דו"ח של מרכז טאוב ועמותת פעמונים מצביע על פער מדאיג בין ההכנסות להוצאות כאשר כשליש ממשקי הבית בישראל חיים תחת מינוס קבוע בבנק. קיריל שרידמן, חוקר במכון טאוב, הסביר בשיחה עם ענת דוידוב ב-103FM את תוצאות הדו"ח. "המחקר עצמו מתמקד בין הפער בהוצאות להכנסות השוטפות. מצאנו פער שוטף שלילי כאשר לא כל משק בית שנמצא בפער שלילי משמעו שהוא נמצא בקושי כלכלי. הנתון הזה הוא יכול לחזות כי אחוז מתוך מאלו שנמצאים בפער השלילי יסבלו מקשיים כלכליים", אמר.



"החובות שבדקנו מתחלקים לשלושה גורמים: בנקים, משפחה וחברים וגורמים מסחריים. נמצא כי החלשים יותר בחברה לוקחים את מירב כספם מהמשפחה ומחבריהם וגורמים להם להימצא בחובות". כשנשאל מהי ההוצאה הכבדה ביותר עבור משק בית בישראל השיב: "הדיור היא אמנם ההוצאה החשובה וגדולה ביותר במשק הבית, אך כפי שמסתבר מתוך הדו"ח היא אינה התוצאה שמגדילה את הפער השלילי אלא דווקא ההוצאות על ביגוד וקוסמטיקה, שקשה להכניסם לתקציב השוטף. רובנו מודעים להוצאת הדיור שלנו ונערכים אליהם מהתאם לעומת הוצאות שוטפות שאיננו מתכננים אותם מראש. הוצאות הסלולר לדוגמא כבר לא נחשבות להוצאות הכבדות למשקי הבית כפי שהיו בעבר, כי זכו לצניחה בזכות כניסתם של השחקנים החדשים לשוק".

על הזוגות הצעירים שסובלים ממצוקה כלכלית אמר כי "חלק משמעותי מהקושי של הזוגות הצעירים נובע מההוצאות הנלוות לטיפול בילדיהם כגון חינוך, חוגים, טיפולים רפואיים, בילויים, מזון ועוד. בתור אבא סטודנט נאלצתי לא פעם להוציא סכומי כסף גדולים כדי לממן לבני הצעיר את המסגרות שלו במהלך היום. חשוב להדגיש שמרבית ממשקי הבית בישראל נותרו הבעלים של הדירות בהם הם גרים (69%) אך הם משלמים עליהן משכנתא ובכך בעצם מרבית מהנכסים גם שייכים עדין לבנק".

דניאל שרון, מנהל אוזר בעמותת פעמונים, הסביר כיצד העמותה מסייעת למשפחות להתנהל ולסתום חורים. "זוגות פונים אלינו בכל מיני מצבים", הסביר, "חלקם פונים אלינו כשצברו חוב של 500 שקלים ומודאגים מההתדרדרות וישנם כאלה שמגיעים אלינו רק לאחר חוב של 300-400 אלף שקלים וחבריהם שלחו אותם אלינו כי להם עוד לא נפל האסימון".

"בשלב הראשון אנחנו נוהגים לשקף לזוגות שמגיעים אלינו את מצבם הכלכלי", אמר עוד, "ישנם רבים מן הזוגות שאינם מודעים למצבם כלל. לאחר מכן אנחנו מוודאים שהם אכן מלאי מוטיבציה לבצע שינוי. בסיום ההליך הראשוני אנחנו מציבים ביחד יעדים כלכליים שכוללים את הקטנת הוצאות, הגדלת ההכנסות והבנייה מחדש של חובות משפחה שיכללו בשכר. אנחנו מתעקשים שהמשפחה תקבע לעצמה את סדר העדיפויות כי אם אנחנו נקבע להם זה לא יעבוד. אנחנו מאמינים שהידע נמצא אצל המשפחה והיא זו שיכולה לגרום לשינוי. כמעט כל המשפחות מוצאות לבסוף את הדרך להגדיל הכנסות ומוצאות דרך לקצץ בהוצאות בעיקר דרך חיסכון במוצרי המזון".

עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן