שיפוץ חדר רחצה אינו עניין פשוט, התהליך עצמו כולל בתוכו בחירת ריצוף וחיפוי מתאימים, כלים סניטריים ותאורה ומשתנים נוספים. לכן, יש פה צורך בתכנון נכון ומדויק, בחירה נכונה של אלמנטים ופריטים, יצירת עיצוב לצד פונקציונליות ובטיחות והכל תוך היצמדות למסגרת תקציב ברורה.

צרו תחושת מרחב מקסימלית
״הדבר הראשון והחשוב ביותר עבור חדר הרחצה הוא תחושת המרחב שלו״, מסביר אלעד בר-עמי, אחד ממנהלי חברת בר-עמי קרמיקה, ״השהות בחדר צריכה להיות מרגיעה ונעימה וכדי לייצר אותה יש לגבש תחושה נינוחה בחדר הרחצה אשר נובעת בעיקר מתחושת המרחב. יצירת עיצוב חנוק או מנוכר יגרמו לנו לתחושה לא נעימה בעת השהות בחדר וכך היא עשויה אף לפגוע בפונקציונאליות שלו״.

כדי לאמץ את תחושת המרחב הרצויה, ניתן להשתמש בהמלצות הבאות במידת האפשר:
צבעים בהירים: 
אין דבר שמעניק תחושת מרחב טובה יותר כמו צבעים בהירים. אם לא די בכך שהצבעים הללו נותנים תחושה נעימה יותר של חמימות לעומת צבעים כהים שעשויים להיות בעלי אופי מעט מנוכר. הצבעים הבהירים יוצרים אשליה של חלל גדול ומלא בחופש תנועה אשר גורם לשהות שלנו בחדר להיות נעימה ונינוחה.
חדר ריבועי: 
כאשר אנו יכולים לתכנן גם את מידות החדר מראש, כדאי להעדיף חדר ריבועי לחדר הרחצה מאשר חדר מלבני ומוארך. חדר ריבועי הוא חדר מרווח שניתן להתנועע בו בקלות, ואילו חדר מוארך נותן תחושה של תזוזה לאורך במעין מסדרון.
פרופורציות החדר: 
קל מאוד להסתכל על האלמנטים שאנו רוצים לשלב בחדר הרחצה ולשכוח את הגודל שלו ואת היכולת שלו להכיל את כל האלמנטים גם יחד. באם לא נתחשב בפרופורציות של החדר ונבחר אלמנטים המתאימים בגודלם, נייצר לנו חדר עמוס ומסורבל שלא קל לנוע בתוכו.
מיקום האסלה: 
האסלה היא פריט גדול בחדר הרחצה שלא ניתן לוותר עליו ולא ניתן להקטין אותו, ויש להתחשב במיקום הנכון עבורו. 
כל עוד זה מן האפשר, כדאי להימנע מהצבת האסלה אל מול דלת הכניסה, דבר המעורר תחושה לא נעימה הן בעת הכניסה לחדר הרחצה והן בזמן השימוש באסלה.
יתרה מכך, בחללים קטנים במיוחד יש לשים לב לכך שמיקום האסלה לא יקשה על הכניסה אל החדר, לבחור להציב אותה במקום שלא תתנגש עם הדלת או לבחור בדלת הזזה או כזו הנפתחת כלפי חוץ.
חדר רחצה מעוצב
חדר רחצה מעוצב
פתרונות אחסון: 
פתרונות האחסון הקיימות כיום הן רבות מספור והן באות לידי ביטוי באינספור מוצרי אחסון אשר נועדו לחסוך במקום. 
כדאי לשקול את האפשרויות השונות בחדר האמבטיה כדי לא להעמיס על החלל הקטן ממילא. 
בנוסף לכך, פתרון אחסון פופולארי שיכול להוות גם אלמנט עיצובי נהדר הוא שקעי אחסון בקירות שיחליפו את הארונות הבולטים.
פתיחת החלל לחדר השינה: 
עבור חדרי רחצה הצמודים לחדר השינה ישנו פתרון שעדיין לא נחשב לקונבנציונאלי, אך צובר תאוצה בעולם עיצוב הפנים. 
