ההסתדרות פנתה אתמול (שלישי) לבית הדין לעבודה, בבקשה שישוב ויתערב במשבר כיל, בטענה שהמגעים בין ההנהלה לעובדים לא התקדמו והמשא ומתן תקוע.



הצדדים מאשימים זה את זה: ועד העובדים טוען שההנהלה מנסה לשבור את העבודה המאורגנת, ואילו ההנהלה טוענת כי הוועד מונע מהלכי התייעלות חיוניים ובכלל זה הזכות לפטר עובדים. כזכור, מפעל תרכובות ברום מושבת כבר מ־2 בפברואר ומפעלי ים המלח הושבתו כשבועיים לאחר מכן. על פי הערכות, ההפסד הכלכלי שנגרם לכיל עקב הפסקת ייצור האשלג נאמד ב־70 מיליון דולר.



בית הדין לעבודה התערב במשבר לפני כשלושה שבועות והקפיא את פיטורי העובדים שיזמה ההנהלה, אולם מאז דבר לא זז. יו"ר כיל ניר גלעד, שהשתתף בדיון, הפתיע כשלא דרש כתנאי את חזרת העובדים לעבודה סדירה. יש לומר כי לא רק כיל נפגעת מהמשבר, אלא גם מפעלים נוספים, כמו חיפה כימיקלים וחברת אדמה - הזקוקים לברום שמיוצר בים המלח ושאספקתו נעצרה. נראה שבית הדין לעבודה יידרש גם לסוגיה זו.

גם האנליסטים אינם שבעי רצון מהתמשכות המשבר. אמיר אדר מבית ההשקעות מיטב דש הפחית את המלצת הקנייה למניה לתשואת יתר. הוא כתב בין השאר: "אין ספק שנושא ההתייעלות חשוב, אבל עכשיו כבר אפשר להניח כי הימשכות השביתה מעבר לחודש אפריל תשפיע על התוצאות לא רק של המחצית הראשונה, אלא גם של המחצית השנייה. מרבית יצרני האשלג כבר סגרו חוזים".
הנהלת כימיקלים לישראל תשיב היום למכתב היועץ המשפטי של משרד האוצר (השלישי במספר - י"ש), שבו נדרשת החברה להוכיח כי אינה מעבירה פעילויות לחו"ל וכי מרכז עסקיה נותר בישראל. עילת הפנייה היא מניית הזהב שהמדינה מחזיקה בחברה. בהנהלת האוצר לא כולם תמימי דעים לגבי עמדת המשרד בסוגיה. גורמים בכירים בהנהלה, בהם הממונה על התקציבים אמיר לוי ומנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, תקפו בחריפות את הכוונה להשתמש במניה.
בישיבה שהתקיימה ערב ההחלטה לפנות לכיל מתוקף ההחזקה במניית הזהב, טענו מתנגדי המהלך שמניית הזהב נועדה להבטיח את האינטרסים החיוניים של המדינה ולא כדי להתערב בנושא מתחום יחסי העבודה.
בתוך כך, שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ושר הרווחה לשעבר מאיר כהן (יש עתיד) פנו ליו״ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בדרישה לכנס בדחיפות את הוועדה לנוכח ״משבר התעסוקה החמור במפעלי כיל והתעלמות המדינה מהמשבר בדרום".