הצוות העוסק בגיבוש מתווה חלופי למבנה משק הגז בישראל בראשות הממונה על התקציבים אמיר לוי יתכנס היום לישיבה מסכמת. המטרה העיקרית: להבטיח נקיטת צעדים שיחלישו את מונופול הגז ולהגדיל את התחרות בשוק הגז בעתיד.


קבוצת דלק מוכנה עקרונית לקבל את ההסכמות שבמתווה, המקובל גם על ראש המועצה הכלכלית יוג'ין קנדל, שלוחץ חזק להגיע להבנות, ועל מנכ"לית משרד האנרגיה, אורנה הוזמן בכור, שאף היא תומכת בעמדות חברות הגז.

עם זאת, מהמתכונת הנוכחית של ההסדר עדיין מסתייגים קבוצת נובל אנרג'י האמריקאית, נציג הממונה על ההגבלים, ובגם ראש אגף התקציבים.

על פי ההבנות המתגבשות, קבוצת דלק תמכור את אחזקותיה בקידוח תמר, אבל תמשיך להחזיק בקידוח לוויתן (שבשלב זה עדיין לא פותח). שיווק הגז במאגרים יפוצל מהתפעול השוטף: השיווק בקידוח תמר יעשה באמצעות קבוצת ישראמקו (השותפה במאגר) ובקידוח לוויתן על ידי קבוצת דלק.

השיווק הנפרד ומכירת אחזקותיה של דלק בתמר יסייעו בהגברת התחרות ובהכנסת שחקן חדש לשוק. עוד מצפים באוצר כי קבוצת נובל תצמצם את אחזקותיה בקידוח תמר העומדות כיום על 35%. בנוסף יימכרו האחזקות גם בקידוחי הגז כריש ותנין שבבעלות השותפויות.

בנובל אנרג'י מסרבים בתוקף למכור חלק האחזקות, אבל מוכנים לדון באפשרות של פיצול מערך השיווק מהפקת הגז. בפגישות שנערכו בשבוע שעבר דרשו נציגי החברה האמריקאית גם לא לפתוח הסכמי שיווק שכבר נחתמו, אך כאמור הם מסרבים לדון במכירת חלק מהאחזקות.

מחרתיים יחל הליך השימוע למפיקות הגז במשרדי הממונה על ההגבלים לפני שיכריז סופית על הסדר כובל למשק הגז. בפגישה ישתתפו נציגי קבוצת דלק. למחרת (ביום רביעי), יגעו נציגי נובל אנרג'י.

האמריקאים לא שלחו לשימוע את אחד המנהלים הבכירים אלא הסתפקו במנכ"ל החברה המקומית ביני זומר ועורכי הדין. הצדדים למגעים מקווים כי עד לשימוע מחרתיים יושג מתווה ההבנות שיאפשר בסופו של דבר לחדש את פיתוח המאגרים. האפשרות לכך שלא יהיה הסכם נראית נמוכה, אבל אם לא יגובש הסדר פשרה, הנושא עלול להיגרר לבתי המשפט ולפגוע במעמדה הבינלאומי של ישראל.

עניין קידוחי הגז מסעיר גם את המערכת הפוליטית. פרופ' מנואל טרכטנברג, המועמד מטעם המחנה הציוני לתפקיד שר האוצר, הודיע בהופעה בשבוע שעבר באוניברסיטת תל אביב כי הוא תומך בפיקוח על מחירי הגז. זו גם עמדת בכירים אחרים במפלגה, בהם ח"כ שלי יחימוביץ'.