חברת הספנות צים שכרה את שירותי בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן סאקס לצורך הנפקת מניותיה בבורסה זרה -במזרח או בנאסד״ק - כך נודע ל״מעריב־ השבוע״. החברה צפויה לגייס במישרין ובדרך של הצעת מכר של בעלי המניות מאות מיליוני שקלים.



עוד נודע כי במסגרת ההנפקה מתכוונת משפחת עופר, בעלת השליטה (באמצעות חברת קנון), למכור חלק מאחזקותיה - ולאורך זמן את היתרה. ייתכן שחלק מהגופים המוסדיים ינצלו את הצעת המכר למכירת מניות.




מטה בניין גולדמן סאקס בניו יורק. צילום: רויטרס


מניות קנון נסחרות בנאסד״ק ובבורסה לניירות ערך בתל אביב. החברה מחזיקה בין השאר במניות טאאור, קורוס וחברת IC פאואר, המפעילה תחנות כוח. בעלי ספינת מטען של צים. בעלי השליטה כבר הבהירו בעבר כשפיצלו את אחזקותיהם בחברה לישראל, כי הם אינם רואים בצים חלק מעסקי הליבה של הקבוצה. חברת קנון מחזיקה כיום ב־32% ממניות צים, והיתרה מפוזרת בעיקר בין הגופים המוסדיים שהיו חלק מהסדר החוב (השני) בחברה.



למרות האחזקה המהותית במניות צים, הפחיתה חברת קנון את מעורבותה בניהול השוטף. הדירקטוריון, בראשות אהרון פוגל, שנכנס לתפקידו בספטמבר האחרון, מתנהל בצורה עצמאית. מאז שנחתם ההסדר לפני כשנה השתפר מצבה של צים בצורה דרמטית. צמצום ההוצאות, הפחתה של 50% בעלות הסכמי החכירה, עליית מחירים בענף המכולות וירידה בהוצאות המימון שיפרו באופן ניכר את הרווחים ברבעון הראשון. החברה סיימה רבעון זה ברווח תפעולי של 40 מיליון דולר, ועברה מהפסד נקי של 62 מיליון דולר לרווח נקי של 11.7 מיליון דולר. נזכיר כי במסגרת השינוי הארגוני בקבוצה ותוכנית ההבראה, הועלתה האפשרות להנפקת המניות בבורסה.



אמש לא התקבלה תגובת בעלי השליטה בחברה. מצים נמסרה בתגובה: "צים בחנה בעבר הנפקה ותמשיך לבחון אפשרויות הנפקה גם בעתיד. לא נבחרו בנקים להשקעות ולא נקבע לוח זמנים".