העימות בין הנהלת כימיקלים לישראל (כיל) למשרד האוצר עולה מדרגה לאחר החג, במקביל לחידוש העימות עם העובדים. ההתפתחויות האחרונות: האוצר התיר להנהלת כיל לדחות ליום רביעי השבוע את מתן התשובות על סדרת שאלות פרטניות הנוגעות להעברת פעילויות לחו״ל. הדחייה נועדה לספק מענה למכתב השלישי במספר ששיגר לכיל היועץ המשפטי לאוצר, עו״ד יואל בריס.
התפתחות נוספת נוגעת לטענה שהועלתה ערב החג על העברה (רילוקיישן) של חמישה ממהנדסי החברה לסין, צעד המוכיח לכאורה את הטענות כי הנהלת כיל מוציאה פעילויות מישראל לחו״ל.
בעניין זה טוענים בקונצרן: ״כיל היא חברה ישראלית המקיימת פעילות יצרנית ושיווקית בחמש יבשות ובעשרות מדינות, ומנהליה, שחלקם ישראלים, נשלחים לזמן קצוב כדי לנהל פעילות בינלאומית, אם מדובר בחברה נרכשת ואם בפרויקט חדש - והכל תוך כיבוד מלא של מניית הזהב״.

״הפרויקט בסין משותף עם חברה ממשלתית סינית להפקת פוספט. זאת נוכח העובדה שממשלת ישראל מסרבת לאשר כריית פוספטים בשדה בריר ובכך חוסמת בפני כיל את האפשרות להמשיך לפעול בארץ ולהשקיע מאות מיליוני שקלים בתעשיית הפוספט. בשל כך, בתוך שבע שנים תחדל תעשיית הפוספט להתקיים בישראל, ומחובתה של כיל למצוא אלטרנטיבות בחו״ל״, הוסיפו.
הנהלת כיל מספקת נתונים שנועדו להוכיח כי דווקא היא פועלת כדי לקדם את תנאי מניית הזהב לטובת המשק הישראלי. על פי נתוניה, מאז הפרטת החברה היא מממשת את האינטרס הציבורי יותר מכל חברה אחרת, ואילו הממשלה, בעלת מניית הזהב, פוגעת בהמשך הפעילות בישראל.
״כיל משקיעה בנגב כ־1.5 מיליארד שקל בשנה ומעסיקה שם 4,500 עובדים במישרין ו־20־25 אלף במעגלים נוספים. היא הבסיס והמנוע הכלכלי בנגב והיא המקור לכ־20% מכלל הפעילות באזור. הקונצרן מעביר למדינה כתקבולים ישירים כמיליארד שקלים בשנה״, אומרים בהנהלת כיל.
במקביל תוקפים בהנהלה את האוצר על השימוש לרעה הנעשה, לדבריה, במניית הזהב: ״מי שמחזיק במניית הזהב פועל באופן מתמשך, לא ענייני, חסר פרופורציות, חריג ושונה מכל המדינות בעולם, תוך אימוץ שיח אגרסיבי, כוחני ולעומתי, באופן המוביל לפגיעה באינטרס הציבורי״.

הנהלת כיל: "הפעילות בחו"ל היא תוצאה בלתי נמנעת של מדיניות אגרסיבית"
 
לדברי ההנהלה, ״אם צריכות להיות בדיקה וביקורת, הן צריכות להיעשות אצל מי שמחזיקה במניית הזהב. צריכה להיות בדיקה מקצועית ואובייקטיבית כדי לגלות עד כמה פעילותה והחלטותיה פגעו באינטרס הציבורי הנובע מפעילותה של כיל בישראל״.
״בעקבות החלטות שקיבלה הממשלה, ההחרגה מהחוק לעידוד השקעות הון ומימון הפרויקט הלאומי להגנת בתי המלון בים המלח, תשלם כיל כ־1.5 מיליארד שקל נוספים כל שנה החל מ־2017״.
לדברי הנהלת כיל, ״פעילות ההשקעות בחו״ל היא גם תוצאה ישירה ובלתי נמנעת של המדיניות האגרסיבית כלפיה, שלא רק שפוגעת בכושר התחרות שלה, אלא גם חוסמת כל אפשרות ריאלית של השקעות חדשות בישראל״.
גורמים באוצר אומרים בתגובה שהנתונים שסיפקה עד כה כיל מוכיחים לכאורה שהקונצרן הוציא פעילויות מישראל לחו״ל בניגוד למניית הזהב, וכי כעת ממתינים לקבלת התשובות לסדרת שאלות פרטניות ששיגר היועץ המשפטי לאוצר.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי האוצר פועל בדיוק על פי תנאי מניית הזהב, שנועדו לשמור על האינטרסים החיוניים של המדינה. הבדיקה נעשית כדי לוודא שהקונצרן אכן פועל על פי תנאי הרישיון.