פתרון זה הוא פתיחת חלל חדר הרחצה לחדר השינה, אם באמצעות החלפת הקיר השלם החוצץ ביניהם בקיר חלקי או אף בהצבת חלון מעל הכיור אל חדר השינה. פתרון שכזה נותן מענה אשר יוצר תחושת מרחב גבוהה יותר הן בחדר השינה והן בחדר הרחצה. 
עם זאת, עוד ניתן ליצור אשליית הפרדה ביניהם באמצעות ריצוף שונה, ואף להציב חוצצים לשם הפרטיות בסביבת האסלה או בסביבת המקלחון בצורת זכוכית חלבית.
ריצוף וחיפוי לחדר רחצה - שלבו בין עיצוב ופונקציונאליות
״הטיפול ברצפה ובקירות של חדר הרחצה כוללים את שני השיקולים החשובים בעיצוב פנים גם יחד״, טוען בר-עמי, ״הם יסודות משמעותיים מבחינה אסתטית כמו בכל חלל אחר בבית, משום שהם בולטים ומושכים את העין, אך הם גם חשובים במידה גבוהה ביותר לפונקציונאליות של חדר הרחצה, שמתוך הלחות השוררת בו זקוק להתייחסות חשובה לנושאי הקירות והרצפה״.
שימו לב להמלצות הבאות הנוגעות לשיקולים שצריכים לבוא סביב נושאי הריצוף והחיפוי של חדר הרחצה.
צבעים ודוגמאות: 
כפי הנאמר, יש חשיבות לבחירה של הצבעים בחדר האמבטיה ועדיף לייצר נטייה אל עבר שליטה של צבעים בהירים. כך מתקבלת תחושת מרחב מן החלל ואף תחושה של ניקיון, אשר רצויה ביותר בחדר הרחצה. עם זאת, אפשר לשלב צבעים נוספים ואף דוגמאות בקירות כדי לתת פן אוריינטלי יותר לחדר האמבטיה. יש לנקוט במידת עדינות בשילוב שלהם, אך שילוב של אריחי בטון מעוטרים בדוגמאות קלאסיות יכול להעניק גיוון חמים למראה חדר הרחצה ואף לייצר חיסכון בעלות הכוללת של האריחים.
חיפוי
ישנם שבוחרים חיפוי לקירות חדר הרחצה כתוצאה מטעמים אסתטיים, אך אחרים מחפים את הקירות מתוך מחשבה שיש בכך הכרח כדי למנוע מהלחות לחדור אל הקיר.כיום ניתן לוותר על החיפוי תוך שמירה מרבית של הקיר. סוגי צבע וטיח ייעודיים, לרוב כאלה אשר משלבים מינראליים טבעיים בהם, מסוגלים לייצר שכבת בידוד אשר תמנע חדירה של לחות ורטיבות. כך ניתן לבחור בקיר חלק ואחיד שנותן תחושה רגועה ורצופה יותר לחדר הרחצה.
 רצפה פונקציונאלית: 
מההיבט הפונקציונאלי, ישנם שני נושאים שכדאי לתת עליהם את הדעת בעת הבחירה של הריצוף לחדר הרחצה. 
הראשון מביניהם פשוט למדי – יש לוודא שהעיבוד והגימור (דרגת שחיקה מתאימה) של אריחי הריצוף ממזער החלקה. 
הרטיבות בחדר הרחצה מעודדת החלקה ויש לבחור באופן ייעודי אריחים שימזערו את הסכנה לכך. 
הנושא השני הוא העמידות של חומר הגלם. אריחים שונים יכולים להיות רגישים יותר או פחות, וכך ישנם שיזקקו לטיפול ותחזוקה רחבים יותר. 
שימו לב שאינכם בוחרים את הריצוף רק על פי המראה שלו, אלא דאגו שיהיה לכם נוח לתחזק ולטפל בריצוף לאורך זמן ולמנוע בלאי שלו.
רצפה פונקציונאלית
רצפה פונקציונאלית
גובה המקלחון: 
ההמלצה האחרונה עשויה להיראות טרחנית, אך אנשים רבים שוכחים מהנקודה הפשוטה הזו ומצטערים אחר כך לאורך זמן. 
