אם היה נראה כאילו הירידות בוול סטריט הסתיימו, והיה מדובר באיזון שוק שחלף, ירידות השערים שנרשמו הערב (חמישי) בניו יורק מעלות חשש שמדובר ביותר מסתם אירוע חולף. הדאו ג'ונס, המדד שמרכז את מניות חברות התעשייה הכבדה ירד במהלך היום ב-2.3%, הנסד"ק, שמרכז את חברות ההייטק שנסחרות בבורסה האמריקאית, ירד ב-2.1%, ומדד ה-S&P 500, שמודד את ביצועי 500 החברות המובילות בוולסטריט ירד ב-1.9%.



הירידות של מדד הדאו ג'ונס במהלך השבוע האחרון הסתכמו ב-8% ומחקו למעשה את כל רווחי הבורסה בניו יורק לשנת 2018, וזאת למרות השיאים ששבר במהלך חודש ינואר ותחילת בפרואר. עם זאת, משקיעים רבים עדיין מאמינים שמדובר בתיקון שוק ולא סימנים של משבר כלכלי חדש בפתח. "אני בהחלט במחנה שאומר שמדובר בתיקון שוק בריא", אמר ג'ו בראסלס, הכלכלן הראשי של חברת RSM US LLP.



"לא מפולת, תיקון אלים"



כזכור, גל הנפילות החל ביום שלישי האחרון, אז מדד הדאו ג'ונס ירד ב-4.6%, הנסד"ק ב-3.8% וה-S&P ב-4.1%. אתמול הסביר הכלכלן ד"ר יעקב שיינין הסביר ב-103FM את הסיבה לירידות והרגיע: "אני לא הייתי קורא לזה 'מפולת' אלא 'תיקון אלים'. לפני שנה וחודש טראמפ ניצח בבחירות ובאותו הזמן שוק המניות עלה באופן דרמטי ב-30%. מדובר בעליה שלא הייתה אמורה לקרות ולכן נוצר התיקון הזה שראינו אמש. גם הביטקווין עולה ועולה עד שלבסוף הוא צונח. כבר עשר שנים שהתשואה מארצות הברית היא 2% למרות שישנה אינפלציה ומשק התעסוקה בתפוסה מלאה, זה מטורף".



עוד הוסיף: "כיום ניתן לרכוש את אג"ח ממשלת ארצות הברית כמעט ללא ריבית, מדובר בפיקדון ללא סיכון ולכן המניה התנפחה. לטעמי הכלכלה האמריקאית היא במצב טוב היום בגלל שמונה שנות כהונתו של אובמה ולא בגלל טראמפ. זו אינה מפולת אלא תיקון אלים של האופוריה".



על הירידות במזרח הרחוק הוא הוסיף: "זו הוכחה לכמה אמריקה רלוונטית היום לשאר העולם. כשאמריקה משתעלת כל העולם נהיה חולה. בסופו של דבר שוק המניות מנופח בכ-10% ולהערכתי יש מקום לירידה נוספת. הדרמות ב-121 גדולות יותר מהדרמות של ה-120, ישנן קפיצות שלא ניתן להסביר אותם. כולם רואים הכל ושומעים הכל ומגיבים בהתאם. אנשים מפוחדים ולכן התגובות שלהם מאוד חדות, אני מציע לכולם להירגע ולא להגיב מיד לכל שינוי".