יום אחרי שהגיע לארץ סגן נשיא נובל אנרג'י, קית' אליוט, הוא ארז הבוקר (שלישי) את חפציו ויחזור לארצות הברית.



אליוט הגיע בראש משלחת כדי לחתום על מתווה הגז, אך מתברר שלמרות שמשרד התשתיות ייצר את הרושם שהכל סגור, להוציא כמה פרטים חסרי חשיבות, אתמול בלילה התברר שאותם "פרטים חסרי חשיבות" הם לא שוליים כלל וסעיף היציבות בהסכם חשוב מאוד וזה סלע המחלוקת שפוצץ את ההסכם.



סעיף היציבות הוא בעיני נובל אנרגי אחד הסעיפים החשובים בהסכם כי הוא מבטיח שלא יהיו הפתעות לא נעימות בעתיד. על פי הסעיף, המדינה מתחייבת לא לשנות את המצב בתחום המיסוי, סוגיית השיווק בנפרד וסוגיות אחרות עד לשנת 2030.



במשרד התשתיות הסבירו לאליוט שסעיף זה יכבול את ידיהן של ממשלות אחרות והוא בעייתי מבחינת ישראל. אך אליוט הסביר שבלי סעיף זה המבטיח להם יציבות לעוד 15 שנה הם לא מוכנים לחתום.



שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הסביר "שלצערו ולמרות שבסוגיית אבני הדרך וסוגיית המחירים יש התקדמות, בסוגיית היציבות התנאים של נובל אנרג'י הם בלתי קבילים עבורנו". למרות האמור, ל"מעריב אונליין" נודע ששטייניץ הורה ליועץ המשפטי של המשרד לנסח את סעיף היציבות מחדש באופן שיהיה רך יותר לגבי נובל אנרג'י. בלשכתו של שטייניץ מקווים לחדש את המשא ומתן בקרוב. בינתיים כל מי שקיווה שהמתווה יובא מחר לאישור הממשלה טעה ובגדול.



יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, התייחס לפיצוץ בשיחות בין הממשלה לחברות הגז: "במאבק הכל כך חשוב בנושא הגז אסור לנוח על זרי הדפנה אף לא לרגע אחד - אני מעדיף להיות פרנואיד ולהתייחס לפרסום על המשבר בשיחות הגז כטקטיקה של משא ומתן וכלא יותר מספין שמבקש להעצים את עשייתה של הממשלה למען הציבור".



עוד הוא הוסיף: "נושא הגז חשוב מדי וגדול מדי מכדי שניפול בפח השקוף שמניח שטייניץ לפתחנו - עד שלא נווכח שיש שינוי אמיתי בנושא המונופול, המחיר, הפיקוח, יתירות והוספת צינור אין לנו שום סיבה להרגע".