לאחר אינספור מחלוקות בין האוצר לבנק ישראל בנוגע לוועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית, החליט משה כחלון לחתוך. שר האוצר הבין שלסחבת לא יהיה סוף והוא חייב לפרסם את ההמלצות, גם אם הן אינן אפויות לחלוטין. על רקע זה תתקיים הבוקר (שני) מסיבת עיתונאים שבה תוצג טיוטת המלצות הוועדה - למרות המחלוקות.



באירוע ישתתפו שר האוצר, הנגידה קרנית פלוג ויו”ר הוועדה דרור שטרום. בניגוד לתוכנית המקורית, ולנוכח המשך המחלוקות, באירוע עצמו לא ישתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאינו מעוניין לקשור את עצמו לנושא השנוי במחלוקת.



נראה שנתניהו ישתתף בעתיד ב"אירוע הבנקאות" אם וכאשר המחלוקות ייפתרו סופית. אתמול בערב התקיימה ישיבת נוספת בהנהלת האוצר, שבה השתתפו נציגי האוצר בוועדת שטרום, בנוכחות יו”ר הוועדה שטרום, שאמור היה להיות הגורם האובייקטיבי.



נקודת מחלוקת שנותרה ללא פתרון היא מתכונת הפיקוח על חברות כרטיסי האשראי לאחר שאלו יוצאו מהבנקים. בבנק ישראל דורשים פיקוח מוחלט. באוצר הסכימו להשאיר את הפיקוח, אך להותיר את ההחלטות הרגולטוריות הנוגעות למבנה פעילות חברות האשראי בידי ועדה חיצונית המשותפת לאוצר, לבנק ישראל ולרשות ההגבלים העסקיים.



סוגיה נוספת השנויה במחלוקת נוגעת להיתר לבנקים להמשיך ולהנפיק כרטיסים. באוצר דורשים לאסור עליהם זאת למשך ארבע שנים (במסגרת הגנות הינוקא לבעלים החדשים של חברות האשראי).



בבנק ישראל סבורים שאין למנוע מהבנקים הנפקת כרטיסי אשראי - מהלך שאינו מקובל בשום מדינה מערבית. כאמור, האוצר דורש לאסור את ההנפקה במשך ארבע שנים ומתנה את חידוש ההנפקה במידת התחרותיות בשוק האשראי.



נושא נוסף נוגע להמשך הבעלות על חברת כרטיסי האשראי ויזה כאל. בבנק ישראל דורשים שהבעלות על החברה תישאר בידי בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי ותשמש פלטפורמה אפקטיבית יותר להגברת התחרות מול הבנקים הגדולים (לאומי והפועלים).



באוצר דורשים שגם ויזה כאל תימכר, אם כי בלוח זמנים קצת פחות צפוף (בתוך שנתיים או שלוש). כאמור, לא ברור כיצד מחלוקות אלה ייפתרו ומהי עמדת ראש הממשלה. מה שברור הוא שנתניהו דורש שהמלצות הוועדה יתקבלו בתנאי שהן יהיו מוסכמות על הנגידה.



עם פרסום טיוטת ההמלצות היום, ייערך שימוע לגורמים הנוגעים בדבר ובראשם המערכת הבנקאית. השימוע יימשך 30 יום - זמן לא מספיק לטענת בכירים בבנקים. לאחר מכן יפורסמו ההמלצות הסופיות והן יועברו לטיפול חקיקה באמצעות ועדת הרפורמות של ח”כ אלי כהן.



ועדת שטרום הוקמה על ידי שר האוצר במטרה להגדיל את התחרות בין הבנקים, להוזיל את עלויות האשראי ולהגדיל את נגישות ציבור הלקוחות והעסקים הקטנים והבינוניים למקורות אשראי חדשים.