הפחד מפני נגיף הזיקה יכול להוביל להפסד של מיליארדי דולרים מהכנסות תיירות בינלאומית במדינות במרכז ודרום אמריקה, ובאיים הקאריביים.


ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות הנגיף כמצב חירום עולמי, ואזהרות נסיעה פורסמו לגבי 25 מדינות, כולל ברזיל, שם אולימפיאדת ברזיל צפויה להתקיים בקיץ הקרוב. המחלה שמועברת על ידי יתושים קשורה אולי לעלייה במקרים של תינוקות שנולדים עם מוחות קטנים מהרגיל בברזיל.



המדינות שבהן הנגיף הופיע או שהוא צפוי להתפשט בהן, יוכלו להפסיד כ-63.9 מיליארד דולר מתיירות בינלאומית, לפי מידע שאסף הבנק העולמי.



ארגון הבריאות העולמי הקים ב-1 בפברואר יחידת מענה עולמית לטיפול בנגיף הזיקה, במטרה לבלום את הנגיף ולבחון את הקשר שלו לפגמי לידה חמורים ולהפרעות נוירולוגיות באלפי תינוקות. ארגון הצלב האדום הצטרף גם הוא למטרה והקדיש 2.36 מיליון דולר כדי לממן זאת.



ד"ר מרגרט צ'ן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, אמרה בהצהרה המרכזית הראשונה שלה בנושא ב-28 בינואר, שזיקה כבר לא איום בקנה מידה קטן אלא יצא מכל פרופורציה.



מכל המדינות הלטיניות, מקסיקו אולי תהיה זו שתקבל את המכה הקשה ביותר אם ייפגעו ההכנסות שלה מתיירים. ההוצאות שנעשו על ידי תיירים בינלאומיים ב-2013 במדינה הסתכמו ב-14.31 מיליארד דולר, לפי הבנק העולמי.



בברזיל, שהכלכלה שלה מקרטעת בין כה וכה, ההכנסות מתיירים בינלאומיים עמדו על קצת פחות מ-7 מיליארד דולר ב-2013. יחד עם זאת, המדינה מארחת את המשחקים האולימפיים באוגוסט הקרוב בריו דה ז'נרו, ואנשי הבריאות שם מודאגים לגבי השלכות שליליות של הנגיף על האירועים. הממשלה הברזילאית אמרה שמהשחקים לא יבוטלו בשל פחד מנגיף, לפי דיווח של רויטרס.



לפי הערכות, הווירוס צפוי למצוא את דרכו לארה"ב, שם תיירים הוציאו יותר מ-214.7 מיליארד דולר ב-2013.



קנדה וצ'ילה הן המדינות היחידות בחצי כדור הארץ המערבי שבוודאי לא יראו מקרים כמו יתושי אדס (הנושאים העיקריים של זיקה), מאחר והם לא נמצאים בשתי המדינות האלו.



המרכזים למניעה ופיקוח על המחלות הכריזו על אזהרות בדרגה שתיים בקאריביים ובמרכז ודרום אמריקה, לפיהן תיירים צריכים לנקוט באמצעי גדולים מהרגיל, כאשר אזהרה בדרגה אחת משמעותה נקיטה באמצעים רגילים, ואילו אזהרה בדרגה שלוש משמעותה להימנע מנסיעות לא חיוניות.



בנוסף, ארגון הבריאות המליץ לנשים בהריון בכל שלב, לשקול דחיית נסיעה לאזורים בהם זיקה הופיע. לנשים שמנסות להיכנס להריון כדאי לשוחח עם הרופא שלהן לפני שהן נוסעות לאזורים האלו. 



כמה צפויה להפסיד כל מדינה בגלל נגיף הזיקה. אינפוגרפיקה: ניק דה סניטס
כמה צפויה להפסיד כל מדינה בגלל נגיף הזיקה. אינפוגרפיקה: ניק דה סניטס