החברה לפיתוח ולשיקום הרובע היהודי בירושלים נמצאת בשלבי תכנון מתקדמים של תוכנית מתאר, כ־40 שנה לאחר הקודמת. ברובע היהודי מתוכננת השקעה של 150 מיליון שקל.



התוכנית החדשה מנסה להתמודד עם צרכים משתנים של אוכלוסיית הרובע, כ־600 בתי אב, ולתת מענה לצרכים מתפתחים של התיירות ברובע היהודי. מנכ"ל הרובע איתי בצלאל אמר: "נעשים תהליכי עומק של בדיקת המצב הקיים והצרכים לשנים הקרובות, תוך שיתוף תושבי הרובע. הנושאים המרכזיים הם מחסור קריטי במקומות חניה ובחדרי מלון".




איתי בצלאל, מנכ"ל הרובע היהודי בירושלים. צילום: ללא


על פי התוכנית, ייחפר חניון תת־קרקעי שיכיל 600 מקומות חניה, והכניסה אליו תהיה מחוץ לחומות העיר העתיקה. נוסף לכך ייבנו 150 חדרי מלון בשילוב קומות מסחר.



שר הבינוי יואב גלנט והשר לענייני ירושלים זאב אלקין רואים חשיבות עליונה בקידומה של תוכנית האב. מוקדים נוספים שיטופלו כחלק מתוכנית המתאר הם הקארדו, שבו יתווספו שטחי מסחר וישודרגו התשתיות, בעלות של כ־25 מיליון שקל.



הרחבה הראשית של הרובע היהודי תורחב והתשתיות שבה ישודרגו כך שתהפוך למוקד משיכה לתיירים. החברה נמצאת כרגע בשלב תשלום אגרות לקבלת היתר להקמתה של המעלית לכותל מהרובע היהודי. ״מדובר בשתי מעליות שכל אחת מהן תכיל עד 25 בני אדם. הפיר למעליות כבר נחפר, ובעוד כחודש יתפרסם מכרז לביצוע העבודה, המוערכת ב־26 מיליון שקל״, אמר מנכ״ל הרובע, ״המעלית תשנה באופן משמעותי את תנועת המטיילים לכותל ואף תאפשר נגישות נוחה לאנשים עם מוגבלויות״, הוסיף.



לדבריו, ״בשבועות הקרובים יתפרסם מכרז לביצוע עבודת שחזור בית כנסת תפארת ישראל, בהיקף של 45 מיליון שקל. הוא ייעשה בשיתוף עם רשות העתיקות, שעמה נחתם הסכם לבניית מרכז מבקרים, שבמרכזו גן ארכיאולוגי ובו בית קפה מפואר בתכנונה של האדריכלית חנה גריבץ.



מלבד נושאי הפיתוח והתשתיות סיימה החברה תהליך מיפוי של כל נכסי הרובע היהודי ויצרה מאגר נתונים ממוחשב שלתוכו נסרקו כל נתוני הנכסים. המהלך יאפשר להסדיר את מעמדם של נכסים רבים, שלא הוסדר משנת 1967.



בצלאל נכנס לתפקיד מנכ״ל הרובע לפני כמה חודשים והחל בכתיבתה של תוכנית אסטרטגית חמש־שנתית לקידום מטרות החברה. התוכנית מכילה המלצות לפיתוח אטרקציות תיירות נוספות.