ענקית הטכנולוגיה אפל ספגה היום (שלישי) מכה קשה כאשר נציבות האיחוד האירופי קבעה כי תצטרך לשלם קנס של יותר 13 מיליארד אירו. זאת בשל הסכם עם ממשלת אירלנד שאפשר לה לשלם מסים נמוכים, ונתן ליצרנית האייפון יתרון על מתחרות בתחום. אפל וממשלת אירלנד דחו את הממצאים והודיעו כי יערערו על ההחלטה. 

הנציבה האירופית לענייני תחרותיות, מרגרטה וסטגר, הודיעה כי בתום חקירה שנמשכה יותר משנתיים, הגיעה הנציבות למסקנה שממשלת אירלנד חייבת לדרוש מהחברה האמריקאית כספי מסים בשווי של לפחות 13 מיליארד אירו (14.6 מיליארד דולר) על ההפרש של הסכומים שלא נגבו בשנים 2003 עד 2014. 
"המדינות החברות באיחוד לא יכולות להעניק הטבות מס לחברות נבחרות כי זה בלתי חוקי במסגרת תקנות הסיוע המדינתי של האיחוד", אמרה וסטגר. "אירלנד חייבת כעת להשיב את כספי המסים שלא שולמו על ידי אפל בסכום של 13 מיליארד אירו, בנוסף לריבית". היא ציינה כי אם מדינות חברות אחרות ידרשו מאפל להשיב כספי מסים, הדבר יפחית מהקנס שיהיה על החברה לשלם באירלנד. 

לפי החקירה שנפתחה ביוני 2014, אפל וממשלת אירלנד הגיעו לשני הסדרי מס בשנים 1991 ו-2007, אשר אפשר לענקית הטכנולוגיה לשלם מס תאגידי של כאחוז אחד ואף פחות מכך – בשנת 2014 הוא עמד על 0.005 אחוזים בלבד - וזאת על אף שהמס הרשמי באירלנד עומד על 12.5 אחוז. 
 

אפל: "תהיה השפעה כואבת על משרות באירופה" 

מהבדיקה עלה כי כל רווחי המכירות של חנויות אפל ברחבי האיחוד האירופי הועברו למטה האירופי של החברה שנמצא באירלנד ומעסיק יותר מ-4,000 עובדים, אולם אז הרווחים נרשמו כאילו נעשו באירלנד עצמה, ובשל הטבת המס המופלגת, הם נשלחו כמעט בשלמותם למטה המרכזי בארצות הברית כאשר החברה שילמה סכומים של עשרות מיליוני דולרים בלבד מדי שנה לרשויות המס האיריות. 
בהודעה שפרסמה אפל אחרי הפסיקה נאמר כי היא מתכוונת לערער על ההחלטה וכי אין לה ספק שיוחלט לבטל את הקנס. "הנציבות האירופית הוציאה לפועל מאמץ לכתוב מחדש את ההיסטוריה של אפל באירופה, להתעלם מחוקי המיסוי של אירלנד ולהפוך את מערכת המיסוי העולמית", נמסר מהחברה. "לפרשה תהיה השפעה מעמיקה וכואבת על ההשקעות ועל יצירת המשרות באירופה. אפל שומרת על החוק ומשלמת את כל המסים שאנחנו חייבים בכל מקום שבו אנחנו פועלים". 

טים קוק, מנכ"ל אפל. "הפכו את מערכת המיסוי העולמית". צילום: רויטרס
שר הכלכלה האירי, מייקל נונאן, שב היום על העמדה הרשמית של ארצו כי לא ניתנו הטבות מס כלשהן לאפל או לחברות אחרות וכי בכוונת הממשלה לערער על הפסיקה. "אני לא מסכים לחלוטין עם הנציבות", אמר. "ההחלטה לא מותירה לי ברירה, אלא לבקש את אישור הקבינט לערער. יש צורך להגן על ההגינות של מערכת המיסוי שלנו ולאתגר את החדירה של תקנות הסיוע המדינתי של האיחוד לתוך מערכות המיסוי של המדינות החברות הריבוניות".  
החלטת הנציבות צפויה גם לעורר מתיחות ביחסים בין ארצות הברית לבין האיחוד האירופי. בשבוע שעבר הזהירה משרד האוצר האמריקאי כי ההתנהלות של הנציבות מעוררת חשש שהיא רוצה להפוך ל"רשות מיסוי על מדינתית" ולערער את נוהלי המיסוי הבינלאומי, דבר שישפיע על פעילותן של חברות אמריקאיות.