יש לדאוג להפרדה של רצפת המקלחון מרצפת החדר באמצעות מדרגה, או באמצעות שקע נמוך מספיק. 
באם לא נעשה זאת, המים יזלגו וחדר הרחצה יהיה רטוב בכל פעם שנצא מהמקלחת.
איטום: 
עם השיקולים הרבים לטעם האסתטי שבאריחי החדר, הדבר החשוב באמת הוא מה שנמצא מאחוריהם. 
הלחות והרטיבות השוררות בחדר הרחצה יוצרות הכרח לאיטום טוב של הקירות. 
דאגו לחיפוי יעיל הנעשה בהתאם לתקנים כדי למנוע חדירה של רטיבות לפנים חלל הקיר.
בחירת ברזים וכיור - הסמלים של חדר הרחצה
״האביזרים המזוהים ביותר עם חדר הרחצה הם הברזים והכיור״, מציין בר-עמי, ״וכך הם אוחזים במשקל רב הנוגע לעיצוב של חלל חדר הרחצה. לכן, לא מפתיע שרבים בוחרים להשקיע מחשבה יתרה בבחירת הברזים והכיור ובהשקעה בעיצוב שלהם. אך מעבר לעיצוב יש לזכור שהברזים והכיור אינם כה מזוהים עם חדר הרחצה ללא סיבה, והם שני אלמנטים פונקציונאליים שיש לדאוג שיבצעו את עבודתם בצורה נוחה, אכיותית ויעילה״.
כדי לדאוג לכל זאת ועוד, כדאי לעיין בהמלצות הבאות:
 טרנד הכיור המונח: 
טרנד שהולך וצובר תאוצה בעולם עיצוב הפנים הוא הכיורים המונחים.
יותר ויותר אנשים בוחרים להחליף את הכיור השקוע המסורתי בכיור שמונח על גבי הארון, כמעין קערה האוצרת לתוכה את המים. 
הדבר מאפשר מגוון עיצובים רחב אשר מתבטא בגודל של הכיור והצורה שלו. 
ניתן לשקול השתתפות במגמה הרחבה הזו כדי לסגל לחדר הרחצה מראה מודרני ועכשווי.
 גובה הכיור: 
עם בחירת הכיור, מגיעים כמובן השיקולים הפונקציונאליים סביבו. 
הנקודה העיקרית הנוגעת לכיור מבחינה זו היא הגובה שלו, כאשר רבים טועים ומתכננים את גובה הכיור באופן לא נכון, דבר הגורם למטרד שעשוי להיראות קל על פניו, אך לאורך זמן ושימוש אינטנסיבי בכיור הוא הופך לגדול ומעיק. 
הגובה המתאים לארון הכולל כיור שקוע הוא 90 ס"מ. 
כאשר משתמשים בכיור מונח, אפשר פשוט לבחור בארון שגובהו 75 ס"מ, או להגדיל ולחשב את גובה הארון באמצעות החסרת גובה הכיור המונח מ- 90 הסנטימטרים שבהם צריכות להיות הידיים שלנו.
 ברז הכיור: 
הבחירה של הכיור לחדר הרחצה צריכה להיעשות במקביל לבחירת ברז הכיור, ויש לדאוג שהשניים יתאימו זה לזה, בעיקר מבחינה פרופורציונלית, גובה ונגישות. חוסר תאימות בין הכיור לבין הברז שלו גורמים למטרדים יומיומיים בשימוש, ובמקרים קיצוניים עשויים לייצר רטיבות מיותרת בחדר הרחצה שאינה רצויה לנו כלל. בגדול, הדבר העיקרי שיש לשים לב אליו הוא שזרימת המים של הברז היא למרכז הכיור, ולוודא שלא משנה כמה נפתח את הברז, המים תמיד יזרמו ממנו אל תוך הכיור.
ברז הכיור
ברז הכיור
ברז המקלחון: 
ההיבט הפונקציונאלי החשוב של ברז המקלחון הוא הגישה אל ידית ההפעלה של המים. הדבר עשוי להישמע טריוויאלי למדי, שכן קשה לשכוח שיש למקם את ידית ההפעלה כך שתהיה גישה נוחה אליה בעת הרחצה. 
עם זאת, אספקט שאנשים נוטים לפספס הוא הגישה אל ידית ההפעלה כאשר אנו עומדים מחוץ למקלחון. 
