לפני מספר ימים פרסם שר האוצר משה כחלון את תכניתו להורדת מחירי הדירות, אך מתברר שהציבור לא כל כך מאמין שהם אכן ירדו. בעשור האחרון עלו מחירי הדירות למגורים בהתמדה ולשיאים חדשים והפכו לבעיה לאומית שדובר עליה רבות במערכת הבחירות האחרונה.

השבוע העבירה הממשלה את סמכויות מנהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר בראשות השר משה כחלון. עו"ד גיא פרבמן, הוא מומחה למקרקעין ומנהל של המשרד המוביל בתחום ההתחדשות העירונית בישראל ובשיחה עם מעריב הוא מסביר מדוע מחיר הדירות עלו ומדוע הציבור לא מאמין שהוא ירד.
 
"עליות המחירים בעשור האחרון נבעו מכך שאין תכנון לטווח ארוך בשוק הדיור. זה מה שהביא למצב שהביקוש עלה על היצע. כל מי שלמד כלכלה מכיר את מודל  ההיצע והביקוש. כשיש יותר ביקוש מהיצע, המחירים עולים, וזה מה שקורה בתחום הדירות למגורים בארץ שלא נבנות בקצב שיענה לביקוש". 
 
מה מריץ את הציבור לרכוש דירות?
"לאנשים בארץ יש סיבות טובות מאד לרוץ ולקנות דירה. אנשים יושבים אצל חברים בשיחות הסלון של יום שישי בערב ושומעים סיפורים שדוחפים אותם לקנות דירה. חברים שקנו דירה רק לפני 3-4 שנים מספרים שהערך שלה עלה מאד בתקופה הזו, ולפעמים אפילו הכפיל את עצמו. כשהריבית נמוכה, סיפורים כאלה דוחפים אנשים עוד יותר לקנות דירות למגורים וגם להשקעה. בסביבה שבה מקבלים ריבית אפסית על רוב ההשקעות, הישראלים מרגישים שאין חלופות יותר טובות לכסף שלהם מאשר נדל"ן, וכל אלה מגבירים את הביקוש. התחושה של רוב הציבור בארץ היא שמשבר הנדל"ן לא ייפתר בקרוב". 


עו"ד גיא פרבמן. צילום: אורן כהן
 

זאת התחושה שלך?
"זה הרבה יותר מהתחושה שלי. בשבוע שעבר הזמנתי סקר ארצי באמצעות מכון הסקרים שריד שמוכיח את טענתי. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג ארצי של מעל 500 דוברי עברית מעל גיל 18. גילינו ש-73% מהאוכלוסייה הבוגרת דוברת העברית בישראל לא מאמינים שמחירי הדירות יירדו בשנתיים הקרובות. יותר מכך, 44% מהמשיבים אמרו שהתוכנית של שר האוצר כחלון להבאת 20,000 פועלים מסין על מנת להוזיל ולזרז את הבניה לא תסייע להורדת מחירי הדירות בשנים הקרובות". 
 
האם אפשר להבין מי הסקר שהביקוש לדירות יגבר?
"הסקר מוכיח את זה בגדול. 42% מהמשיבים בסקר אמרו שהם מתכוונים לקנות דירה למגורים או להשקעה בחמש השנים הקרובות, ובאוכלוסייה החרדית הנתון הזה מזנק ל-62% מהחרדים שמתכוונים לקנות דירה. 
 
"כשמנתחים את הצהרות הביקוש בהתייחס לפרק זמן של שנה מתגלה ביקוש של פי 4 ויותר בהשוואה לדירות שנמכרו בפועל בשלושת השנים האחרונות (2012-2014). במצב זה צודק הציבור שרובו לא רואה באופק ירידת מחירים".  
 
אפשר בגלל לשבור את מגמת עליות המחירים?
"כפי שאמרתי, הבעיה הגדולה בשוק הנדל"ן למגורים בארץ היא בעיית ההיצע. נראה לי ששר האוצר מבין שצריך להגדיל ומהר את היצע הדירות למגורים בארץ. לכן אישור כניסת 20,000 פועלים מסין הוא צעד חשוב שיסייע ליזמי הנדל"ן בישראל לבנות הרבה ומהר. אבל זה לא מספיק. חייבים גם לשחרר את החסמים הבירוקרטים להוצאת של היתרי בניה בארץ. הרשויות המקומיות בארץ מעכבות היתרי בניה ומושכות את תהליכי קבלת ההיתרים. זה פוגע בצורה קשה ביזמי הנדל"ן, ומי שמשלם על זה את המחיר הם הזוגות הצעירים שרכישת דירה למגורים הופכת לחלום שהולך ומתרחק מהם".