מדי שנה חוזר לכותרות העיתונים אותו ריטואל קבוע, אשר כולל עיסוק בלתי נגמר בשתי מילים קבועות: "תקציב הביטחון".



בכל פעם מחדש מגיע פוליטיקאי תורן אשר מתעקש כי "הגיע הזמן" לקצץ בתקציב, ותגובת הנגד של צה"ל ומערכת הביטחון כולה לא מאחרת להגיע - ולהבהיר לנו, האזרחים, מדוע תקציב הביטחון הנוכחי כלל לא מספיק בכדי להתמודד עם מצבת האיומים החדשים במזרח התיכון.



אז כמה כסף משקיעה ישראל בתקציב הביטחון? מדובר בנתון מסווג, אשר אינו מפורסם באופן מלא וגלוי. אך לפחות על פי הערכה עדכנית אשר פורסמה לאחרונה בשוודיה, נראה שלא מעט כלל. סוכנות המחקר לשלום עולמי (SIPRI) הממוקמת בשטוקהולם העריכה לאחרונה בדוח מיוחד את תקציב הביטחון השנתי של ישראל ב-23 מיליארד דולר מדי שנה - סכום מרשים, אך לא תקציב גדול במיוחד ביחס למדינות אחרות ברחבי העולם.



אך בעוד גודל תקציב הביטחון אשר מעמידה ישראל אינו מרשים בקנה מידה עולמי, הרי שהאחוז מסך התמ"ג אשר תופס התקציב המדובר כבר מציב את ישראל בפסגה העולמית. על פי הדירוג המיוחד אשר הוצג בדוח, ישראל נמצאת במקום השני בעולם בדירוג אחוז התמ"ג אשר מושקע לצרכי ביטחון - כשלא פחות מ-5.2% מהתמ"ג בשנת 2014 (כך על פי הדוח). המדינה היחידה אשר הקדימה את ישראל בדירוג היא סעודיה, אשר החלה להפנות משאבים אדירים לתקציב הביטחון בכדי לחמש את הצבא ולהתכונן למאבק עתידי אפשרי למול ארגון דעא"ש (יש אפילו הטוענים כי סעודיה מנסה לאיים על איראן). בסך הכל במהלך השנה הפנו הסעודים 10.4% מהתמ"ג במדינה לתקציב הביטחון - וכבשו את פסגת הדירוג המדובר.



במקום השלישי נמצאת רוסיה, אשר בשנת 2014 השקיעה 4.5% מהתמ"ג בתקציב הביטחון. אך בהקשר זה הסיפור המעניין יותר הן ההערכות באשר למתרחש השנה - כשעל פי הדוח במהלך הרבעון הראשון של שנת 2015 השקיעה רוסיה למעלה מ-9% מהתמ"ג הרבעוני בצרכי ביטחון. הדבר מעיד הן על ניסיון רוסי לחזק את הצבא על רקע המתיחות בגבול אוקראינה, ויש החוששים כי פוטין מעוניין לשלוח מסר לאומות העולם על מצבה של רוסיה בכלל - ושל הצבא הרוסי בפרט.




דוח מיוחד. צילום: ללא


ארה"ב נמצאת במקום הרביעי בדירוג עם השקעה בת 3.5% מהתמ"ג בביטחון, ואת "החמישייה הפותחת" משלימה הודו - שם עמד הנתון במהלך שנת 2014 על 2.4%. בהמשך הרשימה נמצאות צרפת, טורקיה ובריטניה (כולן 2.2%), סין (2.1%), אוסטרליה (1.8%), גרמניה (1.2%) וקנדה (1%).



ארה"ב משקיעה, כאמור, 3.5% מהתמ"ג בביטחון "בלבד" - אך מדובר בתקציב מספק בכדי להעמיד את תקציב הביטחון הגדול ביותר בעולם. על פי הדוח, תקציב הביטחון של ארה"ב הגיע במהלך השנה החולפת לכדי 571 מיליארד דולר - הרבה יותר מסגניתה בפסגת הדירוג, סין, אשר השקיעה 129.4 מיליארד דולר "בלבד".



רוצים לקרוא עוד כתבות כלכלה? היכנסו לאתר פורבס