לנוכח הירידה בהסתברות להעלאת הריבית בארה”ב כבר בחודש הקרוב, התחזק אתמול השקל ביחס לדולר וליורו.



השער היציג של הדולר נקבע אתמול על 3.87 שקל - התחזקות של 1.3% למטבע הישראלי, כשהשער היציג של היורו ירד ל־4.34 שקל - התחזקות של 0.8% לשקל. דחיית העלאת הריבית במשק האמריקאי מגדילה את הכדאיות להשקעה בשקל, וזה התבטא כאמור אתמול בשוק מטבע החוץ.



במקביל להתחזקות השקל פתחה הבורסה לניירות ערך בתל אביב את שבוע המסחר המקוצר במגמה של עליות שערים בכל הענפים. הדבר מוסבר בין השאר בעליות בבורסות בעולם. עליות שערים בולטות היו אתמול במניות הבנקים, ככל הנראה על רקע צפי לדוחות כספיים משופרים ברבעון השלישי.



ההערכות לגבי דחייה אפשרית בהעלאת הריבית התגבשו לנוכח חולשת הכלכלה האמריקאית שהשתקפה בנתוני דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון ועל סמך נתונים נוספים. במקביל אמר בראיון טלוויזיוני יו”ר הפד האמריקאי לשעבר, בן ברננקי, שהוא אינו רואה סיבה מדוע יש להזדרז ולהעלות את הריבית. על רקע זה תצטרך נגידת בנק ישראל קרנית פלוג להחליט אם היא ממשיכה לנקוט במדיניות של שב ואל תעשה, או שבהודעת הריבית הקבועה vht תודיע על הפחתת הריבית.



עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, אמר אתמול כי “דוח התעסוקה בארה”ב לספטמבר היה חלש. נוספו כ־142 אלף משרות חדשות בלבד, ונתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה ב־59 אלף משרות. החולשה בענפי התעשייה ממשיכה לבוא לידי ביטוי עם עוד חודש של ירידה במשרות בענף”.



אלכס זבז’ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש אמר: “האשראי הפרטי במשק ממשיך לגדול במהירות, כולל האשראי לדיור. ירידה בתוספת המשרות, בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה והיעדר לחצים לעליית השכר עלולים להעיד על חולשה רוחבית בשוק העבודה האמריקאי״. ״עם זאת”, הוסיף זבז’ינסקי, “קיימים סימנים המעידים שהחולשה במרבית הענפים עשויה להיות זמנית. לפיכך, התרחיש של דחיית העלאת הריבית בארה”ב לרבעון השני של 2016 הופך מוחשי יותר”.



לדברי זבז’ינסקי, “הנתונים החלשים בארה”ב ובמדינות האחרות, כמו גם הורדות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים בעולם, מעלים סיכוי להורדת הריבית בישראל. למרות זאת, אנו מעריכים שהריבית בישראל תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים”.



עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי של אפסילון טען כי “ירידת התשואות החדה בארה”ב מספקת אינדיקציה מהימנה לגבי ההתמתנות בקצב הצמיחה שם ובעולם כולו, וכנגזרת מכך את מדיניות הריבית בעתיד הקרוב. הכיוון של השווקים ייקבע בהתאם לדוחות שייחלו להתפרסם בימים הקרובים, ולפחות ממה שניתן ללמוד מהנתונים שהתפרסמו בזמן האחרון נראה שאלו יתקשו לספק לשווקים בסיס איתן להמשך העליות”.



איילת ניר, הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות יצירות כותבת כי “דוח התעסוקה החלש מקטין את ההסתברות שנראה עליית ריבית עוד השנה, אך לא ניתן לשלול זאת לחלוטין (על רקע דברי הנגידה שחזרה על כך פעם ועוד פעם בדבריה). דוח התעסוקה מדגיש את ההשפעות של החולשה בשווקים המתעוררים והשפעת הדולר החזק על התעשייה בארה”ב. רוב הסיכויים שעליית הריבית בארה”ב תידחה לסביבות מרץ 2016, ושתוואי עליית הריבית העתידי יהיה מתון מאוד. המשמעות לגבי ישראל היא דחייה בתוואי העלאת הריבית גם אצלנו”.