באמצעות תכנון נכון, נוכל להושיט את היד ולכוון את טמפרטורת המים בלי לחטוף את מלוא עוצמת המים כאשר אנו עומדים מחוץ למקלחון.
אוורור ותאורה - כך תשיגו חלל מאוורר ומואר
 ״שני אלו הם אלמנטים פונקציונאליים וחשובים שצריך לתת עליהם את הדעת בעת העיצוב של חדר הרחצה, הם אלו אשר דואגים לאווירה נוחה ובריאה בחלל ודואגים שכל דרישות הנוחות שלנו מהשהות בו ייענו. 
נושאים שיש לכלול בשיקולים שלנו הם תכנון נכון של כל האלמנטים בחדר וזרימה אחידה ביניהם, החל מן האלמנטים הפיזיים המצויים במרחב ועד לשיקולים המגיעים מזוויות אחרות כמו התאורה והאוורור״.
 אוורור: 
חדר הרחצה חייב לכלול אוורור. 
האופי של חדר הרחצה מתאפיין בלחות וברטיבות, וזו אינה יכולה לעמוד בשום חדר ולהיספג בו. 
אם תעשה כן, התוצאות יהיו מטרידות הן מבחינה אסתטית והן מבחינה תברואתית, והן עלולות להתבטא בפטריות ובריחות לא נעימים. במידת האפשר, יש לכלול חלון אוורור יעיל בחדר האמבטיה.
באם החלון אינו אפשרי או אינו מספיק לאוורור יעיל של החדר, כדאי לשלב מערכת חשמלית אשר תדאג לאוורור החדר מלחות ומריחות.
 תאורה כללית: 
חלון אינו אלמנט של אוורור בלבד, אלא גם אלמנט של תאורה, וכדאי לאפשר לחדר הרחצה לקבל תאורה טבעית רבה ככל האפשר, ממש כפי שכדאי לאפשר זאת לכל חדר אחר בבית. 
עם זאת, תמיד יש צורך גם בתאורה מלאכותית ויש לדאוג שהיא תתפזר באופן נכון בחדר הרחצה. ריבוי האלמנטים בחדר עשוי להקשות זאת ולכן יש להפעיל שיקול דעת רב ולהימנע ככל האפשר מפינות מוצללות.
תאורה מעל הכיור
תאורה מעל הכיור
תאורה מעל הכיור: 
תאורה מכל הכיור היא אלמנט חשוב שאין לוותר עליו. כל עוד הדבר אפשרי מבחינה תכנונית של החדר, ניתן למקם את התאורה המרכזית של חדר הרחצה כתאורה מעל הכיור, אך במידה שזה לא אפשרי, יש להתחשב באפשרות להציב תאורה קלה נוספת מעל הכיור. 
חלק גדול מהשהות בחדר הרחצה כוללת התבוננות במראה שמעל הכיור לצרכים שונים, וכדי למצות את המיטב מן ההתבוננות הזו יש לשלב את גוף התאורה שיאיר את פנינו טוב ככל האפשר.
 
היצמדו לתקציב!
ההמלצה האחרונה שיש לכלול בעיצוב חדר הרחצה הוא היצמדות לתקציב. 
״כמו בכל פן של עיצוב פנים״, מסכם בר-עמי, ״ניתן בקלות להיגרר להוצאות רבות מתוך שאיפה לענות על כל הרצונות האסתטיים שלנו. כדי למנוע הגעה למצב בו אנו מוציאים הון גדול בהרבה מן הנדרש, כדאי לקבוע תקציב כללי עבור העיצוב והשיפוץ של חדר הרחצה, ולדאוג להישאר במסגרת התקציב לאורך כל הדרך״.
כן, הדבר גורר וויתורים על חלק מהרצונות שלנו, וניתן להתגבר על כך באמצעות השקעה רבה על אלמנט מרכזי אחד בחדר אשר ישליך את הערך האסתטי שלו על החלל כולו. כך נוכל להביא לעיצוב כללי שירצה אותנו מבחינה אסתטית, מבחינה פונקציונאלית וגם מבחינה כלכלית.
 
כתבה בשיתוף Pagemark