המייסד והמנכ"ל לשעבר של חברת קומברס, איש העסקים הישראלי קובי אלכסנדר, נשפט היום (חמישי) בניו יורק לשתיים וחצי מאסר בעוון תרמית ניירות ערך. אלכסנדר שהה כעשור בנמיביה שבאפריקה כדי להימנע מלעמוד לדין, עד שהסכים לפני כחצי שנה לחזור לארצות הברית ולהודות בסעיף אישום אחד. 

במכתב לבית המשפט, הוא ביקש מהשופט להתחשב ב"דברים הטובים" שהוא עשה בזמן ששהה בנמיביה והתנצל על הימלטותו. "אני יודע שהייתי צריך לחזור מוקדם יותר, אך לא יכולתי להביא את עצמי להתמודד עם ההשלכות של מעשיי", כתב לשופט. אלכנסדר הוחזק בחצי השנה האחרונה במאסר, למרות הצעתו להשתחרר בערבות של 25 מיליון דולר. זמן זה ככל הנראה ינוכה ממאסרו. התביעה דרשה עד עשר שנות מאסר לאלכסנדר. 

קובי אלכסנדר (משמאל). צילום: רויטרס
ב-2006 הואשם אלכסנדר בארצות הברית בתכנון מזימה בת 15 שנים שמטרתה הייתה להשפיע על שווי האופציות של החברה בראשה עמד. בנוסף הוא הואשם בהלבנת הון לאחר שבהעביר מיליוני דולרים לחשבונות פרטיים בישראל, ובשוחד והדחת עדים בניסיון להשפיע על חשב החברה לקחת את האשמה עליה. הוא נמלט לאפריקה לפני החלטת בית המשפט. 

בעת שהותו במדינה האפריקאית, התגורר אלכסנדר בקהילה סדורה סמוך למסלול המראה, אך בית המשפט אסר עליו לעזוב את הארץ ואיים עליו במעצר אם ינסה לעשות כן. אלכסנדר תרם מיליוני דולרים למטרות צדקה בנמיביה – לתלמידי בתי ספר ולדיור לעניים. הוא ואשתו הקימו בתי תמחוי וקיבלו הכרה בתקשורת המקומית ככאלה שהאכילו מאות ילדים מדי יום. 

התביעה בארצות הברית האשימה את אלכסנדר, בכך שניצל את כספי בעלי המניות בקומברס על מנת לשחד את ממשלת נמיביה, דבר שריצ'ארד מטקף, עורך דינו המקומי הכחיש: הוא רשאי להיות כאן ולקחת חלק בכלכלה המקומי".