המשבר בכי"ל מחריף ומתרבים הסימנים שמשבר כי"ל עבר למגרש הפוליטי. היום (ראשון), היועץ המשפטי של משרד האוצר, יואל בריס, שלח מכתב חריף למנכ"ל כי"ל, סטפן בורגס, שמהנוסח שבו הוא נכתב עולה שהממשלה מתכוונת להתערב במשבר.
 
במכתבו, בריס מסביר שמניית הזהב באה כדי לשמר את האינטרסים של מדינת ישראל. המכתב נכתב בצורה של תשע שאלות שעיקרם הוא 'האם החברה וחברות הבת מתכוונים להעביר פעילות לחוץ לארץ?'.
 
במכתב לא מוזכרת כלל סוגיית הפיטורים אך אין ספק שהמכתב של בריס הוא תמרור אזהרה לכי"ל. ו"ר עובדי ברום ארמונד לנקרי, שהיה אמור להשתתף בכנס השמאל אתמול בכיכר רבין, הודיע על ביטול השתתפותו, ובמקום זאת הגיע לחוג בית שקיים בנימין נתניהו.


בשיחה עם "מעריב אונליין", לנקרי הסביר את התפתחות העניינים: "לפני חודש הוזמנתי לשאת דברים בעצרת שנערכה והסכמת לכך אך כשנודע לי שמדובר באירוע פוליטי להחליף את השלטון הודעתי שאני לא מגיע. אין בין ביטול השתתפות שלי וההתפתחויות שיש היום בנושא מניית הזהב כל קשר".
 
אם זאת יש לציין שאתמול לנקרי שהוא יו"ר סניף הליכוד בדימונה נפגש ביחד עם עוד כמה ראשי סניפי ליכוד בדרום עם ראש הממשלה ובפגישה דנו בין השאר בעיול בכי"ל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוציא היום הודעה לפיה: "תרומת העובדים היא נדבך חיוני לתנופת הפיתוח הגדולה בנגב. באחרונה הודיעה חברת כימיקלים לישראל כי תפטר עובדים המועסקים במפעליה באזור ים המלח. כחלק מתנאי מניית הזהב של המדינה בחברה, מחויבת החברה לשמור על מרכז עסקיה בישראל, ואף להמשיך ולפתח את פעילותה כאן זאת בצד התניות נוספות. הנחיתי את החשבת הכללית במשרד האוצר לבחון בבחינה רחבה את סוגיית עמידתה של החברה בתנאי מניית הזהב, זאת לאור פעילותה של החברה בשנים האחרונות והשקעותיה בארץ בצד תכניות העבודה שלה לעתיד ומהלך פיטורי העובדים האחרון".

גורם בכיר בכי"ל אמר ל"מעריב אונליין" בתגובה למכתב היועץ המשפטי של משרד האוצר: "קיבלנו מספר רב של שאלות ממשרד האוצר. אנחנו נענה לשאילתות ברגע שנכין את החומרים".
 
בתגובה לחשש כי פסי הייצור יעברו למדינהאחרת, אמר הגורם: "השקענו במפעלי תרכובות ברום וים המלח 2 מיליארד שקל כי אין לנו שום כוונה להעביר את הפעילות לחו"ל". הוא הזכיר שתכנית ההתיעלות וצמצום מספר העובדים נועדה לאפשר את התנאים העסקיים כדי לשמר את המפעלים בישראל.
 
בתוך כך, חברת תרכובות הברום תובעת את יו"ר הועד ושישה חברי וועד נוספים לאור נזקים חמורים שגרמו לציוד ולרכוש החברה במפעל בנאות חובב, באופן אלים, כוחני ולא חוקי, כך לטענת החברה.

רוני אמיר, חבר ועד מפעלי ים המלח: "למרות הסיכומים כביכול בין ראש הממשלה לבין יו"ר ועד כי"ל, אנשים ממשיכים לקבל מכתבי פיטורין. בשעות הערב קיבלו אנשים ממפעלי ים המלח וגם מהברום מכתבים".

אמיר סיפר, כי "שלושה אוטובוסים, כ-150 מאבטחים, הביאו לנו  מהצפון של חברת "מובילי הוורדים" הורידו אותם למפעלי ים המלח, על ידי הנהלת החברה, כדי למנוע מאיתנו להמשיך למנוע מקבלנים להיכנס על מנת לתפוס את מקומות העבודה שלנו. המאבטחים ישנים בבית מלון בירוחם. אנחנו 24 שעות בשבוע תופסים כל העמדות. מי שמתעייף מחליפים אותו במשמרות. כל שמונה שעות מתחלפים בעמדות".

אמיר מאמין כי רק ראש הממשלה יוכל לפתור את הבעיה. "כל עוד ממשיכים פיטורין לא יהיו סיכומים, ומבחינתנו אנחנו ממשיכים בעיצומים שלנו", סיכם.