חברת דירוג האשראי מודיס פרסמה היום (חמישי) את הדוח השנתי על כלכלת ישראל והותירה את הדירוג ברמה של A1 עם תחזית יציבה. הדירוג של מודיס נסמך על מודל הצמיחה האיתן של הכלכלה המקומית, יעילות הממשל והשיפור ההדרגתי במדדי החוב. הדו"ח שפורסם הוא עדכון לשווקים ואינו מהווה פעולת דירוג.



קריסטין לינדאו, סגנית נשיא בכירה במודיס ואחת ממחברות הדוח, ציינה כי "קצב הצמיחה של הכלכלה הישראלית בעשור האחרון היה גבוה מזה של מרבית המדינות המפותחות. קצב הצמיחה נתמך על ידי מגזר יצוא ההיי-טק התחרותי, הוצאות משמעותיות בתחום המחקר והפיתוח וכן כוח עבודה משכיל".



בדוח החברה נכתב כי לאחר התאוששות מהירה באופן יחסי מהמשבר הפיננסי העולמי, ביקושים חלשים משותפות הסחר העיקריות של ישראל ומטבע חזק הכבידו על היצוא הישראלי מאז 2011 ומיתנו את הצמיחה הכלכלית.



לפי התחזית: הגירעון יהיה נמוך מהיעד


חברת הדירוג צופה כי גורמים אלו ימשיכו להגביל את הצמיחה במהלך שנת 2016. בנוסף, ישראל היא אחת מהמדינות המפותחות הספורות אשר יחס החוב לתוצר שלהן נמוך משהיה טרום המשבר. צמיחה איטית יחסית וגירעונות פיסקאליים גבוהים גרמו לשיפור פחות מהיר בשלוש השנים האחרונות.



לפי תחזית חברת הדירוג, הגירעון התקציבי בשנת 2015 יהיה נמוך מהיעד ויעמוד על 2.5% מהתוצר. הסיבה לכך היא אישורו המאוחר של התקציב לשנה זו והתוצאות החזקות בניהולו במהלך שמונת החודשים הראשונים של השנה. עם זאת, ההוצאות הגבוהות אשר נקבעו לשנת 2016, כהעלאה בשכר במגזר הציבורי, צפויות להביא להתרחבות הגרעון ל- 2.9% מהתוצר.



בהקשר של תחזיות חברת הדירוג לצמיחת התוצר הנומינלי, גירעונות אלו יהיו נמוכים מספיק בכדי שיחס החוב לתוצר ימשיך לרדת.



שר האוצר: "יש לנו כלכלה חזקה ויציבה"


שר האוצר, משה כחלון, אמר בתגובה: "הדוח מאשר את איתנותה של הכלכלה הישראלית וקובע כי יש לנו כלכלה חזקה ויציבה בהשוואה בינלאומית. עוד עולה מהדו"ח כי יחס החוב תוצר של ישראל ממשיך לרדת וכי המדיניות הכלכלית של משרד האוצר הינה מדיניות אחראית. אישור תקציב המדינה יביא להגברת היציבות הכלכלית ויעודד את הצמיחה. נמשיך לפעול לחיזוק הכלכלה, הרווחה והביטחון של אזרחי ישראל באחריות ושיקול דעת".



החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, אמרה: "הדוח מדגיש את חשיבות מדיניות ניהול החוב הממשלתי לאורך זמן, לצורך שמירה על דירוג האשראי של המדינה. הדוח גם מציין לטובה את מבנה החוב וניהולו באמצעות יחידת ניהול החוב באגף החשב הכללי".



לאור הודעת מודיס, עומד כעת דירוג האשראי של ישראל בכל חברות הדירוג הבינלאומיות על רמה A יציבה.