מלחמת יום הכיפורים, אוקטובר 1973. את הימים האלה גילון בק לא מצליח לשכוח. כתלמיד כיתה ה' בחיפה הוא נחשף לדיווחים על הקרבות הקשים ברמת הגולן ובסיני, ולהתמוטטות הקונספציה שלפיה מדינת ישראל היא בלתי מנוצחת. חוויית המלחמה של הילד לא הותירה אותו אדיש. גמלה בלבו כבר אז ההחלטה שעם גיוסו לצה"ל הוא יעשה ככל יכולתו למען ביטחון ישראל. מבחינתו, רק היחידה המובחרת ביותר.



כעבור שמונה שנים הוא התגייס לסיירת מטכ"ל. כבר בבקו"ם הוא פגש את מי שיהיה לימים שותפו לעולם העסקים. היה זה הטירון ישי דוידי מרמת השרון, שמספרו האישי גבוה בחמש ספרות בלבד מזה של בק. מאז צעדו השניים יד ביד. שירתו באותה יחידה. הלכו לקורס קצינים והשתחררו בדרגת רס"ן. שניהם פנו לאחר השחרור לעולם העסקים, והצליחו בו בצורה יוצאת דופן.



בק השתתף בשירותו הצבאי במבצעים רבים שהשתיקה יפה להם. מטבע הדברים הוא מעדיף לשתוק כשאני שואל אותו על כך. גם לראיון זה הוא התגייס כמי שכפאו שד. שיחות השכנוע שקיימתי איתו נמשכו חודשים רבים.



קרן ההשקעות פימי (FIMI) היא המכנה המשותף הנוכחי של בק ודוידי. הקרן הוקמה ב–1996 על ידי דוידי. ב–2003 הוצע לבק להצטרף כשותף בכיר. פימי היא קרן ההשקעות המוצלחת בישראל. מבחינת התשואות היא מותירה מאחור את כל המתחרות. הביצועים שלה נחשבים מעולים, גם בקנה מידה עולמי.



בבורסה קוראים לתופעה "אפקט פימי": לא פעם, כשמתרוצצת שם שמועה על השקעה של הקרן ודולפות על כך ידיעות, מוזרמים ביקושים למניה נושאת ההשקעה ומחירה מזנק. העיקרון פשוט: הקרן משקיעה בחברה ובדרך כלל מצליחה בתוך שנים אחדות להשביח אותה ולעשות אקזיט, רווח של מאות אחוזים. עשרות השקעות כבר סיפקו את הסחורה. אז מי לא ירצה לקחת הימור שנראה בטוח ולקפוץ על העגלה המנצחת?



שיטת פימי חוזרת על עצמה: השותפים בקרן מאתרים את החברה ומבצעים תהליך בדיקה לא ארוך. אם הוחלט להשקיע, עוברים לשלב ההשבחה הכולל בדרך כלל שינויים עסקיים מהותיים. לאחר כמה שנים מוכרים, כמעט תמיד ברווח. לשותפים בפימי אסור להתאהב בהשקעה, משום שהם מחויבים למכור אותה לאחר כמה שנים. הרווחים מתחלקים בין המשקיעים.



לאחר מימוש כל ההשקעות מוקמת קרן חדשה. זה קורה ממש בימים אלה, דרך קרן ההשקעות השישית בסדרה. אגב, גם השותפים עצמם - ובראשם דוידי ובק - משקיעים בקרנות ולא מסתפקים בדמי הניהול שהם גובים. בזכות כך הם הפכו מזמן למיליונרים בדולרים. את מהלכי ההשקעות מוביל צוות של שמונה שותפים, יוצאי יחידות מובחרות בצה"ל, שבראשו בוגרי סיירת מטכ"ל, או "היחידה" כפי שהיא מכונה בפיהם. בין השותפים ישנם טייסים, קציני שייטת וקציני צנחנים במילואים.



"אנחנו כמו בצבא, סומכים אחד על השני בעיניים עצומות", אומר גילון בק. "חלקנו מכירים זה את זה עשרות שנים, עד רמת המשפחות".


כשאני מתעניין בסוד ההצלחה בקרן ההשקעות, בק מסביר איך השיטה עובדת. "יש שבעה עקרונות ניהוליים: הקמת הצוות, תכנון האסטרטגיה, ניהול ההשקעות, מצוינות עסקית, יכולת תפעולית, בקרה שוטפת ולבסוף עבודה קשה. במהלך השנים התפתחה אצלנו מתודולוגיה, מה ואיך אנחנו קונים. שיטת ההשבחה חוזרת על עצמה. ככה קנינו ומכרנו עשרות חברות, למשל תדיראן קשר ותמי 4".



