בחודש פברואר 2015 נכנס לתוקפו חוק פנסיה חדש שקובע חלוקת הפנסיה בין שני בני זוג במידה ואחד מבני הזוג נפטר. החוק החדש קובע חלוקת זכויות פנסיה בין בני זוג שנפרדו, כך שבן הזוג לשעבר יוכל לקבל את חלקו, מבלי להיות תלוי ברצונות של הצד השני. בשיחה עם "מעריב אונליין", עו"ד אביבית מוסקוביץ' מסבירה שלחוק החדש יש השלכות מרחיקות לכת לגבי הסדרי פנסיה במדינה.



"עד חקיקת החוק, לא הייתה אפשרות מעשית לחלק את החיסכון הפנסיוני בין בני זוג שהתגרשו, לפני מועד היציאה לפנסיה של בן הזוג בעל החיסכון, על אף שזכויות אלה הוכרו כנכס משותף", אומרת מוסקוביץ' קרן הפנסיה הייתה נשארת על שם בן הזוג החוסך ורק לו היו זכויות בקרן והוא יכול היה לעשות בזכויותיו כרצונו ובכלל זה לשעבד את הזכויות שלו, להעביר אותם לגוף אחר מחברת ביטוח אחת לאחרת, ללא כל בעיה ובשעה שלבן הזוג לא היתה כל גישה לכספים אלה. בנוסף, לרוב, לאור הגירושין, בן הזוג כלל לא ידע אם בן הזוג החוסך יצא לפנסיה, מה מצבו הבריאותי ומה חסך ולא הייתה לו כל אפשרות לעקוב אחר הזכויות הללו.  
החוק החדש שינה את ההסדר שהיה קיים וכאשר מדובר בקופת גמל או בפנסיה תקציבית, התיר את העברת הזכויות הכספיות לבן הזוג לשעבר באמצעות פתיחת קופה עצמאית לבן הזוג מיד לאחר קבלת פסק הדין. הקופה תהיה רשומה על שם בן הזוג לשעבר, כך שכל צד יוכל לקבל החלטות על החלק שלו, והצדדים לא יהיו תלויים זה בזה ובגחמות בן הזוג החוסך.


עו"ד אביבית מוסקוביץ'. צילום: אופיר הראל

החוק החדש שינה את ההסדר שהיה קיים בנוגע לקצבת שארים: כך, במקרה של פטירת בן הזוג, גם בן הזוג לשעבר יהיה זכאי לקבל חלק מקצבת השארים, בניגוד למה שהיה טרם חקיקת החוק.
ניתן ליישם את החוק באופן רטרואקטיבי והדבר מהווה יתרון נוסף. כך, גם בני זוג שכרתו הסכם גירושין לפני קביעת החוק, ובן הזוג החוסך עדיין לא יצא לפנסיה, יהיו מחויבים לחוק. במילים אחרות, ברור כי החוק החדש ישפיע על קשת רחבה באוכלוסייה.
אם נסכם, מדובר בהחלט בחוק מבורך שהמתנו לו זמן רב ואשר שילב את דיני המשפחה עם יתר דיני הפנסיה בישראל והוא עשוי להקל מאוד את מימוש חלוקת הזכויות הפנסיוניות.