ענקית המזון הישראלית אסם סיימה את הרבעון השלישי של 2015 ברווח נקי של 101.9 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. השמירה על הרווח נחשבת להישג של ממש בהתחשב בכך שמחזור המכירות ירד ברבעון זה ב־4.8% לסכום של 1.075 מיליארד שקל.



בתשעת החודשים הראשונים של השנה ממשיכה אסם לשמור על קצב מכירות של כמיליארד שקל לרבעון, ובסך הכל מתחילת השנה שומרת על מכירות בהיקף 3.17 מיליארד שקל. הצניחה במכירות הרבעון נרשמה למרות גידול כמותי של 1.2% במכירות ל־68 אלף טונה. אז מדוע בכל זאת ירדו המכירות? בהנהלת החברה מסבירים שהתמורה הכספית ירדה בין השאר בשל מבצעי מכירות, שינוי מדיניות ההנחות וחדשנות במוצרים. אחת הסיבות לכך היא הלחץ המופעל מצד רשתות שיווק כמו שופרסל, המעוניינות לשתף את ציבור הלקוחות במבצעי ההוזלות.



את הירידה בתמורת המכירות הצליחה החברה לקזז באמצעות חיסכון של 11% בהוצאות, שירדו ל־230 מיליון שקל. מדובר בקיצוץ בהוצאות הפרסום, השיווק ועלויות המכירה. גורם נוסף שקיזז 7.7% ברווח הגולמי (ל־437.9 מיליון שקל) של החברה הוא “חוק המזון”, שאילץ את חברות המזון כולן לפעול תחת הוראות רגולטוריות חדשות.



אסם מתייחסת בדוחותיה גם להשפעות של הקשיים ברשת השיווק מגה. על פי דיווח החברה, היא ספגה 70% מחובות מגה (כמה עשרות מיליוני שקלים). על פי מדיניות החברה, חובות הספקים מבוטחים באמצעות ביטוחי אשראי למעט ההשתתפות העצמית. באסם שולטת חברת נסטלה העולמית ומנהל אותה איציק צייג. בתפקיד יו”ר הדירקטוריון מכהן דן פרופר.