משרד האוצר, בהוראת השר משה כחלון, גיבש חבילת סיוע לתעשיינים שתהיה חלק מתוכנית חומש. התוכנית מבוססת על צורכי התעשייה כפי שהוצגו לשר האוצר ונועדה לסייע להחזרת הצמיחה ולגידול היצוא באמצעות מתן מנועי צמיחה לתעשייה.
התוכנית תוצג בפגישה שתתקיים היום (ראשון) בערב עם אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר, ועם בכירי המשרד, והיא כוללת בין השאר את דחיית המלצות ועדת אנדורן והחזרת חוק עידוד השקעות הון למתווה המקורי.

המשמעות היא שהמס למפעלי יצוא בפריפריה ימשיך לעמוד על 6% ולא יועלה ל־9%, ובמרכז הארץ יעמוד על 12% ולא יועלה ל־15%, כפי שהמליץ בעבר מנכ”ל האוצר לשעבר חיים שני. התעשיינים הבהירו ששינוי תכוף של מנגנון המיסוי פוגע בוודאות העסקית, וכי שיעורי מיסוי נמוכים גם יעודדו משקיעים זרים להגיע לישראל.
עוד סוכם על ביטול הקיצוץ בסך 140 מיליון שתוכנן ב־2015 בתקציב מרכז ההשקעות. כ־70 מיליון שקל מסכום זה יהיו מיועדים למסלול מענקים, ו־70 מיליון שקל למסלול תעסוקה והכשרה מקצועית. התוכנית גם כוללת הקצאה נוספת של כספים לסיוע למפעלים לשיווק בחו”ל. סכום הסיוע עמד עד כה על 50 מיליון שקל והוא ניתן בארבע מסלולים. כעת מדובר בהכפלת הסכום.

גם החשבת הכללית מגבשת מסלולי סיוע באמצעות הגדלה ניכרת של כספי הערבויות ליצוא וסיוע עקיף בשוק מטבע חוץ (דרך עסקאות גידור). כמו כן מדובר בהפעלת מחודשת של קרנות לחידוש השקעה בציוד. ההשקעה בציוד ובהכשרה מקצועית תגדיל את הפריון.
בפגישה שהתקיימה לפני שבוע התחייב השר כחלון לסייע לתעשייה וליצוא, גם אם יהא הדבר כרוך בהוצאה כספית. עם זאת, הוא הבהיר שלצורך העניין אי אפשר לפתוח מחדש את תקציב המדינה.

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש מסר כי הנתונים שהוצגו לשר מוכיחים עד כמה הידרדר מצב התעשייה בשנים האחרונות. “שר האוצר הוכיח כי הוא מבין את חשיבות התעשייה והיצוא לצמיחה”, הוסיף ברוש, “תוכנית החומש החדשה תייצר אלפי מקומות עבודה. השאיפה שלנו היא להחזיר את הצמיחה במשק לרמה של כ־5% בשנה”.