קבוצת אי.די.בי פיתוח, שבבעלות איש העסקים אדוארדו אלשטיין, ממשיכה להציג הפסדים. דוחות החברה מסוף השבוע מצביעים על הפסד של 183 מיליון שקל ברבעון השלישי, בהשוואה להפסד של 130 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.



את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה בהפסד של 7 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 203 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הפסדי אי.די.בי ברבעון מוסברים בעיקר בהפסד של החברה הבת כלל אחזקות ביטוח (הפסדים שפקדו את מרבית החברות בענף).



להפסדים גם תרמו דוחות פחות טובים מהצפוי של חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) ושל סלקום. הדוחות הטובים בקבוצה הראויים לציון הם של שופרסל, שחוזרת להתאושש; של נכסים ובניין, שממשיכה בביצועים הטובים; ושל ישראייר, המפתיעה מכולם.



ישראייר, הפועלת באמצעות כלל תיירות, סיימה את הרבעון השלישי ברווח נקי של 51.1 מיליון שקל, לעומת 16.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2014. הרווח הוא הגבוה מבין חברות הקבוצה. מתחילת השנה הרוויחה ישראייר 33.4 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 7.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.



הרווח הגולמי גדל ב־70% ל־65 מיליון שקל. הפחתה יזומה במחירי החבילות (בכ־100 דולר לחבילה) ל־635 דולר בממוצע ומעבר להתמקדות ביעדי נופש אזוריים הגדילו משמעותית את הביקוש לחבילות תיירות ואת מחזורי המכירות.



ברבעון השלישי של 2015 הכפילה ישראייר את מספר הטסים לחו”ל ל־225 אלף נוסעים. שיעור התפוסה הממוצע הסתכם ברבעון השלישי ב־86%. החברה פרעה 7 מיליון דולר מהלוואה שלקחה לרכש מטוסים ולהעברת מקדמה בסך 5.5 מיליון דולר עבור מטוסי האיירבוס שרכשה.



לנוכח התוצאות הטובות של ישראייר מתנהלים מגעים למיזוג עם החברה הבת של אל־על, סאן דור. לצורך העניין הוכנה הערכת שווי בשיטת תזרים המזומנים, שלפיה ישראייר שווה 126 מיליון דולר (שווי פעילות החברה) והמוניטין שלה שווה 47 מיליון שקל נוספים.



מנכ”ל ישראייר אורי סירקיס מסר: “לאור יישומה המלא והמוצלח של האסטרטגיה העסקית, שעיקרה מעבר ממכירת יעדים למכירת מוצרים, והכניסה הקרובה לפעילות של מטוס האיירבוס, אנחנו צופים המשך במגמת הגידול, הצמיחה והשיפור בפרמטרים העסקיים”.



ובחזרה לאי.די.בי. חברת ההשקעות ניצבת בפני אחד האתגרים המהותיים בנוגע לתזרים המוזמנים שלה. מסיבה זו שלושה נכסים מרכזיים שלה מועמדים למכירה או למיזוג: חברת כלל אחזקות ביטוח, שבה מתעניינים שלושה גופי ביטוח מסין; בניין הנהלת HSBC בניו יורק; ומיזוג אפשרי של ישראייר.



בדוחות אי.די.בי מדווח כי בהערכת שווי לבניין הנהלת HSBC בניו יורק, נאמד שווי הבניין ב־820 מיליון דולר. אי.די.בי קיבלה כמה הצעות למכירת הבניין, אך בשלב זה טרם נסגרה עסקה.



בעל השליטה ממשיך להזרים כספים לקבוצה ועל פי הערכות, היקף ההזרמה נאמד ב־2.1 מיליארד שקל (בהנחה שהזרמה נוספת של 512 מיליון שקל תושלם).