אסור להקל ראש אפילו לשנייה באפקטיביות הסנקציות האמריקאיות על איראן, מדינת הטרור, שהולכת לחוות לקח כלכלי קשה. מדובר במכת מוות למשטר שהכלכלה שלו כבר נמצאת ממילא על הקרשים. על אף שהסנקציות מוטלות על ידי הממשל האמריקאי בלבד, אסור לזלזל בכוחה הגלובלי של המעצמה. 

הסנקציות האמריקאיות על איראן מתכתבות במישרין באפקטיביות הסנקציות שהוטלו על הבנקאות האירופאית והשוויצרית שהייתה ידועה עד אז ב"סודיות בנקאית". לפני חמש שנים נאלץ הבנק השוויצרי הוותיק ווגלין (VEGELIN) לנעול את שעריו, 275 שנים לאחר שהוקם, זאת מכיוון שסירב להשתלב במשטר המיסוי ואיסור הלבנת ההון שכפו האמריקאים. 
האמריקאים מצדם הבהירו מראש שבנקים שלא ישתפו פעולה יוחרמו בארה"ב, כלומר- אסור יהיה להם לסחור בדולרים ומערכות הסליקה הבינלאומיות לא יעמדו לרשותם. בהתאם, מי שלא שיתף פעולה עם האמריקאים היה בהתאבדות פיננסית. כך, המוסדות הפיננסיים העולמיים נאלצו להתיישר עם הגזרות. הקנסות שנגבו מהבנקים שלא התיישרו לפי החוקים, במסגרת הסדרי הטיעון למיניהם, נאמדו ביותר מ-100מיליארד דולר (מתוכם כמיליארד דולר מהבנקאות הישראלית).

התאבדות פיננסית. רוחאני במצעד צבאי. צילום: רויטרס
התאבדות פיננסית. רוחאני במצעד צבאי. צילום: רויטרס

   
נחזור לאיראן ולסנקציות שהכלכלה שלה עומדת לספוג- עוד בסבב הסנקציות הקודם היו האמריקאים רגישים לכל קשר פיננסי, אפילו עם אזרחים יוצאי איראן. בנקים שנחשדו בתרגילים שסייעו לאזרחי איראן שילמו מחיר יקר. הסנקציות החדשות, שיתחילו באוגוסט, יכללו איסור על רכישת דולרים והגבלות סחר במטבע ריאל האירני. לכך יתווספו הגבלות מסחר במתכות יקרות כמו זהב, או מתכות אחרות כמו אלומיניום ופלדה. כמו כן, תיאסר מכירת חומרי גלם לאיראן או ייבוא שטיחים ותוצרת חקלאית ממנה.
  
אם כל אלה לא יספיקו, בנובמבר 2018 תהיה המכה הבאה, שתכלול סנקציות על תפעול נמלי ים, תעשיית בניית ספינות וכן עסקאות הקשורות בתחום האנרגיה. אך הדבר הגרוע ביותר שייפול על איראן הוא החסימה המוחלטת של הקשרים עם הבנק המרכזי האיראני. מי שחושב שהסנקציות החדשות יופעלו רק על ידי האמריקאים- טועה. סביר להניח שהאמריקאים יעקבו בקפדנות אחר מוסדות פיננסיים, או גופים עסקיים העובדים מול איראן, וכן ידאגו לנתק איתם את הקשרים.
למה? כי הם יכולים. היחידים שיכולים להתעלם מארה"ב הם הרוסים, ובמידה מסוימת הסינים. למה? כי גם הם יכולים. באופן לא מקרי דווקא נשיא צרפת נפגש עם טראמפ, וביקש ממנו לשקול מחדש את החלטתו על הפרישה מהסכם הגרעין, למה? כי לצרפת יש אינטרסים כלכליים משמעותיים באיראן- יצרנית המטוסים הצרפתית איירבוס חתמה עם איראן חוזה לאספקת 100 מטוסים אזרחיים בשווי 19 מיליארד דולר. עסקה שעלולה לרדת לטמיון עם חידוש הסנקציות. 
  
הסנקציות יביאו גם לצמצום יצוא הנפט האיראני (הנמכר כיום בעיקר להודו וסין). בעתיד, הנפט יימכר בעיקר בשוק השחור. בנוסף, צפויה עלייה מסוימת במחירי הנפט שחצו השבוע את ה-70 דולר לחבית. יש לזכור כי ייצוא הנפט הוא מקור הכנסה חשוב מאוד לכלכלה האיראנית, כמו לכלכלה הרוסית. אלא שהתלות העולמית בנפט ירדה. האיראנים לא יודו בכך בפה מלא אבל המהלך עלול לסכן את המשטר האיראני.
הריאל האירני (המכונה בשפה העממית "טומן") קורס. אם בתקופת השאה עשרת אלפים ריאל היו שווי ערך ל-143 דולר, היום הם שווים פחות מ-20 סנט. דולר אחד שווה כיום 70 אלף ריאל. שרונה מזליאן לוי, בלוגרית ודוקטורנטית במרכז ללימודי איראן באוניברסיטת ת"א נחשפה ברשת לתופעות באיראן כמו מכירת כליות על רקע מצוקה כלכלית, הלנות שכר, חקלאות קורסת עקב מחסור במים ומשפחות שלא אכלו בשר מעל 40 חודשים. אם כן, הרחוב האיראני תוסס.
                                            
 הטור המלא יפורסם מחר במדור שוטף פלוס בעיתון סופהשבוע