ישראל היא מדינה עם כלכלה מוטת סחר חוץ. הייצוא והייבוא מקיפים כ-60 אחוזים מהתוצר, כשהייצוא בלבד מקיף כ-27% מהתוצר. אלא ששוקי הייצוא של העולם הופכים למקום מסוכן למדי. ההתפתחויות הכלכליות השליליות האחרונות מגבירות את הסיכוי שבמדינות רבות, חברות לא יעמדו בתשלום עבור הסחורות או השירותים שרכשו. כשהתשלום מתבצע במזומן, זאת אומרת שהסחורה נמסרת כנגד מזומן באמצעות אשראי דוקומנטרי, כשהקונה משלם ישירות לבנק הקורספונדנט אז אין בעיה. הבעיה נוצרת כשהיצואן מעניק ליבואן תנאי אשראי.



כרמינה מנדולה, מנכ"ל "קופאס ישראל", חברה גלובאלית שמבטחת עסקאות יצוא ובכך מבטיחה שהיצואנים יקבלו את כספם חזרה, התראיין ל"מעריב אונליין": "זירת הסחר העולמי היא סביבה מאוד דינמית אך גם סביבה שיש בה סיכונים רבים. הסיכונים הללו משתנים לעתית קרובות בהתאם להתפתחויות הכלכליות בעולם. סיכונים אלו באים לידי ביטוי בכך שחברות לא מסוגלות לעמוד בהתחייבויותיהן, לא מסוגלות לשלם חובות בדרך כלל משום שהסביבה העסקית שבה הם פועלים הפכה לבעייתית", אמר מנדולה.




מנדולה. צילום: גיא אסאייג


האם מדובר בבעיות של המדינות שבה נמצאות חברות אלו או שיש סיבות אחרות?
"כשהמצב הכלכלי של מדינה כל שהיא הופכת לבעייתית יותר זה בא לידי ביטוי גם בחברות שפועלות בשטחה אך רמת הסיכון היא לא רק בעיה של המדינה אלא גם של הענף שבה היא פועלת. בזמנים אלו למשל אנחנו סבורים שדירוג האשראי מהיבט הייצוא של רוסיה, ברזיל, ארגנטינה, טורקיה, יוון וסין הורע. הסיבות לכך רבות - בברזיל, ארגנטינה וסין הצמיחה הכלכלית נמוכה ממה שהיה בעבר וזה מקרין על יציבות חברות רבות בארצות אלו. בטורקיה ורוסיה למשל יש בעיות מטבע פיחות מה שאומר שהחובות במטבע זר תופחים במטבע מקומי".



מה לגבי ענפים?
"הסקטור המסוכן ביותר לייצוא הישראלי הוא סקטור האנרגיה. מהסקירה הרבעונית של החברה עולה כי סקטור האנרגיה מוגדר ברמת סיכון 'גבוהה' בארצות הברית - צפון אמריקה, מערב אירופה ובאסיה. זאת בעיקר בשל ירידה מתמשכת במחירי הנפט בעולם, דבר שהביא לפגיעה בהכנסות החברות הפועלות בתחום, לצמצום השקעות ולעלייה ברמת החוב".



בכמה אתם מעלים את פרמיית הביטוח אם סיכון האשראי עולה?
"ב'קופאס' הפרמיה לא קשורה בדירוג האשראי. לגבינו דירוג האשראי בא לידי ביטוי באחוז העסקה שאנחנו נהיה מוכנים לבטח. בתקופה זו הורדנו את היקף עסקת הייצוא שאנחנו מוכנים לבטח בייצוא לברזיל וארגנטינה ובייצוא לחברות אנרגיה ורכב בעולם כולו".