שני אנשי צמרת מתחום הנדל"ן, יועצים לשר האוצר משה כחלון, מעריכים כי יחול שינוי מגמה במחירי הדירות, והם יחלו לרדת תוך שנה. יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ אלי כהן, העריך בוועידת העסקים של "גלובס" כי לקראת סוף 2016 צפויה ירידה של 10% במחירי הנדל"ן בממוצע הארצי. לדבריו, 40 אלף דירות אשר ישווקו במסגרת "מחיר למשתכן" יוזלו בשיעור של כ־40%.
 
בהתייחסו לוועדות המקומיות, הוא הוסיף: "מה שטוב למנהטן יכול גם להיות טוב לישראל. יש לעבור לבנייה נפחית ולהעביר חלק משמעותי מהוועדות המקומיות לאדריכל מורשה. זה יקצר את תהליכי התכנון בוועדות המקומיות משנתיים וחצי לשנה".
 
כהן ציין כי כיום עסוקים בחקיקה שתסייע בקידום תהליכי הנדל"ן ובתיקון עיוותים, "לדוגמה, ביטול ערבות המכר בגין המע"מ תשחרר מסגרות אשראי בשווי של כ־8 מיליארד שקל ותהווה זריקת עידוד לענף הבנייה".
 

עוד הוא הוסיף כי "בימים אלה אנו ממשיכים לקדם את חוק הקמת הרשות להתחדשות עירונית, קובעים כללים ברורים לפיצויים והבקעות ובוחנים סיוע לרוכשי דירה יד שנייה בערבות שתסייע להשלמת הון עצמי בהיקף של עד 150 אלף שקל".
 
יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחק, אמר באותו הכנס כי בכוונת הממשלה לטפל בכל צווארי הבקבוק שאפיינו עד כה את בועת הנדל"ן, ובכלל זה מינהל מקרקעי ישראל, הקבלנים והבנקים. "נטפל בכל אלה. אני בהחלט אופטימי לגבי מצוקת הדיור", הבהיר. לדבריו, "הבועה נוצרה כתוצאה מעודף ביקוש ומצד שני בגלל היעדר אלטרנטיבה להשקעה. אין שום סיבה שמחירי הדיור בישראל יזנקו בתוך שבע שנים ב־100%. עד שנטפל סופית בבועה, החליט שר האוצר להפסיק את ספסרות הקרקעות".
 
יצחק הוסיף ואמר: "מחיר למשתכן פונה רק לחסרי דיור וזה חשוב. רק בראשון לציון החלטנו כי יחידות הדיור הנוספות שיהיו ייבנו במחירי שוק אם כי הם יזכו למה שמכונה הקלת שבס. כל התוכניות הללו יביאו בסופו של דבר במהלך 2016 לירידת מחירי הדיור".
 
יש לציין שעד כה שווקו אלפי דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בשבע רשויות מקומיות. בכוונת האוצר לשווק במהלך 2016 עד 70 אלף יחידות דיור שיביאו לירידות מחירים של עד 30%. השיווק המוגבר יגרור ירידת מחירים לא רק בפרויקט הספציפי אלא בכל יישובי הסביבה.