לאנתוני פראט יש לא מעט סיבות לחייך.



איש העסקים האוסטרלי, ג'ינג'י חייכן וידידותי במיוחד, בנה במהלך השנים האחרונות אימפריית ענק והון אישי אדיר - והכל, כחלק ממאמץ לשימור כדור הארץ וקידום תחום הקיימות. כעת, ממעמדו כיצרן הקרטון הממוחזר הגדול ביותר בארצות הברית, פראט מאמין כי הצרכנות האמריקאית הגוברת תמשיך לצמוח גם בשנים הקרובות - ואיתה גם הרווחים שלו.



על פי הערכות שונות בארצות הברית, שוק הקרטון במדינה מגלגל קרוב ל-35 מיליארד דולר מדי שנה. מבין עשרות החברות הפעילות בתחום, בשנים האחרונות עלה במיוחד מעמדן של החברות ה"ירוקות" - אלו אשר ממחזרות ניירות וקרטונים משומשים בכדי לייצר קופסאות קרטון חדשות. מבין אלו, "פראט תעשיות" היא לא רק החברה הצומחת במהירות הגבוהה ביותר, אלא גם היחידה שמשתמשת ב-100% קרטון ממוחזר, ללא שום צורך בחומרי גלם חדשים.



החברה אוספת את שאריות הקרטונים והניירות שזורקים האמריקאים - החל מנייר משרדי, דרך קרטוני פיצה ועד לארגזי משלוח - וממחזרת אותם במהרה לקרטון חדש, חזק ונקי. ההצלחה האדירה והמהירה של החברה הביאה גם לזינוק בשוויה, ופראט עצמו מחזיק כיום בהון אישי המוערך על ידי פורבס בלא פחות מ-3.4 מיליארד דולר.



אך הונו האישי האדיר, כאמור, הוא רק החלק הראשון ברשימת הסיבות שיש לפראט להמשיך ולחייך. בחלקה השני נמצא הנתון המדהים הבא: על פי חישובים שנערכו לאחרונה, חברת "פראט תעשיות" מצילה מדי יום לא פחות מ-50,000 עצים ברחבי העולם. אמנם היום תופעת הקיימות הפכה לאחד הטרנדים החמים של עולם הצרכנות, אך פראט היה שם עוד הרבה לפני שתושבי ארצות הברית חשבו למחזר כל נייר וקרטון משומשים. "אנחנו מיחזרנו עוד הרבה לפני שמיחזור הפך להיות כל כך פופולרי", הוא מספר היום.




יש לו סיבות לחייך, פראט. צילום: אתר החברה



אך ה"קיימות" והמיחזור אינם הטרנד היחיד אשר מגייס פראט לטובתו. כעת, הוא מאמין כי גם הטרנד החם ביותר בעולם הצרכנות - בדמות הקניות ברשת - יעבוד לטובתו, ובגדול.



על פי כל הערכה שהשמיעו המומחים השונים ברחבי העולם, תופעת הקניות ברשת האינטרנט נמצאת רק בחיתוליה. על פי הערכות רבות התופעה צפויה להגדיל את היקפה באופן משמעותי כבר בשנים הקרובות ולהשתלט על תחומים רבים נוספים - דוגמת הקניות בסופרים או רכישת בגדים. וכשהאזרחים קונים יותר ויותר באמצעות האינטרנט - יותר ויותר חבילות נשלחות מדי יום. המשמעות המיידית היא עלייה תלולה בדרישה לחבילות קרטון. המשמעות העקיפה היא כריתת מיליוני עצים בתקופת זמן קצרה, ופגיעה קשה בכדור הארץ. את אלו, מקווה פראט למנוע - ולהגדיל את הרווחים עוד יותר.



לארצות הברית הגיע היזם האוסטרלי בשנת 1991, לאחר שעזב את אוסטרליה בה נולד וגדל. עסקי המחזור, מסתבר, עוברים במשפחת פראט כבר שנים ארוכות, כשסבו של אנתוני הקים חברה למיחזור נייר כבר בשנת 1948. כיום, אגב, החברות פועלות כ"חברות אחיות" תחת ניהולו של הנכד.


כשהגיע אנתוני פראט לארצות הברית הוא מייד זיהה את הפער ביחס למולדתו אוסטרליה. בעוד באוסטרליה בתחילת שנות ה-90 כבר היו פזורות אלפני תחנות לאיסוף ולמיחזור נייר, בארצות הברית התחום היה עדיין בחיתוליו. כל כך בחיתוליו, עד כי תעשיית הנייר והקרטון במדינה התבססה על חומרי גלם חדשים מדי יום באופן כמעט מוחלט. כשפראט הבין זאת, הוא הקים את "פראט תעשיות" - והחל לפזר מתקני איסוף ברחבי המדינה.




בזכות טכנולוגיות חדישות שהביא עמו, החברה הצעירה הצליחה למחזר הרבה יותר ניירות - ובהרבה פחות כסף. את העליונות הטכנולוגית הזו הוא ממשיך לשמר עד היום. "אם נעשה השוואה לרגע לעולם התעופה, אפשר להגיד שאנחנו משגרים מעבורות לחלל בעוד כל היתר עדיין מטיסים מטוסי ספיטפייר", הוא מחייך.



כיום, שולטת החברה ב-5% משוק הנייר והקרטון בארצות הברית, ופראט מאמין כי יוכל להכפיל את הנתון במהלך 7 השנים הקרובות בלבד. מכיוון שלהערכתו צפוי גידול אדיר בביקוש לקרטונים ובגודל השוק כולו, המשמעות תהיה צמיחה אדירה ברווחי החברה - ובהונו הפרטי של פראט. כך הוא מקווה להמשיך ולבסס את מעמדו כאחד האנשים העשירים ביותר בארצות הברית, ולהוכיח ליתר בעלי ההון כי אפשר להתעשר גם מבלי לפגוע בכדור הארץ.