ארבע שנים לאחר שכשלה הצעתו המקורית להנהיג בישראל סוף שבוע ארוך, צפוי שר הפנים סילבן שלום לנסות להחיות מחדש את היוזמה.



ל"מעריב־השבוע" נודע כי השר שלום צפוי להציע לחבריו בממשלה באחת הישיבות הקרובות "להפעיל את המהלך בצורה ניסיונית לתקופה של שישה עד שמונה סופי שבוע בשנה". מדובר בסופי שבוע של אירועים ממלכתיים, כפי שנעשה בארה"ב.



היוזמה המחודשת הגיעה כמה ימים בלבד לאחר שהתקבלה החלטה לאסור לשחק כדורגל בחלק מהליגות בארץ בשבתות. על פי התוכנית המקורית של שלום, סוף השבוע הארוך אמור לכלול גם את ימי ראשון, ולימי העבודה במהלך השבוע, כולל שישי, אמורות להתווסף שעה או שעתיים. ב־2011 תואם המהלך עם ההסתדרות, עם התעשיינים, עם ההתאחדות לכדורגל ועם אנשי המגזר העסקי.



למרות זאת, בבנק ישראל הסתייגו מהיוזמה וטענו כי המהלך "עלול לגרום לפגיעה בפריון ולאובדן שעות עבודה יקרות". לא הועילו הסבריו של השר כי 40% מכוח העבודה בישראל "בלאו הכי לא אפקטיבי בסופי שבוע".



הצעה חלופית ליוזמה המקורית גיבש לאחרונה יוג'ין קנדל, המכהן כיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. קנדל תמך עקרונית במהלך, אבל טען כי יש להפעיל אותו בצורה ניסיונית. הוא הציע לאמץ את המודל האמריקאי של סופי שבוע ארוכים באירועים ממלכתיים (שבהם מוסיפים גם את יום שני לסוף השבוע הארוך - י"ש). מדובר בחגים כמו חג ההודיה, חג העבודה, חג החייל המשוחרר, ולנטיין דיי ועוד.



השר השלום נוטה לאמץ בחיוב את הצעתו של קנדל מתוך הנחה שבסופו של דבר יורחבו סופי השבוע לימים נוספים. עם זאת, עדיין לא ברור באילו מועדים יחול סוף השבוע הארוך.



בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" אמר שלום: "ליוזמה שלי לחדש את המהלך הזה אין קשר להחלטה לאסור משחקי כדורגל בשבתות. מדובר במהלך חשוב גם מבחינה כלכלית (ימי המסחר בבורסה - י"ש). הגיע הזמן שעם ישראל יוכל ליהנות מסופי שבוע ארוכים כמקובל בכל העולם הנאור". עוד הוסיף שר הפנים: "מגמת קיצור שבוע העבודה אינה חדשה, ולפי הערכתי הדבר הזה - לא רק שלא יפגע בפריון - אלה אף יעלה אותו. בכוונתי להביא את היוזמה לאישור באחת מישיבות הממשלה הקרובות".



אל תהיו חרוצים



יוזמתו של השר שלום מגיעה ימים ספורים לאחר שמחקר חדש, הגדול ביותר מסוגו עד כה, גילה כי ככל שאדם עובד שעות רבות יותר, כך גדל הסיכון שילקה בשבץ. מהמחקר, שנערך בשלוש יבשות שונות וסקר מחקרים קודמים, עולה כי לאנשים שעובדים יותר מ־55 שעות בשבוע יש סיכוי של 33% ללקות בשבץ - יותר מחבריהם שעובדים 35־40 שעות שבועיות.



עובדים חרוצים אלה אף נמצאים בסיכון גבוה ב־13% מעמיתיהם שעובדים פחות ללקות במחלות לב. את המחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת היוקרתי “לנצט”, ערכו מדענים מ־University College בלונדון.