עסקת הענק שבדרך


בק הנו השותף הבכיר בקרן לאחר דוידי. עד היום הוא לא נחשף, העדיף להישאר כאיש הצללים של הקרן. שותפים בכירים נוספים הם שמואל וולודינגר ואלדד בן משה. בקרן שותפים גם רון בן חיים, עמי בם, עמית בן צבי וחלי פרדו.



בק מכהן כיו"ר דירקטוריון פעיל בשבע חברות, המגלגלות מיליארדי שקלים ומעסיקות אלפי עובדים. העסקה הבולטת שהוביל היא רכישת חברת המים של ג'ון דיר (ג'ון דיר ווטר).



ג'ון דיר העולמית מוצלחת מאוד בתחום הציוד החקלאי, אבל בנושא המים נכשלה לחלוטין. פימי קנתה ממנה את החברה תמורת 60 מיליון דולר (כולל 20 מיליון דולר מזומנים שבקופה). היא ניצחה במכרז קרנות השקעה ישראליות וזרות למרות המחיר הנמוך יחסית שהציעה.



תהליך התייעלות והשבחה שבוצע בחברה הכושלת, בהובלת בק, כלל בין השאר את סגירת קווי הייצור בסין והעברתם לישראל, חיסול פעילויות מפסידות נוספות, שינוי שם החברה לריווליס, החלפת ההנהלה ומינוי ריצ'רד קלפהולץ כמנכ"ל.



על פי ההערכות, ריווליס תעבור ב–2015 לרווח תפעולי של 12 מיליון דולר, לעומת הפסדים של עשרות מיליוני דולרים בשנים הקודמות. מחזור המכירות יזנק ל–240 מיליון דולר.



בק אינו מסתפק בכך. גולת הכותרת של פעילותו בריווליס היא עסקת ענק לצירוף שותף, המיליארדר ההודי אבהיי פירודיה. מדובר בבעל הון המחזיק בין השאר בענקית המכוניות ההודית פורס מוטורס. הוא ירכוש כרבע מריווליס לפני שווי של כ–200 מיליון דולר - גבוה פי שלושה ממחיר העסקה של פימי.


ריווליס פעילה בהודו והיקף מכירותיה במדינה הוא 15 מיליון דולר. פוטנציאל ההתרחבות במדינת הענק הוא עצום, והמשקיע ההודי יכול להעמיק בה את פעילות החברה. הודו זקוקה לטכנולוגיות מתקדמות יותר בתחום מוצרי ההשקיה.



ניקח את ריווליס. איך מצליחים להחזיר בתוך שנה השקעה בחברה עם סביבת ריבית אפסית, ולהישאר ברווח ועם פוטנציאל לרווח גבוה הרבה יותר?
"המשקיע ההודי הגיע אלינו ולא אנחנו אליו. לא הייתה לנו בעיה למצוא משקיע פיננסי, אבל רצינו משקיע אסטרטגי שיתרום לחברה. האתגר של הקרן להשגת תשואות בסביבת ריבית אפסית אינו פשוט. גם הסביבה העסקית נעשית מסובכת ומאתגרת. למתחרים יש כל המידע שעומד גם לרשותנו".



תוצרת עיר הפועלים


בק (53) גדל והתחנך על ערכים של מצוינות בחיפה, שנחשבה פעם לעיר הפועלים. את לימודי הנדסת תעשייה וניהול בטכניון סיים בהצטיינות והמשיך ללימודי תואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת בר אילן. את הערכים האלה הוא הנחיל לילדיו. אחד מהם הלך בדרכו לאחת היחידות שמהוות את חוד החנית של צה"ל. לאחר שהתגרש מאיריס בק, כיום בכירה בקונצרן טבע, הוא נישא בשנית.



קודם שנענה להצעת דוידי להצטרף לפימי, ניהל בק את החברה הציבורית ארד דליה ולפניה את תדיראן מוצרי צריכה. כדי להכיר אותו מקרוב, התלוויתי אליו לביקור במפעלים שבהם מושקעת קרן פימי, ביניהם המלט.



