אין הפתעות: בנק ישראל הודיע היום (שני) כי הוא מותיר את ריבית ינואר ללא שינוי והשאיר אותה על 0.10% לשנה. הצעד של בנק ישראל לא הפתיע שכן נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג אמרה לפני כשבוע שהבנק המרכזי של ישראל לא ילך בעקבות הבנק המרכזי של ארצות הברית: "בנק ישראל לא יעלה ריבית".



לגישה של הבנק היגיון כלכלי שכן המשק הישראלי לא נהנה מצמיחה גבוהה, הוא מצוי אפילו במיתון מסוים עם צמיחה ריאלית של פחות מאחוז אחד לשנה ובמציאות כזו לא מעלים ריבית. הבנק פעל נכון למרות ששר האוצר משה כחלון, ביקש להעלות את הריבית כדי לפגוע בביקוש ההשקעתי לנדל"ן. בהסבר להחלטתה, הוועדה המוניטרית אמרה שמדד המחירים לצרכן ירד בנובמבר ב-0.4%, לעומת ירידה של 0.2% שצפו בממוצע החזאים, ירידה של 0.9% ב-12 החודשים הקודמים. הצמיחה נמשכת סביב 2.5% לשנה, כלומר אינפלציה נמוכה וצמיחה נמוכה. הכלכלנים מברכים על החלטת הבנק המרכזי, אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות הלמן-אלדובי אומר כי "בנק ישראל ממשיך לתמוך במדיניות מרחיבה אך מבין שהורדת הריבית לא תתרום לצמיחה.



תוואי של העלאות ריבית נוספות בארצות הברית צפוי לתמוך בהיחלשות השקל, בייצוא ובפעילות העסקית. נתונים שהתפרסמו לאחרונה כמו צמיחה נוספת בצריכה הפרטית ויציבות ברמת האבטלה, תומכים בהחלטת בנק ישראל שלא להפחית את הריבית על אף ההרעה בתחזיות הצמיחה ל2015-2016 ונתוני האינפלציה הנמוכים מהיעד. בנוסף, הפחתת ריבית נוספת תתמוך בהמשך עליית המחירים בשוק הנדל"ן – תוצאה בלתי רצויה בתקופה הנוכחית. כמובן שמעבר לשיקולים אלו, העלאת הריבית בארצות הברית ותוואי של עליות נוספות בשנה הקרובה מאפשרת לבנק ישראל לדחות קבלת החלטה לתמיכה בייצוא ובפעילות העסקית עד לאחר בחינת ההשפעות של המהלך. בכך בנק ישראל משאיר לעצמו 'כדור אחרון במחסנית' לפני שיעלה הצורך במהלכים אחרים כגון הרחבה כמותית".



ממחלקת המחקר של פריים ברוקר, מברכים את בנק ישראל על כך שהוא לא נגרר אחרי הפדרל ריזרב, הבנק הבנק המרכזי של ארצות הברית ואמר: "בנק ישראל מאותתים היום כי אינם נגררים אחרי הפדרל ריזרב שהחל בתהליך העלאת ריבית בארצות הברית. המשק שלנו עדיין צומח בקצב נמוך ונתוני האינפלציה החלשים עדיין תומכים בהותרת הריבית על כנה. בבנק ישראל מעדכנים היום כי הריבית במשק צפויה להישאר על כנה לפחות עד הרבעון השלישי של השנה ולעלות בהדרגה רק מהרבעון הרביעי. החלטה זו תומכת בשער החליפין ובהתחזקות הדולר – וכך מסייעת ליצואנים ומעודדת את הצמיחה".