הדולר מתקרב לרף הארבעה שקלים. היום (שישי) עלה שערו של המטבע האמריקאי ב-0.8391% ל-3.966 שקלים. מדובר בעליה שבועית של 2.72 אחוזים. המשקיעים המשיכו לתמוך בדולר גם לאחר קביעת שערו היציג, שכן במסחר הבין בנקאי הוא עלה עוד ל-3.9867 שקלים.



משה שלום, ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל, סיכם את שבוע המסחר במט"ח: "היה זה ללא ספק השבוע של בנק ישראל, שטלטל את שוק המט"ח המקומי בהורדת ריבית מפתיעה ושורה של התבטאויות מדיניות מרחיקות לכת. בסיכום השבועי, הדולר-שקל זינק יותר מ-14 אגורות (!), מרמת הפתיחה של השבוע ב-3.845 ועד אזור 3.985. לאור העובדה כי המומנטום החיובי של הדולר-שקל נמשך כבר ארבעה ימים ברציפות, נראה כי למהלך של בנק ישראל היתה השפעה משמעותית על יחסי הכוחות בין הדולר לשקל, וזאת לאחר כמה שבועות של סטטוס קוו". 



לדברי שלום, המהלך של בנק ישראל הפתיע את השוק, ששיער שלאור נתוני הצמיחה הסבירים אין צורך במהלך כה דרמטי. "ואולם, מתברר כי בנק ישראל מודאג בעיקר מהדפלציה המתפשטת. למעשה, זוהי הדאגה העיקרית של כל הבנקים המרכזיים המובילים, מארה"ב ויפן ועד בריטניה ויפן". הורדת הריבית, הוסיף שלום, נועדה בעיקר להשפיע על שער החליפין. "בנק ישראל מעוניין להאיץ את הפיחות בשקל, ובכך להועיל למגזר הייצוא ולהביא להמרצת האינפלציה. משום כך, לצד הורדת הריבית גם היינו עדים לשורה של התבטאויות מצד בכירים בבנק, שרמזו כי ייתכן שזו לא הורדת הריבית היחידה ואף לא מן הנמנע כי הבנק יוציא לפועל גם הרחבה כמותית. כל אלה החזירו לשוק שוב את הלונגיסטים, שדוחפים כעת את הצמד מעלה".



בעולם, לאחר שבוע של דשדוש הדולר סיים את השבוע חזק, כאשר מדד הדולר שוב נסחר מעל רמת 95. מדד הדולר משלים חודש שמיני ברציפות של עלייה, הרצף החודשי הארוך ביותר מאז 1976. למרות שבחלקו הראשון של השבוע הדולר נסחר בכבדות על רקע עדותה של ג'נט ילן בפני הקונגרס והסנאט, שהתפרשה כ"יונית" מהמצופה, הרי שהשבוע הסתיים חזק לאחר שמדד המחירים לצרכן של חודש ינואר התעלה מעל המצופה, וביחד עם עוד כמה נתוני מקרו חיוביים הדבר הזניק שוב את הציפיות להעלאת ריבית בחודשים הקרובים.



"במצב הנוכחי, כאשר בעולם הדולר מציג מומנטום חיובי ואילו בזירה המקומית השקל חבול ומוכה, ייתכן בהחלט שכבר בשבוע הבא נראה בחינה, ואולי אף פריצה של רמת 4. זהו המחסום הפסיכולוגי שבנק ישראל מעוניין שיישבר. הצמד נכשל בשלושת ניסיונותיו האחרונים בחודשיים האחרונים לפרוץ את המחסום. אם יצליח הפעם, הדבר עשוי לסמן את המהלך השורי הבא של הצמד".