין כי בעוד לוי מוכר ק"ג עגבניות בפחות משני שקלים, רשת ויקטורי נושפת בעורפו עם פחות משלושה שקלים לק"ג עגבניות.
 

קטגוריה רביעית: פירות



את סל הפירות שלנו הרכבנו מתפוזים, קלמנטינות, לימון, בננות, תפוחים, אבוקדו ותותים. המחיר הממוצע לסל זה הוא 77 שקל. אצל רמי לוי לא נמצאו תותים, ולכן הוא לא נכנס להשוואה הכוללת בין הסלים. הסל הזול ביותר שייך ליינות ביתן (74) והסל היקר שייך לשופרסל (81). אשר למוצר שבו ההפרש בין הרשתות היה הגבוה ביותר, רמי לוי מפחית את מחירי האבוקדו ב־57% ביחס למחיר הממוצע של שאר הרשתות.
 

קטגוריה חמישית: מזווה



לסל המזווה שלנו הכנסנו ביצים, שמן זית, עגבניות מיובשות, רוטב צ'ילי, אורז, פיתות, עלי גפן, פירורי לחם, חומץ, לחם דגנים וממרח שוקולד. המחיר הממוצע של סל זה הוא 187 שקל. את הסל הזול ביותר הציעה יינות ביתן (173 שקל) והסל הגבוה שייך למגה (207 שקל). הפרש המחיר הגבוה ביותר למוצר נמצא בממרח שוקולד פופולרי: רשת יינות ביתן מכרה אותו ב־28% פחות מהמחיר הממוצע של שאר הרשתות. בקטגוריה זו, רמי לוי העמיד על המדף הווירטואלי שני מוצרים (עלי גפן ולחם דגנים) שמשקלם נמוך מאשר במשקלם ברשתות המתחרות.
 

קטגוריה שישית: בשר ודגים



אל סל הבשר שלנו הכנסנו סלמון טרי, בשר בקר טחון, שניצל מוכן, פסטרמה וסלמי. המחיר הממוצע של סל זה הוא 57 שקל. את סל הבשר הזול ביותר הציע רמי לוי (47 שקל), ואילו את הסל היקר (69) הציעו פעם נוספת במגה. רמי לוי מוביל גם הפעם בהפרש המחירים של מוצר בודד - הבשר הבקר הטחון נמכר אצלו ב־56% פחות מאשר בשאר הרשתות.
 

קטגוריה שביעית: שתייה



את סל השתייה שלנו הרכבנו ממשקאות מוגזים, מים, תה וקפה. המחיר הממוצע של סל זה הוא 75 שקל. הסל הזול ביותר היה אמור להירשם על שם רמי לוי, אך מפאת המחסור בפריטים (לא הצלחנו להשיג אצלו בקבוקי קולה זירו 1.5 ליטר בודדים, אלא רק בקבוקי ליטר או שישיית בקבוקי 1.5 ליטר), הענקנו את הבכורה לרשת הבאה אחריו, ויקטורי (73). הסל היקר ביותר בקטגוריה הזו שייך שוב למגה (83). מחירי השתייה היו באופן כללי די זהים, ולא היה הפרש מחירים דרמטי וראוי לציון במוצר בודד.
 

קטגוריה שמינית: שונות



סל השונות שלנו מורכב מטיטולים, אקונומיקה ומשחת שיניים, והמחיר הממוצע של סל זה הוא 35 שקל. את הסל הזול ביותר הציעה רשת יינות ביתן (32) ואילו את הסל היקר ביותר הציעה רשת מגה (39). הפרש המחיר הגבוה ביותר למוצר בודד נמצא בטיטולים שלב 4:  מחיר המוצר ברשת שופרסל היה נמוך ב־14% מהמחיר הממוצע ברשתות המתחרות. 

ויקטורי הכי הוגנים, שופרסל הכי מסודרים



מבדיקת הסלים הכוללת עולה כי הקנייה ברשת רמי לוי היא הזולה ביותר (895 שקל) בפער ניכר מהקנייה ברשתות המתחרות - 115 שקל פחות מהסל במקום השני, אך עם זאת יש לציין כי לוי הוא היחיד שהתגלו אצלו חוסרים. הבאים אחריו הם ויקטורי (1,010 שקל), יינות ביתן (1,015 שקל), שופרסל (1,057), ואת הרשימה סוגרת מגה (1,164 שקל - הפרש של 270 שקל מסל הקניות של רמי לוי). יש לציין כי על המחירים הסופיים יש להוסיף דמי משלוח. בדרך כלל מדובר בכ־30 שקל למשלוח, אולם המחיר משתנה בהתאם להיקף הקנייה ולאמצעי התשלום. 