בק הוא אדם קפדן ויסודי. בהתנהלות שקטה הוא יודע לקדם תהליכים ולהשיג תוצאות. תחום האחריות שלו בפימי הוא עצום, וכולל גם פעילות ברחבי הגלובוס.



פימי היא קרן ההשקעות הפרטית הגדולה בישראל. ההון הזמין שברשותה להשקעות הוא 3.1 מיליארד דולר. בימים אלה היא נמצאת בתהליך גיוס של מיליארד דולר במסגרת הקרן השישית.



פימי היא המשקיע הגדול ביותר בענף התעשייה בישראל. באחריותה המספר הגדול ביותר של חברות בורסאיות פעילות. עד כה רכשה הקרן שליטה ב–80 חברות ומימשה 50 מתוכן, תמורת 4 מיליארד דולר. היא מתמחה בהשקעות בחברות מוטות יצוא, עם מחזור מכירות של כ–100 מיליון דולר ומעלה. עד היום נרכשו 150 חברות הפרושות ביותר מ–50 מדינות ברחבי העולם, מאוסטרליה, אסיה, אירופה, אפריקה ואמריקה.



משקיעי הקרן הם גופים פיננסיים כמו בנק דיסקונט, חברות ביטוח וקרנות פנסיה, קרנות השקעות, אוניברסיטאות ומשקיעים פרטיים ובינלאומיים. המשקיעים גרפו עד היום תשואות חריגות כלפי מעלה.



ממידע הנחשף כאן לראשונה מתברר שהשקעות שערכן לפני שלוש שנים עמד על 245 מיליון דולר מומשו בסכום של 846 מיליון דולר - רווח של 601 מיליון דולר. תשואות דו–ספרתיות הן חריגות בנוף ההשקעות בתקופה שבה האינפלציה והריבית אפסיות.



פימי השקיעה בין השאר בחברות ריטליקס, שניידר, אורמת, גילת, מטרו מוטור, אורדן, נירלט, תדיראן קשר, איטונג, ליפמן ופורמולה. לפני שבועיים הושלמה עסקת ענק של רכישת השליטה בנייר חדרה.



האם יש עסקאות שפספסתם?
"הציעו לנו לקנות את מניות אבן קיסר לפני שהונפקה בבורסה והחמצנו את ההזדמנות. אולי היה כאן פספוס. יש לנו מידע לגבי 300 החברות הגדולות במשק, ומטבע הדברים ייתכן שאולי אנחנו מפספסים פה ושם".



ניהלתם מו"מ מתקדם לרכישת אל־על. ההזדמנות לא יצאה לפועל ושווי המניות הכפיל את עצמו מאז.
"אנחנו לא מצטערים על כך שההשקעה באל־על לא יצאה. בדקנו את החברה לעומק והתנאים שקבענו מראש לביצוע העסקה, שאחד מהם היה חתימת הסכם קיבוצי, לא התקיימו. הבעלים הבינו בדיוק שזאת הסיבה לכך שלא נכנסנו לחברה".



מצד אחר, חסכתם את ההשקעה בפרטנר, שאילן בן דב התרסק איתה.
"אני לא שמח ולא עצוב. בדקנו את קניית פרטנר, אבל זה היה בשלבים מוקדמים מאוד. זה שנכנסנו לחדר המידע עדיין לא אומר שיש עסקה. בכל מקרה, המחיר לא התאים".



כשאתה מדבר על צוות העובדים או על האסטרטגיה העסקית, מהי המשמעות לכך בשטח?
"הצוות הוא אבן היסוד של תהליך ההשבחה, הכולל את העובדים, המנהלים או כל גורם אנושי אחר שמולו אתה עובד. השאיפה שלי היא לגייס את המנהל המוכשר ביותר. כבעלים אני אמור להבין מה הוא עושה ולהתמצא לפחות כמוהו בהיבטים התפעוליים והכספיים. המנהל העומד בראש הצוות חייב להתמצא לא רק בפעילות המקומית, אלא גם בבינלאומית".



נדל"ן מחוץ לתחום

אחת החברות הרב–לאומיות שבהן מושקעת פימי היא חברת מערכות ההגנה ההיקפית מגל. קודם שנמכרה לפימי, לפני שנה, היא נשלטה על ידי איש העסקים הדרום אפריקאי נייטי קירש.



