הנהלת רכבת ישראל נמצאת בעיצומן של הכנות לפרסום שני מכרזים גדולים שעשויים לעניין את ציבור הנוסעים.

האחד נועד להפעלת מזנונים ניידים ברכבות עצמן והשני להפעלת שילוט חוצות בתחנות.
הסידור של הפעלת עגלות האוכל הופסק לפני כשנה בגלל עומס בתוך הרכבות. ל״מעריב־השבוע״ נודע כי הנהלת הרכבת הגיעה למסקנה כי נוכח העלייה בתדירות הרכבות והירידה בצפיפות, הגיע הזמן להפעלת המכרז. המשתתפים יצטרכו להיות בעלי ניסיון בהפעלת מזנונים באיכות וברמה גבוהות, והזוכה לא ייקבע בהכרח על פי דמי הזיכיון שיושלמו לרכבת.
את מזנוני הרכבת במתחמי התחנות מפעילה כיום קבוצת שטראוס שזכתה במכרז לפני כשנה. הנהלת הרכבת מפקחת על המחירים כך שלא יקפחו את הנוסעים.

בכוונת ההנהלה גם לבחון הפעלת קיוסק ברכבת ללא שולחנות, שלא יופעל במתכונת של מסעדה. זאת בדומה למקובל בחלק מהרכבות בעולם.
 
במקביל החליטה כאמור הנהלת הרכבת על פרסום מכרז להפעלת שילוט חוצות בתחנות. החברה שתיבחר תצטרך להוכיח ניסיון בהפעלת שילוט אלקטרוני דומה בעולם, בדומה לשילוט המופעל כיום בנתב״ג. נכון להיום השילוט בתחנות הרכבת אינו אחיד ואינו מותאם לנורמות הפרסום המודרניות. בשלב השני יופעל הפרסום ברכבות עצמן, בדומה לחברות רכבות מקבילות באירופה ובמזרח הרחוק.
 
רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח רבתי, בעיקר מבחינת רישות המסילות. כיום נמצאים חמישה קווי רכבת בשלבי סלילה. המרכזי שבהם הוא קו הרכבת לירושלים, שאליו נוספות רכבת העמק, רכבת עכו־כרמיאל, רכבת הנגב (עם הארכת המסילה עד לאופקים) ועוד קו שיופעל ממזרח המדינה, באזור ראש העין.
 
את רכבת ישראל מנהל בועז צפריר והיא הפכה לחברה ציבורית לפני כמה חודשים, עם השלמת גיוס של מיליארד שקל באגרות חוב. ההנפקה זכתה להצלחה ובעקבותיה בוחנת הנהלת הרכבת אפשרות לביצוע הנפקה נוספת. על פי התסריט האופטימי, ההנפקה הנוספת תבוצע עוד השנה.
 
במקביל, בכוונת ההנהלה לפתח את החברה הבת העוסקת בתחום המטענים. חברת המטענים תקבל את שירותי ההובלה מחברת הרכבת אך תהיה חופשית לבצע התקשרויות עם גורמי הובלה ותשתית יבשתיים. ועדת האיתור בחרה בכתריאל מוריה למנכ״ל החדש של חברת המטענים. המינוי יובא מחר לאישור ועדת ברנר, העוסקת באישור מינויים במגזר הציבורי.
 
מספר הנוסעים ברכבת עמד נכון ל־2014 על 47.6 מיליון. נכון לסוף אפריל 2015 מגיעה כמות הנוסעים (במונחים שנתיים) ל־52 מיליון.