אינגבר קמפראד, שייסד את ענקית הרהיטים איקאה בעת שהיה בן 17 בלבד, הלך אתמול לעולמו בגיל 91. "הוא היה אחד היזמים הגדולים של המאה ה-20", נמסר מהחברה השבדית שהפכה למותג בינלאומי.



בהודעת איקאה נמסר כי קמפראד מת "בשלווה" ביום בביתו בסמאלנד שבדרום שבדיה אחרי מחלה קצרה. "המורשת שלו תזכה להערכה עוד שנים רבות והחזון שלו – ליצור חיים יומיומיים טובים יותר עבור אנשים רבים – תמשיך להנחות אותנו ולספק לנו השראה", אמר ג'ספר ברודין, מנכ"ל ונשיא קבוצת איקאה. "קמפראד היה יזם ייחודי בעל חשיבות רבה עבור עסקים שבדיים והפך את העיצוב הפנימי לנגיש עבור רבים, לא רק עבור מעטים", הוסיף ראש הממשלה, סטפן לפבן.



קמפראד - שכבר בגיל שבע מכר דגים, קישוטים לחג המולד, עטים ועפרונות - היה בן 17 כאשר רשם בשנת 1943 את חברת איקאה, ששמה היה ראשי התיבות של שמו הפרטי ושם המשפחה לצד העיירות אלמטריד ואגונריד שבהן גדל.



בשנותיה הראשונות, איקאה מכרה באמצעות הדואר מוצרים קטנים ובהמשך גם רהיטים של יצרנים מקומיים. רק בשנת 1958 פתח קמפראד בעיר אלמהולט את החנות הראשונה שהתפרשה על פני שטח של 6,700 מטר רבוע, הגדולה ביותר מסוגה בסקנדינביה.



סניף איקאה. צילום: חגית רבינוביץ', פלאש 90
סניף איקאה. צילום: חגית רבינוביץ', פלאש 90



ההצלחה של איקאה בשבדיה, על אף ניסיונות של ספקים מקומיים להחרים אותה, הביאה להרחבתה גם מחוץ לגבולות המדינה, עם החנות הראשונה שנפתחה בנורבגיה ב-1963. כיום החברה מפעילה סניפים ביותר מ-400 ערים ברחבי העולם, כאשר בישראל פועלים שלושה סניפים ובחודש הבא ייפתח סניף רביעי בבאר שבע.



בשנת 1976, חיבר קמפראד את "ספר הקודש למוכר הרהיטים", שכלל תשעה סעיפים שמהווים את הקו המנחה של פעילות איקאה. "סגנון חיים הוא ביטוי חזק, אבל אני לא מהסס להשתמש בו", כתב. "חלק מהיצירה של חיים יומיומיים טובים יותר עבור אנשים רבים גם כולל שבירת הסטטוס קוו ואזור הנוחות, כדי להפוך לחופשיים כבני אדם".



בשנות ה-90 נחשף כי קמפראד היה חבר בתנועה פשיסטית בשנת 1942 וכי הוא היה מקורב למנהיג פר אנגדהל גם לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה. במכתב ששלח לעובדי איקאה בעקבות הפרסומים, הודה קמפראד כי זו הייתה "הטעות הגדולה של חיי", אם כי בריאיון שהעניק לפני שנים אחדות הוא ציין כי "אנגדהל היה אדם נהדר וכך אחשוב כל חיי".



קמפראד, שלא מילא תפקיד ביצועי באיקאה מאז 1988, היה נשוי פעמיים, ואב לארבעה ילדים. הוא התגורר מחוץ לשבדיה מאז 1973 עד ששב למולדתו לפני כארבע שנים. קמפראד היה ידוע באורח חיים צנוע והקפיד ללבוש בגדים יד שנייה, ללון במלונות זולים ולנסוע במכונית ישנה.