מהי מגל? כדי להבין את העסק די אם נאמר שגדרות הביטחון שלה מקיפות את ארמון בקינגהאם בלונדון. החברה מנוהלת על ידי סער קורש. בק מכהן כיו"ר הדירקטוריון.



מגל מחזיקה בחברה בת בהודו, עם שותפות מקומית של משפחת סמית, הנמנית עם קבוצת ויקון. האתגר הבא של פימי הוא להרחיב את פעילות מגל לסין.


"האסטרטגיה קובעת את העתיד העסקי ואת כיווני הפעילות של החברה. עם השלמת ההשקעה בחברה אנחנו מגבשים את תוכניות העבודה, תקציב הפעילות, כיווני ההתפתחות, את החולשות והיתרונות מול המתחרים", מסביר בק.



קרן פימי מושקעת בעשרות תחומים. אפשר להניח שמדי שנה אתם מקבלים עשרות הצעות. איך אתם בוחרים במה להשקיע?
"יש לנו מידע כמעט על כל ההשקעות העומדות על השולחן. מחצית מהשקעות הקרן נעשות ביוזמתנו. האחרות מגיעות מבנקים של השקעות, מתווכים, עורכי דין או רואי חשבון. לעתים החברות עצמן פונות אלינו. לדוגמה, ההשקעה בחברת מוצרי התעופה גבעון בוצעה ביוזמת צד ג', שהפגיש בינינו לבין משפחת גבעון. קורה שאנחנו עוקבים אחרי השקעה כמה שנים עד שהתהליך מבשיל. ההשקעה במגל נבחנה כבר לפני עשור, אלא שאז בעל הבית לא רצה למכור. לפני כשנה הוא חזר אלינו, הסכים. גם בחברת מכשירי חיתוך העץ דימר, בריטליקס או בגילת לוויינים נמשך תהליך ההשקעה שנים, עד שהבשיל".



יש תחומים שלעולם לא תשקיעו בהם?
"יש לנו קווים אדומים. לא נשקיע בבנקים ובחברות נדל"ן. היתרון היחסי שלנו בהשבחת עסקים כאלה אינו גדול. חוץ מזה, המשקיעים בקרנות שלנו פעילים בתחומים אלה ולא נתחרה מולם".



החברות שלכם פרושות בכל העולם. יש לכם חברות בת בעשרות מדינות. איך אתה מצליח להיות בו–זמנית בכל המדינות, לגשר על התרבות העסקית בכל מקום, לפקח ולוודא שהדרג הניהולי מבצע את האסטרטגיה העסקית שלכם?
"אין ספק שזה אתגר לא פשוט. אנחנו פועלים מול מתחרים שהם לא פראיירים. זאת הסיבה לכך שתמיד אנחנו שואפים למצוינות. יש פיקוח בזמן אמת על שרשרת האספקה, ייעול תהליך הייצור וחיסכון בהוצאות, ניהול נבון של מערך כוח האדם ומתן שירות יעיל. החברות שקנינו מבצעות ביוזמתנו רכישות של מתחרים או פעילויות אחרות בחו"ל. בחברת גבעון, למשל, הקמנו חברה בארצות הברית. בחברת תדיר–גן קנינו פעילויות בחו"ל".



בק מוסיף כי "כדי לוודא שהכל עובד כמו שצריך, אנחנו נמצאים בבקרה מתמדת שאינה קיימת אפילו בחברות ציבוריות. שמעת בעצמך את מנכ"ל ריווליס שסיפר שתדירות הדיווחים שלו עולה על המקובל בחברות בורסאיות. אני לא מכיר לפרטי פרטים את כל מה שקורה ברמה היומית, אבל אנחנו תמיד עם האצבע על הדופק. ברגע שההנהלה מתמנה, אנחנו סומכים עליה לחלוטין, אבל פוקחים עין".



האם המנהלים מסתדרים עם המתודולוגיה שלכם? מה קורה כשמשהו חורק כמו שקרה במגל או בריטליקס?
"השקענו ב–80 חברות ואנחנו מביאים לידי ביטוי את הניסיון שצברנו. המנהלים מכירים את שיטת העבודה. אנחנו משקיעים בחברות טובות ורוצים להפוך אותן למצוינות. מנהל חייב להתחבר למתודולוגיה המנצחת שלנו. לא תמיד הוא רואה עין בעין את מה שאנחנו עושים. במרבית המקרים הצוות הניהולי הקיים נשאר, אבל לא תמיד. בחברות מפסידות, כמו ריווליס, הזקוקות לתוכנית מפנה, גם ההנהלה מוחלפת או שעוזבת מיוזמתה".



