מה תרצו להיות כשתהיו גדולים? כבר מגיל צעיר אנו נשאלים את אותה השאלה פעמים רבות ובגרסאות שונות. לאחר סיום הלימודים בבית הספר התיכון, השירות הצבאי, והטיול הגדול שלאחר השחרור - עומדים הצעירות והצעירים בפני אחת ההחלטות המשמעותיות של חייהם הבוגרים: איזה מקצוע ללמוד. אמנם במהלך השנים האחרונות התפתחה מגמה ברחבי העולם, במסגרתה צעירים רבים נוטים שלא לעסוק דווקא בתחום לימודיהם (לבטח כשמדובר בתואר ראשון), אך אין ספק כי התואר אשר תיבחרו יעצב, במידה מסוימת לכל הפחות, את עתידכם המקצועי - וככזה, ישפיע לבטח גם על עתידכם הכלכלי.

ההחלטה באשר למקצוע הלימוד המתאים לכם מושפעת באופן טבעי מגורמים רבים. הסיפוק אשר תחושו מעיסוק בתחום, מידת ההתאמה שלכם לתפקידים הקיימים בו, העניין האישי ועוד גורמים רבים וטובים בהחלט חשובים - וראויים להילקח בחשבון בטרם תקבלו כל החלטה. ובין כל אותם גורמים (ואצל רבים מאיתנו - מעל אותם גורמים) נמצא גם השיקול הכלכלי. השאלה הבסיסית, "כמה כסף אוכל להרוויח בתחום", היא שאלה מהותית - וגם לה יש משקל מסוים אשר ראוי להילקח במלוא הרצינות.
אז כמה כסף תוכלו להרוויח בכל אחד ממקצועות הלימוד? בסקר ענק אשר נערך לאחרונה בארה"ב, בחנו החוקרים את השכר החציוני אשר מרוויחים בוגרים של כל אחד מתחומי הלימוד המוצעים באוניברסיטאות ובמכללות בארה"ב. בין מתמטיקה ורפואה, דרך פילוסופיה וספרות ועד לבתי ספר מקצועיים דוגמת נהיגה או ספרות: בכל אחד ואחד מהם נבחן כמה מרוויחים הבוגרים אשר למדו את התחום בצעירותם, וממשיכים לעסוק בו גם כיום - החל משנה ועד לעשור לאחר סיום לימודיהם.

הכי רווחי: הנדסה
אל המקום הראשון בדירוג הנוכחי הגיע מקצוע הנדסת האנרגיה (נפט וגז). מהנדסים המתמחים במתקני הפקת הנפט והגז זוכים לשכר החציוני הגבוה ביותר בארה"ב, במיוחד על רקע מהפכת פצלי השמן אשר זכתה לעדנה בארה"ב והפכה את המהנדסים הפעילים בתחום למבוקשים מאוד. וכשאתה מחזיק במקצוע מבוקש בתחום פעילות עם הרבה מאוד כסף - אתה גם זוכה לשכר מפנק במיוחד. כך ניתן כנראה להסביר את השכר החציוני הגבוה לו זוכים אותם מהנדסים צעירים בארה"ב - שכר אשר עמד במהלך השנה החולפת על 136,000 דולר בשנה (כ-45,300 שקלים מדי חודש. וזהו, כאמור, השכר החציוני בקרב דרגים זוטרים יחסית בלבד).
אל המקום השני בדירוג הגיע החוג ללימודי מדעי הרפואה, אשר בוגריו רשמו הכנסה חציונית זהה לאלו של בוגרי החוג להנדסת אנרגיה. אך במקרה הנוכחי, נראה כי המשכורת נמצאת תחת "תקרת זכוכית" - וגם הדרגות הבכירות בתחום לא זוכות לשכר גבוה בהרבה משהוזכר. לכן, החליטו עורכי הדירוג להכריע ולמקם את החוג במקום השני והמכובד למדי.
אל המקום השלישי הגיעו החוגים ללימודי הנדסת מכונות, שם נהנו הבוגרים משכר חציוני של 98,000 דולר בשנה (32,666 ₪ בחודש). מהנדסי מכרות ומינרלים (תחום מוכר בארה"ב הרבה יותר מבארץ) הגיעו למקום הרביעי עם הכנסה חציונית נאה של 97,000 דולר בשנה (32,300 ₪ בחודש), ואת "החמישייה הפותחת" השלימו בוגרי החוג להנדסה כימית - אשר מרוויחים 96,000 דולר בשנה (32,000 ₪ בחודש).
גם החמישייה השנייה של הדירוג מורכבת ברובה המוחלט ממקצועות ההנדסה: מהנדסי חשמל הגיעו למקום השישי (31,000 שקלים בחודש), מהנדסי אווירונאוטיקה לשביעי (30,000 ₪ בחודש) ומהנדסי מכונות למקום השמיני עם שכר חודשי חציוני בגובה 29,000 ₪ בחודש. למקום התשיעי הגיעו בוגרי החוג להנדסת מחשבים, ולעשירי החוג להנדסה גיאולוגית.
אך בניגוד למקצועות ההנדסה אשר שולטים ללא עוררין בדירוג המקצועות הרווחיים ביותר, מקצועות רבים מככבים דווקא בצידו השני של הדירוג - כמקצועות הלימוד אשר בוגריהם מרוויחים את סכומי הכסף הנמוכים ביותר. במקום הראשון והמפוקפק הגיע בוגרי החוג ללימודי חינוך לגיל הרך (המקבילה האמריקאית לסמינר לגננות המוכר בארץ), אשר בוגריו הרוויחו 39,000 דולר בשנה - הם כ-13,000 שקלים בחודש. חשוב להזכיר כי מדובר בתחום הלימוד בהשכלה הגבוהה אשר הניב לבוגריו את השכר הנמוך ביותר - אשר עדיין גבוה מהשכר הממוצע בארה"ב, שם רבים מהאוכלוסיה לא מחזיקים בתארים מתקדמים.
אל המקום השני הגיעו בוגרי החוגים לאמנות חזותית, אשר שכרם החציוני עמד על 14,000 ₪ בחודש, וצמודים אליהם בוגרי החוג לעבודה סוציאלית ובוגרי החוגים לחינוך, עם שכר זהה. מעט אחריהם הגיע בוגרי החוג לתיאולוגיה וכמרות עם שכר חודשי חציוני בגובה 14,333 ₪. עוד בדירוג הלא מחמיא ניתן למצוא את בוגרי החוג לאמנויות הבמה והתיאטרון ובוגרי החוג ללימודי משפחה. 

לאתר פורבס