האם זו תהיה הרפורמה הבאה של שר האוצר משה כחלון? ממצאי מחקר שערך צוות של מכון ון ליר בראשות פרופ׳ לאה אחדות וד״ר ריטה טרויצקי שיוצגו היום מראים כי הטבות המס לחיסכון פנסיוני מחטיאות את יעדיהן.
על פי ממצאי הצוות, שלושת העשירונים הנמוכים באוכלוסייה אינם נהנים כלל מהטבות מס, בעוד ששני העשירונים העליונים נהנים משני שלישים מסכום ההטבות, הנאמד בעשרה מיליארד שקל (כולל 1.3 מיליארד שקל הטבות בביטוח הלאומי). המלצת הצוות היא לצמצם את הטבות המס לחיסכון פנסיוני ב־1.1־1.5 מיליארד שקלים.
הטבות המס מתחלקות לשלב ההפקדה ולשלב המשיכה. שלושת העשירונים הנמוכים אינם נהנים כאמור כלל מהטבות מס. יתרת ההטבות ניתנות במועד המשיכה. החוקרות בחנו כמה חלופות לשינוי המודל, שהתבססו על שיעורי ההפקדות שבהסדר פנסיית החובה, ועל סדרה של הנחות לגבי שיעורי הכיסוי הפנסיוני ורמת ההכנסה המבוטחת, כולל שיעורי החיסכון לפנסיה ולביטוח אובדן כושר הכנסה.

ההטבות כוללות פטור ממס על הפרשות המעביד וכן מערך של זיכויי מס וניכוי מס על הפרשות העובד בגין השכר המבוטח לפנסיה. החוקרות מציעות לשנות את המצב בדרך הבאה: הפחתת תקרת ההכנסה להפקדות המעביד המעניקות פטור ממס מארבע פעמים השכר הממוצע (37 אלף שקל לחודש) לפעמיים שכר ממוצע (18,500 שקל).
נוסף לכך, הן ממליצות לבטל את הטבת המס בצורת ניכוי על הפרשות עצמאיות של השכיר. עוד מוצע לתת זיכוי של 35% להפרשות העובד (5.5%) על שכרו המבוטח עד לתקרה של פעמיים השכר הממוצע, וזיכוי של 35% על הפרשות עצמאיות מהשכר הלא מבוטח של עד 7% (עד תקרת השכר הממוצע במשק).
כאמור, אומדן הטבות המס לחיסכון הפנסיוני מסתכם במצב הקיים בכעשרה מיליארד שקל, מתוכם 8.7 מיליארד שקל במס הכנסה ו־1.3 מיליארד בדמי ביטוח לאומי ובריאות. שיעור ההטבה כאחוז מההכנסה מעבודה עולה מ־0.9% בעשירון הרביעי ל־3.4% בעשירון העליון של העובדים. ממצאים אלה מעידים על הרגרסיביות של ההטבות. ההטבה הממוצעת נאמדת בכ־52 שקל לחודש בעשירון הרביעי ועולה ל־1,180 שקל בעשירון העליון.
השינוי המומלץ יקטין את היקף ההטבות ב־1.1 מיליארד, וחלקו של העשירון העליון יקטן מ־48.1% ל־39.7%. ההטבה הממוצעת לעובד באוכלוסייה תקטן מ־230 שקל לחודש ל־210 שקל לחודש. ההטבה הממוצעת לעובד בעשירון העליון תקטן ב־150 שקל. יצוין כי בהצעת האוצר שעסקה במתן זיכוי של 35% על הפקדות של עד 15% מההכנסה ברוטו ועד לתקרה של 1.7 פעמים השכר הממוצע, יסתכם החיסכון במס ב־1.4 מיליארד שקל.
שינוי הטבות המס בנושא החיסכון הפנסיוני הוא אחת ההמלצות המרכזיות לרפורמות בתחום זה שגיבשה מנכ״לית האוצר לשעבר יעל אנדורן. בדרג המקצועי באוצר נוטים לאמץ את שינוי מודל הטבות המס לפנסיה, אם כי בסופו של דבר זה תלוי בהחלטת השר כחלון.