מהי לדעתך רמת הניהול בישראל?
"אפשר לשבח את רמת הניהול. אני לאו דווקא אומר את זה לגבי המנכ"לים הבכירים אלא לגבי דרגי הביניים. יש לנו מנהלים טובים מאוד, אך יחד עם זאת לא פשוט למצוא מנהלים מצטיינים".



כשאתה מדבר על עבודה קשה זה נשמע יפה ברמת הססמה. ספר לי כיצד זה בא לידי ביטוי בשטח.
"יש לי סיפור מצוין. לפני חמש שנים מכרנו את תמי 4 לקבוצת שטראוס. אחת מעורכות הדין שלהם פנתה אלי ואמרה: ‘נו, אתה יכול להיות מאוד מרוצה. קיבלתם מחיר מצוין ועשיתם אקזיט מוצלח'. ואני חשבתי לעצמי שאין לי סיבה להיות מרוצה, כי מבחינתי זאת עוד עסקה מוצלחת, אבל אני צריך לחשוב על כל האחרות שבצנרת ועל האקזיטים המתוכננים בהן. אסור לנו לנוח לרגע".



חלק מהשותפים שלכם הקימו בעצמם את החברות וצירפו אתכם כשותפים אסטרטגיים. איך הם מקבלים את השינוי בשיטות העבודה שאליהן הורגלו במשך עשרות שנים?
"כמות השותפויות שלנו בחברות היא אכן הגדולה בישראל. ב-99% מהמקרים הכניסה שלנו לשותפות נעשית בהסכמה. המשפחות ניהלו את העסק בהצלחה, אבל כדי לעשות קפיצת מדרגה ולהתרחב הן צריכות אותנו. כך היה באורמת ובגבעון. השותף מביא את הניסיון שצבר ואנחנו את הערך המוסף שלנו. שיתוף הפעולה עובד ברוב המקרים. ניסיון העבר הוכיח שאנחנו מצליחים להשביח את העסק עבור השותפים שלנו, וכמובן עבורנו. אנחנו נמצאים בקשר חברתי עם חלק מהשותפים גם לאחר שעות העבודה".



שמעת בוודאי על אפקט פימי, שבו כל שמועה על השקעה שלכם מקפיצה את מחיר המניה.
"זה נכון, אבל זה לא תמיד לטובתנו. אנחנו דבקים בתנאים המקוריים של העסקה ולא זזים מהמחיר. אם התנאים מתאימים לבעלים, אז אנחנו הולכים קדימה. המטרה שלנו היא להשביח, למכור וללכת קדימה לעסקה הבאה. היתרון היחסי שלנו הוא כמו בסיירת: היכולת לפעול במהירות, בגמישות, לגייס במהירות את הכסף ולא לגרור את התהליך לסחבת רגולטורית מיותרת. היתרונות האלה ידועים למוכרים, שמעדיפים לסגור איתנו גם אם המחיר אינו הכי גבוה. כך היה בעסקת ריווליס".



אתם נמצאים במרוץ שליחים בלתי פוסק, אף פעם זה לא נגמר. איך זה עובד עם סדר היום שלך?
"אני אכן עובד מסביב לשעון. את היום אני מתחיל בשש בריצת בוקר, לוקח את הילדים הקטנים לבית הספר, מבקר כמעט כל שבוע בחברות, משתתף בישיבות דירקטוריון, כולל אם צריך נסיעות לחו"ל, לפחות פעם בחודש. "אני מגיע הביתה בעשר בלילה. אם צריך, אני עובד גם בסופי שבוע. זה בדיוק כמו בצבא. אתה חייב לתת דוגמה אישית ולעבוד קשה. זאת המשמעות של מצוינות שעליה דיברתי קודם. זה קיים לא רק אצלי אלא אצל כל


השותפים".


אבל מה יהיה בסוף? תמיד יהיה אקזיט ואחריו עוד אקזיט.
"מה שאני עושה אף פעם לא משעמם. פימי יוצרת הזדמנות נדירה להביא לידי ביטוי את היכולות בכל מגוון הפעילויות ולא בתחום ספציפי בלבד. הסביבה העסקית היא עוצמתית והאתגרים רק הולכים ומתגברים. זאת שיטת פימי"