הכלכלנים בארץ צדקו ואלו בחוץ לארץ טעו.



בנק ישראל הותיר את הריבית בחודש מאי ללא שינוי, על 0.10% לשנה. כזכור בסקר של בלומברג, 17 כלכלנים אמרו שהבנק המרכזי לא ישנו את הריבית לעומת שלושה שחשבו שהריבית תרד .



מנגד, הכלכלנים של בנקים זרים כמו RBC ו-HSBC ובנק ההשקעות מריל לינץ', יצאו עם הודעות שהעריכו שבנק ישראל יוריד את הריבית כדי לבלום כל אפשרות לתיסוף השקל. בין הסיבות שהותירו את הריבית על כנה, נתוני האינפלציה כשמדד המחירים לצרכן עלה במארס ב-0.3%, בשעה שהחזאים צפו עלייה מעט גבוהה יותר - 0.4% בממוצע ואילו הצפי האינפלציוני ל-12 המדדים הבאים עומד על 1.1%, לעומת 1.2% בחודש הקודם.



זאת ועוד, האינדיקטורים האחרונים מראים שהמשק ממשיך לצמוח. רוב הכלכלנים לא הופתעו מהחלטת בנק ישראל, אך טוענים שהבנק המרכזי יוריד את הריבית בהמשך.  



אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי אמר: "בהתאם לציפיות, לא שינתה הנגידה את הריבית, יחד עם זאת אנו מעריכים כי מדובר בהפוגה זמנית בלבד בתוכנית ההרחבה הכמותית של בנק ישראל. לאחר מדד חודש אפריל נחזור לסביבת אינפלציה הנמוכה מיעד בנק ישראל, והמשך מלחמות המטבעות בעולם יאלצו את בנק ישראל לנקוט בצעדים מונטריים נוספים, בניהם הורדת ריבית נוספת והגברת קצב רכישות המט"ח".


גם  ציון בקר, סמנכ"ל החטיבה הפיננסית בבנק מרכנתיל סבור שבנק ישראל יוריד את הריבית בהמשך למרות ש"הנהגת ריבית שלילית לתקופה מסוימת גם בישראל, למרות שללא ספק, משטר ריבית שכזה עלול להמשיך ו"לתדלק" את שוק הנדל"ן. שכן הנגידה הנוכחית וגם קודמה ממשיכים קו ברור של מלחמה בשער החליפין וככל שגובר הלחץ, כך גובר הלחץ של הבנק המרכזי להוריד את הריבית".

מנגד שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר,סבור " שבגלל נתוני האינפלציה הגבוהים יחסית הצפויים בחודשי האביב-קיץ, קיימת סבירות נמוכה למהלך הורדת ריבית של בנק ישראל, במיוחד עכשיו כשציפיות האינפלציה חזרו למקומן הטבעי".