הריבית בשפל היסטורי. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה על הורדת הריבית במשק לחודש מרץ מרמה של 0.25% לרמה של 0.1%, זאת בניגוד להערכות רוב הכלכלנים. בהודעת הבנק נכתב כי "ההחלטה להפחית את הריבית ב-0.15 נקודות אחוז, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית".

"הוועדה המוניטרית סבורה שלאור התגברות קצב הייסוף, והשפעותיו האפשריות על הפעילות והאינפלציה, הפחתת הריבית לרמה של 0.1% היא הצעד המתאים ביותר בעת הזו כדי לתמוך בהשגת יעדי המדיניות".
בבנק מזכירים את הירידה החדה שרשם מדד המחירים לצרכן בחודש ינואר, אשר הוביל לכך שב-12 החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה שלילית של 0.5%. "לאחר פרסום מדד ינואר נותרו הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים מכל המקורות מתחת לטווח היעד, ובציפיות לטווחים הארוכים נרשמה ירידה קלה, אל מרכז תחום היעד", נכתב בהודעת הבנק". כמו כן מציינים בבנק כי השקל התחזק החודש ב-2.6% מול הדולר, וכי המשך הייסוף עלול להקשות על צמיחת הענפים הסחירים - ענפי היצוא ותחליפי היבוא.

במקביל הודיע הבנק על צמצום המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור) בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים מ-0.25% ל-0.1% - צעד שמעודד את הבנקים להותיר עודפי כספים ברשותם, ולתת אותם כאשראי לציבור במקום להפקידם בבנק ישראל על מנת להנות ריבית. הבנק קיבל החלטה דומה באוגסט 2014, אז צמצם את מרווח הריבית מ-0.5% ל-0.25%.
"מהחלטת הבנק נראה שהגורם המשמעותי ביותר בהחלטה היה חוזקו של השקל והחשש מהתחזקות נוספת", אומרים בתגובה להחלטה בהראל פיננסים. "אם קו זה יימשך, ככל שנראה התחזקות של השקל, הדלת פתוחה גם להפחתות נוספות ואולי אפילו לריבית שלילית, למרות שלדעתנו הדבר לא תואם את המצב הריאלי של המשק." גם אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות מצטרף לעמדה זו ומציין כי "בבנק ישראל מסירים את הכפפות ונכנסים לזירה של מלחמת המטבעות העולמית באופן רשמי". 
דוד מסיקה, מנכ"ל מט"ח 24 התייחס למשמעויות ההחלטה הדרמטית על השקל: "השקל שהיווה עוגן איתן אל מול הדולר והיורו עשוי לעמוד עכשיו באתגרים לא פשוטים ובנטישת המשקיעים מאפיקים שיקליים".
יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון מוסיף כי פלוג מצטרפת לשורה של בנקים מרכזים אשר החלו במאבק בדיפלציה. "בהתנהלות הקיימת של בנק ישראל הרחבה כמותית בעתיד הנראה לעין היא לא מילה גסה בתרחיש שהאינפלציה במשק תמשיך להיות נמוכה גם באביב. מעניין לציין כי בניגוד לכלכלות דועכות הרי כלכלת ישראל בדרכה לצמוח בשנת 2015 בכ- 3.4% והאבטלה במשק בשפל ובסביבת צמיחה ושוק עבודה חם ריבית אפסית אינה מובנת מאליה וכרוכה בסיכונים לא מבוטלים".

לאתר פורבס