בשבועות האחרונים הבורסה של תל אביב הוכיחה שהיא כמעט ולא מושפעת מבורסות העולם ובזמן שאי הוודאות שנובעת מהמשבר ביוון משפיעה על שווקים אחרים, ישראל חסינה.



המשקיעים בתל אביב נוהגים ביתר היגיון מאשר עמיתיהם באירופה בהקשר של יוון, משום שלא משנה מה יקרה ביוון - אם היא תצא מגוש היורו או תישאר בו - ההשפעה ארוכת הטווח על כלכלת העולם תהיה מינורית. עם תוצר של כ-250 מיליארד אירו, יוון אינה כלכלה גדולה. אין לה היקפי יצוא או יבוא גדולים, אין לה חומרי גלם. מה שקורה ביוון הוא טרגדיה לתושביה, אך לא לעולם ולא לאירופה.



הבורסה בתל אביב תושפע היום, כמו אתמול, מגורמים מקומיים: אישור מסגרת התקציב הלילה במליאת הכנסת עם תקציב דו שנתי ולא תלת שנתי, ומתווה הגז. גם החלטת בעלי המניות להזרים למגה 100 מיליון שקל עשויה לבוא לידי ביטוי בשוק המניות.



ההשפעות מבורסות העולם, אם יהיו כאלו, מעורבות. במזרח הרחוק ההשפעה העיקרית תהיה בעקבות הירידה בקצב הצמיחה הכלכלית בסין. שערי המניות בשנחאי עלו אתמול לאחר שהממשלה הודיעה שהיא תתערב בבורסה כדי לבלום את המשך ירידות השערים. הצהרה זו סייעה לבורסה ואתמול היא עלתה בכשלושה אחוזים. היום היא שוב יורדת ב-3.21% וגוררת כלפי מטה גם את הונג קונג שיורדת ב 0.68%.



הבורסה בניו יורק ננעלה אתמול בירידות שערים קלות. האס אנד פי ירד ב-0.39% ל-2,068.76 נקודות, הדאו ג'ונס ירד ב-0.26% ל-17,683.58 נקודות והנסדא"ק ירד ב-0.34% ל-4,991.94 נקודות.



כמו בורסות העולם, גםההתפתחויות הכלכליות בישראל לא משדרות אחידות, ולפיכך קשה להעריך את כיוון הבורסה היום. המשך ההסתבכות של מתווה הגז לא יעשה טוב למצב רוח המשקיעים ואילו אישור מסגרת דו שנתית לתקציב אתמול בכנסת עשוי לשפר את מצב הרוח המשקיעים.