הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ב') את האומדן הראשון לגבי הפעילות הכלכלית של ישראל ברבעון השלישי של השנה. על פי כלכלני הלמ"ס הצמיחה בתקופה זו עלתה ב-2.5%, לאחר עלייה של 0.2% ברבעון השני ועלייה של 2% ברבעון הראשון של 2015. העלייה בתוצר ברבעון השלישי השנה באה על רקע עליות בהוצאה לצריכה פרטית, בהוצאות לצריכה ציבורית, בהשקעות בנכסים קבועים ובייצוא סחורות ושירותים (ללא יהלומים וללא חברות הזנק).


יבוא הסחורות והשירותים, למעט יבוא ביטחוני, אניות, מטוסים ויהלומים, עלה ברבעון השלישי של 2015 ב-1.3%, לאחר ירידה של 7% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. עלייה זו מבטאת עלייה של 13.9% בחישוב שנתי בייבוא שירותים אחרים (הכולל יבוא שירותי תוכנה, תחבורה ותקשורת וכד'), עלייה של 17.1% בייבוא שירותי התיירות ברבעון השלישי וירידה של 3.8% ביבוא סחורות אזרחיות בחישוב שנתי. יצוא הסחורות והשירותים, ללא יהלומים וללא חברות הזנק, עלה ב-9.7% ברבעון השלישי של שנת 2015.

העלייה בייצוא ברבעון השלישי משקפת עלייה של 7.7% ביצוא תעשייה ללא יהלומים - עלייה של 45.9% בייצוא תיירות בחישוב שנתי (עלייה של 9.9% בחישוב רבעוני) ועלייה של 10.2% ביצוא שירותים אחרים בחישוב שנתי. סך יצוא סחורות והשירותים עלה ברבעון השלישי ב-4.4% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 9.6% ברבעון הקודם.


ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-2.4% ברבעון השלישי של שנת 2015 בחישוב שנתי, שמשקפת עלייה של 0.3% בהוצאה לנפש. העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי באה לאחר ירידה של 0.3% ברבעון הקודם, ולאחר עלייה של 3.7% בחישוב שנתי ברבעון הראשון של 2015. העלייה המתונה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי של 2015 משקפת עלייה של 4.2% בהוצאה לצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות על מזון, שירותים, דיור, דלק ונסיעות לחו"ל).

העליה בצריכה הפרטית משקפת יציבות כלכלית שכן היא קרובה מאוד לעליה בצמיחה. יש לציין שהלמ"ס מפרסמת שלושה אומדנים במהלך השנה, כשהאומדן האחרון משקף את הנתונים העדכניים ביותר.