שר האוצר משה כחלון קרא היום (שלישי) למזכ"ל ההסתדרות, אבי ניסנקורן, להתעלות מעל השיקולים אותם הלא עניינים לטענתו ולמנוע מחר את השביתה במשק.



כחלון אמר למעריב "אונליין" כי המטרה היא להיטיב עם בעלי השכר הנמוך. "אני בטוח שבסופו של דבר ההיגיון יעלה וההסתדרות תסכים להמלצותינו על מנגנון התוספות באופן שיביא לצמצום הפערים במשק". כחלון הוסיף: הוויכוח הוא לא האם לתת או לא, אלא כיצד מחלקים את התוספת. אם מדברים על צמצום פערים, אזי הגיע הזמן לנצל את התוספת שתינתן כדי להטיב באופן יחסי עם בעלי השכר המשתכרים סביב 6,500 שקלים לחודש". לדבריו, "אין לי טענה כלפי בעלי השכר הגבוה, שהגיעו למעמדם בזכות הוותק והתוספות שבדרך, אלא אני שואף לצמצם את הפערים".



מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד שמוביל את המגעים מול ההסתדרות, אמר כי "לבד מהדרישה לתוספות שכר דיפרנציאליות, כפי שהנחה שר האוצר, קיימות גם דרישות נוספות כמו מתן גמישות ניהולית, שינוי מתנגון וותק ושינוי מנגנון בקביעות ומתן האפשרות לחידושים טכנולוגים. במידה ודרישות אלה יתקבלו, אזי התוספת הכוללת תגיע לשבעה אחוזים ולא ל-11 אחוזים כפי שדורשת ההסתדרות".



ואולם, אם דרישות אלה לא יתקבלו, תוספת השכר תסתכם סביב שלושה אחוזים, שזו סיבת האינפלציה שהייתה בין השנים 2013- 2015. בכל מקרה, תוספת השכר הכוללת המדוברת, תעמוד נכון להיום על שלושה עד שבעה וחצי מיליארד שקל לשנה, בעוד שהתוספת הנדרשת על ידי ההסתדרות הינה כאמור 11 מיליארד שקלים. אם לא תחול התפתחות של הרגע האחרון, תפרוץ מחר שביתה.



בתוך כך בעקבות השביתה המתוכננת במגזר הציבורי משרד האוצר הגיש היום בקשה לצווי מניעה נגד הסתדרות המורים כדי למנוע את השביתה בגני הילדים, בבתי ספר היסודיים ובחטיבות הביניים. זאת בטענה כי הסתדרות המורים התחייבה ל"שקט תעשייתי" בהסכם שנחתם עמה בכל הקשור לשביתות כלליות במשק. מהסתדרות המורים נמסר בתגובה כי "השקט התעשייתי של הסתדרות המורים הסתיים ביום בסוף יוני 2015, כך שאין להסתדרות המורים מניעה להצטרף לשביתה במשק מחר".



משרדי האוצר והחינוך, מרכז השלטון המקומי ושלוש הערים הגדולות: ת"א, ירושלים וחיפה, הגישו לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בקשה לצווי מניעה נגד השביתה המתוכננת של ארגון המורים החל ממחר בבוקר.


 



הפגנת ההסתדרות היום. צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת ההסתדרות היום. צילום: דוברות ההסתדרות



לקראת השביתה, מגן דוד אדום הודיע היום כי החל ממחר בבוקר יצטרפו עובדי מד"א לשביתה הכללית במשק ובשלב ראשון יעבדו במתכונת שבת. בתוך כך בית הדין הארצי לעבודה מתכנס לדון בעתירת איגוד לשכות המסחר כדי להוציא צווי מניעה לעובדי נמלי הים. במקביל נמשכים במשרד האוצר בירושלים הדיונים בין ראשי ההסתדרות והאוצר אך ללא כל התקדמות לעת עתה והשביתה כרגע עדיין בתוקף החל מהשעה שש בבוקר מחר. 



כזכור, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע אתמול בהפגנה בה השתתפו כ-2,000 עובדי ההסתדרות, כי "הפערים מול האוצר גדלים" וכי "החל מיום רביעי ב-6:00 תיערך שביתה בכל המגזר הציבורי". בשביתה ייקחו חלק גם הסתדרות המורים וארגון המורים. בהסתדרות ביקשו להזכיר כי העילות לסכסוך העבודה הן דרישות ההסתדרות לעדכון השכר במגזר הציבורי והמבוי הסתום במשא ומתן מול האוצר בנושא הסכם שכר חדש לעובדי המגזר.