מלחמת האשמות חסרת תקדים מתנהלת בימים האחרונים מאחורי הקלעים כין צמרת האוצר לבין צמרת משרד הבינוי, על רקע המשבר בשוק הנדל״ן. לפני כשבועיים פנה מנכ״ל משרד הבינוי, שלמה בן אליהו, למנהל רשות המסים, משה אשר, והציע לו להתעלם מהצעות המיסוי של פקידי האוצר.
במכתב שהופנה לאשר נכתב: ״אנשי אגף התקציבים אינם הגורם המוסמך לצורך קביעת מדיניות בתחום הדיור. משרד הבינוי דוחה על הסף את השינויים המוצעים בתחום המס".
באגף התקציבים באוצר לא נותרו חייבים. שלשום פנה סגן ראש אגף התקציבים לענייני שיכון, ערן ניצן, לשר הבינוי אורי אריאל (הבית היהודי) וקבל על ההיקף הנמוך מהצפוי של הדירות המשווקות.

ניצן כתב בתגובה כי "מנתוני רשות מקרקעי ישראל מתברר שמתחילת 2015 בוצעו עד כה שיווק של 1,770 יחידות דיור לצד 1,100 פטורים ממכרז. היקף זה משקף רבע מהיקף השיווק שתוכנן לתקופה זו בתוכנית העבודה. היקפים מצומצמים אלה מקשים על מאמצי הממשלה להרחבת היצע הדיור במטרה להביא להורדת מחירי הדיור. העיכובים אינם נובעים מבעיות תקצוב ורשות מקרקעי ישראל לא הציגה שום חסם שיווק המצריך פתרון תקציבי.
״בהתאם לכך אבקש להוסיף לסדר היום של ישיבת מועצת מקרקעי ישראל, הצפויה ב־19 באפריל, דיון בנושא סטטוס תוכנית השיווק לדיור. היות שאין מדובר בהצעת החלטה, אין מניעה משפטית להוסיף נושא זה לסדר היום״.
המכתב של ניצן, שנחשב ליוצא דופן, הכה בתדהמה את צמרת משרד הבינוי, ומנכ״ל המשרד הגיב בהתאם. הוא ניצל את פרסומי האוצר מתחילת השבוע על פילוח קוני הדירות בפרויקט כרמי גת. על פי הנתונים שנחשפו, לרבע מקוני הדירות יש הכנסה של 3,000 שקל בחודש בלבד. רבע נוסף הוא של בעלי הכנסה של 26 אלף שקל.
נתונים אלה הספיקו לאנשי האוצר לקבוע כי לכאורה מדובר בפועל בקניות פיקטיביות של דירות להשקעה. הקניות באמצעות הילדים נועדו לסייע להתחמק מתשלום של מס קנייה מוגדל עבור דירה נוספת (ומס שבח בעת מימוש הנכס) שיכול להגיע ל־45 אלף שקל לדירה.
בן אליהו קבע: ״אין פלא שהסקירה פורסמה באמצעות המו״מ הקואליציוני והיא נועדה להלך אימים על שר האוצר המיועד משה כחלון. מדובר בעסקות של הורים שנועדו לסייע לילדיהם. הם אינם ׳מלביני הון' או ׳משקיעים׳.
״מאז ומתמיד רכשו הורים דירות לילדיהם והעמידו לרשותם חלק ניכר מההון העצמי, וכך גם חושבים ברשות המסים. האם אנשי האוצר חושבים כי לזוגות צעירים במגזר החרדי או לסטודנטים יש הון עצמי של 300־400 אלף שקל לצורך קניית דירה?״ עוד טען מנכ״ל הבינוי: ״בעסקות בכרמי גת לא היו שום תרגילי מס. כל הטענות וההצעות הרעות של אנשי האוצר בנושא מיסוי המקרקעין עלולים להזיק לשוק הנדל״ן ולא תואמו מראש עם גורמי המקצוע במשרד הבינוי. רפורמה אחת בתחום המיסוי כבר הייתה בשוק לפני שנה וחצי וכעת מציעים אחת נוספת״.