המשבר עם החובות של יוון עשוי ככל הנראה להשפיע לרעה על האירו אך בשלב מאוחר יותר אחרי שיוון תצא או לא תצא מי גוש האירו , המטבע האירופי יתחזק.



במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "שבוע המסחר נפתח על רקע הפיצוץ הגדול במו"מ בין יוון לנושיה. אם בשבועות האחרונים היו נקודות ציון שבהם נראה היה כי הצדדים עשויים להגיע חרף המחלוקות להסכמה על הסדר חוב חדש, נראה שכעת העניין כבר על סף פיצוץ שאין ממנו חזרה.

החלטתו של ראש הממשלה היווני להעביר את ההסדר למשאל עם הוא בבחינת שבירת כלים, מה גם שהוא הציג בפני העם את ההצעה האירופית כמשפילה ומשולה לאובדן הריבונות היוונית. בשבועות האחרונים, למרות כל הדרמות, האירו הגיב במתינות, ואף הצליח להתייצב ולהתחזק למול הדולר.

מדוע? הסיבה היא כי פרישת יוון אינה נתפסת בהכרח כהתפתחות שלילית עבור האירו. להיפך, מדובר בפרישה של החוליה החלשה בגוש, דבר שעשוי רק לתרום להתחזקותו המוניטרית והפיסקאלית של הגוש. ואולם, השאלה היא אם יוון תפרוש בצורה מסודרת או לא.

זו השאלה הגורלית שתכריע את התגובה של האירו, וההתפתחויות בסוף השבוע מאוד מדאיגות, כי הן עלולות להוביל את יוון במסלול של התרסקות ואת הגוש כולו לסחרור פיננסי. תפקידו של הבנק המרכזי של אירופה הוא מכריע כאן, והמשך הזרמת הנזילות ליוון חרף צעדיה הוא קריטי ליציבות הפיננסית האזורית. 
 
זהו ללא ספק יהיה הגורם המרכזי שיכתיב את השבוע במסחר בנכסים הפיננסיים בשוק, ובדולר. התערערות היציבות באירופה עשויה להניס את המשקיעים מנכסים אירופיים לנכסים דולריים, מה שיביא להתחזקותו של הדולר, גם למול השקל. ברמה הטכנית, לאחר הקריסה בתחילת השבוע שעבר של הדולר-שקל לשפל ב-3.74 על רקע החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי, ביומיים האחרונים ראינו תיקון חד כלפי מעלה עד לרף 3.8. טיפוס מעל 3.8 עשוי לדרבן את הספקולנטים לדחוף את הצמד מעלה לעבר 3.83 ו-3.85"