"מחירי המזון הגיעו לשפל ואנו צופים שרמת המחירים ב־2016 תנוע בין יציבות לעלייה מתונה של עד 0.5%". כך כותבת מיכל אלשיך, אנליסטית בית ההשקעות אקסלנס בסקירה מיוחדת על רשתות המזון. אלשיך מוסיפה כי "לאחר שנתיים של העמקת מבצעים והוזלות אנו סבורים שרשתות הקמעונאות, בהובלת שופרסל, ינסו למשוך את המחיר כלפי מעלה באופן הדרגתי. עם זאת, למרות המשבר במגה לא תהיה עליית המחירים אגרסיבית משום שרגישות הצרכן למחיר עדיין גבוהה".



לדבריה, מרבית הסניפים שמגה צמצמה נמכרו לרשתות דיסקאונט אחרות, מה שאומר שהשוק נהיה מבוזר יותר ולכן נותר תחרותי. לאחר השנה השחורה ב־2014 נשמה ב־2015 התאוששות קלה. לפי אלשיך, ב־2016 תימשך מגמת הצמיחה וצפויה עלייה של 2% במכירות. עיקר הגידול צפוי בשל הגידול הטבעי באוכלוסייה.



את השוק עשויה לטלטל השפעה חזקה מהצפוי של מאגר המחירים המקוון שהוקם במהלך 2015 מתוקף חוק המזון. המאגר כבר בשימוש וקיימות אפליקציות להשוואות מחירים, אך הנגישות לציבור עדיין נמוכה.



אלשיך: "רשת מגה הגיעה לנקודת האל־חזור ונקלעה למשבר. במהלך השנה היא ירדה מ־180 סניפים ל־126. רמי לוי ויינות ביתן קרובות להשיג את המקום השני בשוק. ניסיונות מגה למכור את רשת מגה בעיר - במקביל לאובדן אמון מצד הלקוחות - ימשיכו להחליש את הרשת המדממת".



האנליסטית מסכמת: "אנו צופים כי החל מהמחצית השנייה של 2016 תאבד שופרסל נתחי שוק לטובת הרשתות הפרטיות. הרשתות ויקטורי, יוחננוף, טיב טעם, AM:PM (תחת דור אלון), מחסני השוק ורמי לוי צפויים להגדיל את נתחי השוק. שופרסל תדווח על צמיחה חיובית (1%), אם כי נמוכה ביחס לשוק (2%), כתוצאה של אובדן נתחי שוק לטובת הרשתות הפרטיות".



בסקטור יצרניות המזון אסם ושטראוס שונות מבחינת אופי פעילותן. יותר מ־80% מהכנסותיה של אסם הן מישראל, ואצל שטראוס כ־50% מההכנסות הן מחו"ל. היצרניות חוו ב־2015 שנה קשה עם אובדן נתחי שוק וירידה במכירות. בשוק בחו"ל גם כן ניכרה חולשה גדולה. שטראוס נפגעה יותר בשל החשיפה למדינות שנכנסו למיתון כגון ברזיל ורוסיה.



קידום המותג הפרטי, בעיקר מצד שופרסל ורמי לוי, תרם לאווירה ציבורית עוינת כלפי מוצרים ממותגים והביא הן לירידת כמויות הן לירידת מחירים אצל שטראוס ואסם, וכנראה גם אצל תנובה.



על פי הערכת אקסלנס, שוק קמעונאות המזון יצמח ב־2016 ב־2%. יצרניות המזון הגדולות יידרשו לחדשנות ולהשקות מרובות כדי להתגבר על מגמת אובדן נתחי השוק והתחזקות המותג הפרטי.



אלשיך: "אנו צופים שאסם תשמור על רווחיות יציבה. שטראוס תשפר את רווחיותה למרות צפי לצמיחה נמוכה, בעיקר בשל הפעלת מתקן האחסון הגדול".