ענקית התרופות הישראלית טבע פרסמה היום (שלישי) הצעת רכש למניות חברת התרופות האמריקאית המתחרה מיילון, תמורת 40 מיליארד דולר.

ההצעה משקפת מחיר של 82 דולר למניה, הגבוה ב-20% ממניות מיילן בבורסה האמריקאית עקב פתיחת המסחר בבורסה. זוהי העסקה הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בישראל. עסקות בסדר גודל כזה התבצעו בשנים האחרונות בעיקר על ידי חברות אמריקאיות.

ידיעות על העסקה הנרקמת פורסמו בארה"ב באתר החדשות בלומברג כבר ביום שישי האחרון. בעקבות הפרסום יצא דירקטוריון מיילן בהודעה חריגה לפיה הוא דוחה את ההצעה וכי אין בה היגיון עסקי. בהודעה הובהר כי מהלך המיזוג אינו הגיוני וכי ממילא הוא לא יאושר על ידי רשות ההגבלים האמריקאית. 

בעלי המניות יכריעו?

מדוע בדיוק הוגשה ההצעה על ידי טבע? ראשית, בטבע, המנוהלת על ידי ארז ויגודמן, מאמינים כי מי שקובע בסופו של דבר הם בעלי המניות. מדובר בקרנות השקעה שקיבלו הצעה אטרקטיבית ולכן שווה להם לפחות לשקול את ההצעה בחיוב. זאת ועוד: על פי נתוני טבע - מיזוג אפשרי בין שתי החברות העוסקות בתחום הגנריקה, יקנה לשתיהן ערך מוסף במספר תחומים ובעיקר בתחום התרופות הגנריות.

 
ראשית החיסכון בהוצאות השוטפות ובעליות המס נאמד ב-2 מיליארד דולר לשנה. עם העסקה תושלם רווחיות החברה המאוחדת ותגדל ב-15% בשנה הראשונה ובשנה השלישית ב-30%. העסקה תשפר את תזרים המזומנים ב-6 מיליארד דולר ותגדיל את מחזור המכירות ב-20 מיליארד דולר לשנה.
 
טבע תממן מחצית מהעסקה המוצעת במזומן (ממקורות עצמיים ומאשראי) ומחצית נוספת באמצעות החלפת מניות. העסקה תביא לדילול בחלקם של בעלי המניות הנוכחיים בטבע.
 
בטבע טוענים כי מכירת מליין הינה מבחינת בעלי המניות שלה אלטרנטיבה טובה יותר ביחס להצעה שלהם לרכוש את חברת פריגו הישראלית. כזכור, מיילן הגישה לפני שבועיים הצעת רכש למניות פריגו לפי שווי חברה של 28.9 מיליארד דולר, אלא שכל הטיעונים הללו נדחו על ידי דירקטוריון מיילן שבחינתו החלופה לרכישת מניות פריגו היא העדיפה ביותר מבחינת בעלי המניות שלהם. עם זאת העמדה של מיילן אינה סופית ואין מדובר בתגובה רשמית.
 
יתכן שבעלי המניות במיילן סבורים שטבע צפויה לאשר בהמשך הדרך את הצעתה, מה שלא ניתן לשלול על הסף. כך או אחרת, המשקיעים בבורסה האמריקאית הגיבו בפתיחת המסחר בביקוש למיילן, אבל במניות פריגו נרשמו היצעים. טבע סיימה את 2014 במחזור הכנסות של 20 מיליארד דולר ורווח נקי של 3 מיליארד דולר.