אחד היתרונות העצומים של קנייה ברשת מצוי באפשרות להשוות, בטרם הקנייה הסופית, בין המוצרים שהוספתם לסל לבין החלופות. בעניין זה יש לציין לטובה את רשת ויקטורי. הרשת נהגה בהוגנות יתר והציעה לנו להחליף 37 פריטים מעגלת הקניות שלנו לפריטים זהים וזולים יותר ממותג אחר (אין לרשת מותגים פרטיים), ובכך חסכה לנו 117 שקל.  גם באתר של רמי לוי הציעו לנו להחליף שלל פריטים, 42 ליתר דיוק, אך המערכת לא זיהתה את הפריטים הזולים שהוספנו לסל והציעה בחלק מהמקרים פריטים יקרים יותר. פרט לכך, כל התהליך של החלפת המוצרים היה מסורבל, ולעתים אף גרם לנו לטעויות ולמחיקת פריטים מבוקשים מן הרשימה. 

גם בשופרסל הציעו לנו להחליף שבעה פריטים למותג הפרטי של החברה, ובכך חסכו עבורנו 21 שקל. ביינות ביתן לא הציעו להחליף שום פריט, ויתרה מכך, הם הודיעו לנו שתאריך ההזמנה הקרוב שבחרנו (יום המחרת) אינו כולל את המבצעים שקיבלנו בתהליך הקנייה, ולפיכך עלה המחיר הסופי בכמה שקלים.  גם ברשת מגה לא הציעו שום אופציה להוזלת סל הקנייה. "הקונים אונליין, לפחות אלה שעברו באתר השוואה, נענו להצעות ההחלפה והחיסכון", אומר אלפרט. "מבדיקה שערכנו מצאנו שב־2017 חסכו הקונים 8.8 מיליון שקל בקניות אונליין באתר, וזאת רק מאימוץ המלצות למבצעים והצעות החלפה, בלי להביא בחשבון חיסכון בצורת הקנייה (בקנייה אונליין נחסכים מהקונה פיתויים  רבים שהוא נחשף אליהם בביקור הפיזי בסניפים).

חוויית הקנייה הנוחה ביותר הייתה ברשת שופרסל. הרשת הציגה את מגוון המוצרים הגדול ביותר, האתר שלה הוא נוח לניווט ולהתמצאות, והדפדוף ברשימת הקניות, הוספת מוצרים אל עגלת הקניות וגריעתם ממנה ושינוי הכמויות היו ידידותיים ולא פלטו מוצרים אל מחוץ לסל. עם זאת, יש לציין כי שופרסל דוחפת בצורה אגרסיבית את המותג הפרטי שלה. חשוב להדגיש שלא תמיד המוצרים התחליפיים שהרשתות מציעות ימומשו על ידי הצרכנים: ישנם מוצרים אחידים כמו סוכר, שלצרכנים לא יפריע להחליף במותג זול יותר, ולעומתם יש מוצרים ייחודיים בטעמם, ובמקרים כאלה צרכנים מעדיפים פעמים רבות לוותר על המוצר החלופי הזול ולא להתפשר על הטעם המוכר. 

סל הקניות שהוצג בכתבה הוא כמובן סל אפשרי אחד מבין רבים. אף שהשתדלנו לקלוע אל המכנה המשותף הרחב ביותר, לכל משפחה יש את תמהיל המוצרים שלה. כך ייתכן מאוד  שמשפחת ישראלי מכפר סבא צורכת סל קניות מסוים, וכי את אותו סל משתלם להם יותר לקנות בשופרסל, למשל, מאשר ברמי לוי. חשוב לבדוק את סל הקניות מדי פעם באתרי ההשוואות השונים כדי לחסוך כסף. זאת ועוד, קניות דרך אתרי רשתות המזון יכולות לחסוך כסף רב מאוד, גם  אם מביאים בחשבון את דמי המשלוח. וכמובן, לצד החיסכון בדלק ובזמן יקרים, את המשלוח מקבלים ישר לפתח הדלת ולא צריך להיסחב עם שקיות רב פעמיות. 

בעולם העתידי כפי שהוא מודגם בסרטונים של חברות אלקטרוניקה דרום קוריאניות, במקרר הביתי שלנו יהיו חיישנים שיוכלו לזהות אילו מוצרים נכנסים לתוכו, אילו מוצרים יוצאים ממנו ומה תוקפם. כשמוצר מסוים ייגמר או יפוג תוקפו, המקרר יוסיף אותו לרשימת ההזמנות החודשית שלכם, והוא אף  יבצע אותה באופן אוטומטי עם כרטיס האשראי המוגדר לו במערכת. דמיינו שבכל יום חמישי אחר הצהריים הקניות מגיעות לקראת הערב בלי שהייתם מעורבים בתהליך כלל. כל שנותר לכם הוא לסדר את המוצרים במדפי המקרר. אולם בהתחשב במצב תשתיות התקשורת המפגרות של ישראל, שאין זה המקום  להרחיב עליו, זהו חזון רחוק. עד שיתגשם, נצטרך להסתפק בהזמנת אונליין ידנית רגילה.