אין הפתעות: בנק ישראל הותיר את הריבית במשק לחודש אוגוסט ללא שינוי ועל שיעור של 0.1% לשנה. 



בבנק ישראל מסבירים את החלטתם בכך שב-12 החודשים האחרונים האינפלציה שלילית - 0.4%- לשנה. בנוסף האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על המשך צמיחה מתונה של המשק כפי שהוא צמח בשנים האחרונות, אך עם רמת תעסוקה גבוה מאוד.



מה שיותר חשוב בעיני בנק ישראל הוא ההתחזקות הלא רצויה של השקל שלא עוצר באדום בחודש האחרון והתחזק השקל מול הדולר בכ-0.25%, ומול היורו בשיעור של 3.5%. במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי השקל התחזק בכ-2.5%.  



המומחים הפיננסים לא הופתעו מהמהלך, למרות שהיו כאלו שהעריכו שהבנק המרכזי יוריד את הריבית. שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בקבוצת פיוניר, מציין אמר כי "מי שהעריך שבנק ישראל יוריד את הריבית התבדה. לא סביר שמהלך כזה יתקבל לפני שבנק ישראל יראה מה תהיה דרך הפעולה של הבנק המרכזי בארה"ב. כמו כן, לאור העובדה שהבנק המרכזי בארה"ב הולך להעלות ריבית, הורדת ריבית נראית רחוקה עוד יותר".



עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, מעריך שהבנק לא יעשה שימוש בנשק הריבית כדי לעודד מהלכים כלכליים במשק, אך "פותח מחדש את האופציה לשימוש במגוון כלים לעידוד הפעילות הכלכלית במשק".



ואילו דודי מייזליק, מנהל אגף משכנתאות בבנק מרכנתיל, אומר כי השוק נותר בסביבת ריבית נמוכה אשר ממשיכה להוות זרז לשוק הדיור ובעקבותיו לביקוש המוגבר למשכנתאות. "חרף התייקרות בשיעור של כ-1% בחודשיים האחרונים ברוב מסלולי הלוואות המשכנתא בעקבות עליית התשואות בשוק האג"ח, שיעורי הריבית עדיין אטרקטיביים ומאפשרים לציבור רחב ליהנות מהלוואות דיור נוחות". משמעות הדבר היא שמחירי הדירות לא צפויים לרדת.