בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם נשמעה אנחת רווחה גדולה עם פרסום תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת, שלפיהן עמנואל מקרון, מועמד המרכז שרץ באופן עצמאי, ומארין לה פן, מועמדת הימין הקיצוני, עלו לסיבוב הבחירות הבא.



ההנחה היא שבזכות תמיכת גורמים נוספים ייבחר מקרון לנשיאות בסיבוב השני. הסיכויים לבחירתה של לה פן, עם האג’נדה הכלכלית הבעייתית שלה, ירדו במידה ניכרת וחסכו כאב ראש רציני בשווקים הפיננסיים. יש לציין כי בחירת לה פן עלולה הייתה ליצור אפקט דומינו גם ביחס למדינות אחרות באירופה, ובראשן גרמניה.



לאחר פרסום התוצאות, הבורסה בצרפת פתחה בעליות שערים של כ־4%, וגררה את הבורסות בעולם כולל ניו יורק וישראל. מדד ת”א 35 עלה בכ־1.5% ות”א 125 ב־1.3%. היורו התחזק לעומת הדולר בכ־1% ולעומת השקל ב־0.5%.



"הסיכון מאירופה עדיין לא הוסר"



אנליסטים הבהירו אתמול שבטווח הקצר המגמה חיובית תימשך, אם כי סימני השאלה בטווח הארוך עדיין קיימים. יניב חברון מבית ההשקעות אקסלנס: “הסיכון מאירופה עדיין לא הוסר, אבל אנחנו בדרך לשם. מקרון, שתומך בגלובליזציה ואינטגרציה עם גוש היורו, נחשב לפרו־עסקי ובעד השוק הפתוח. הוא מועמד המשקיעים המועדף, בהשוואה ללה פן, שמצהירה על תוכנית הכוללת היפרדות מגוש היורו”. 



לדבריו, “גורם הפחד, שלחץ כלפי מטה על תשואות האג”ח בגרמניה, יתפוגג. בשבועות הקרובים נראה קפיצת מדרגה בתשואות, שתגרור יחד עימה את התשואות בארה”ב ובישראל”.



צחי מלאך, מנכ”ל החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ אשרא: “השווקים צפויים להיות תנודתיים מאוד בשבועיים הקרובים, עקב חוסר הוודאות שעדיין קיים בנוגע לתוצאות הבחירות בצרפת. למרות אנחת הרווחה בעקבות עליית מקרון ולה פן לסיבוב השני, ככל שהסקרים יהיו צמודים יותר ותעלה ההסתברות לניצחון של לה פן, חוסר הוודאות יגבר ונראה את השווקים מגיבים בהתאם בירידות. בטווח הקצר צפויה עלייה קלה בשווקים וביורו”.



רוני גיטלין, מנהל מסחר בלאומי שוקי הון: “הצמד יורו/דולר השלים עלייה של יותר מ־2% כאשר התברר שלסיבוב המכריע עלו מקרון ולה פן, ושהבחירה לא תהיה בין המועמדים הקיצוניים (לה פן ומועמד השמאל הקיצוני מלנשון - י"ש) שתמכו ביציאה מגוש היורו”.



לדבריו, “הפוטנציאל לניצחונו של מקרון בסיבוב השני נותן לשווקים סיבה טובה להניח שגל המחשבות על יציאה מגוש היורו ייעצר”. ואילו בהראל פיננסים ממשיכים להדגיש דווקא את המשך חוסר הוודאות בפוליטיקה האירופית. על רקע זה הם ממליצים על משקל חסר של אירופה בתיק ההשקעות (בהשוואה למדד MSCI עם משקל של 24% - י"ש).