בכל שנה לקראת פסח נוצר מחסור בביצים, אך השנה משרד החקלאות נוקט בצעדים על מנת להימנע מכך באמצעות הענקת "רשת ביטחון" ליבואני הביצים מאירופה בהיקף של כ-2.5 מיליון שקל, לטובת ייבוא ביצים לקראת הפסח. בהקשר זה משרד החקלאות פתח היום (רביעי)  מכסות ייבוא בפטור ממכס ממדינות שהמשרד אישר מהן ייבוא.



מדי שנה, בתקופה זו לקראת החג, נרשם מחסור עונתי בביצים, ולכן גם השנה פתח המשרד מכסה לייבוא של 70 מיליון ביצים במרץ, כולן פטורות ממכס. הייבוא מגיע בעיקר מספרד, וככל שיידרש המשרד יפתח מכסות ייבוא נוספות פטורות ממכס.



על פי מקרי עבר, נראה כי הציבור בישראל נמנע מקניית ביצים "חומות", מסיבה לא ברורה, למרות שמדובר בביצים זהות לביצים ה"לבנות", הן מבחינת הרכיבים והערכים התזונתיים והן מבחינה בריאותית. מקור הצבע הנו בזן התרנגולת - כאשר צבע עורה של התרנגולת הוא לבן היא מטילה ביצים "לבנות" וכאשר צבע עורה חום, היא מטילה ביצים "חומות".



השר אריאל. צילום: פלאש 90
השר אריאל. צילום: פלאש 90



לאור זאת, יבואני הביצים חוששים להפסיד כסף בייבוא ביצים "חומות" בשל אי הוודאות באשר ליכולתם למכור אותן. בעקבות כך, החליט משרד החקלאות להעניק "רשת ביטחון" ליבואני הביצים ה"חומות", כך שהמדינה תיתן פיצוי כספי ליבואני הביצים ה"חומות", אשר לא יצליחו למכור אותן לצרכן בשל רתיעה מרכישתן. 



על רקע זה, שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אורי אריאל, אמר כי "נערכנו מראש ופתחנו את מכסות הייבוא לביצים ללא מכס, בכדי לאפשר ליבואנים לייבא ביצים ככל שיידרש. כמות הביצים ה'לבנות' באירופה קטנה ולא מספקת. לנוכח זאת, פעלנו על מנת להעניק 'ביטוח' ליבואנים למקרה שבו לא יצליחו לשווק את הביצים ה'חומות' לציבור. אנו ממשיכים לפעול כל העת, לטובת החקלאים ולהעניק להם רשת ביטחון כלכלית".