שוק העבודה בישראל, כמו במדינות מערביות אחרות, הופך תחרותי יותר, בזמן שהשינויים הטכנולוגיים המהירים הופכים מקצועות רבים לבלתי רלוונטיים ובניגוד לעבר - עובדים חייבים להחליף את מקום עבודתם לעתים קרובות. כשגבר או אישה בגיל צעיר מאבדים את מקום עבודתם, קל להם יחסית למצוא עבודה ולא כך הדבר לבני 45 פלוס.

הולכת ומחריפה בעיית האבטלה של עובדים מבוגרים. תוחלת החיים עולה והגיל בו מקבלים אנשים לעבודה רק הולך ויורד. שימו לב לנתונים הבאים: הסיכוי שתמצאו עבודה אם אתם מעל גיל 45 הוא 50%. הסיכוי שתמצאו עבודה אם אתם מעל גיל 55 הוא 33%. 62% מהמובטלים הם בני 40 פלוס, כאשר כמעט 129,000 מדורשי העבודה הם מעל גיל 40.
 
כך נוצרת בעיה חברתית ולאותו מבוגר מחוסר העבודה מדובר בטרגדיה אישית, אך אי ניצול כוח עבודה שעדיין מסוגל לעבוד - מביא גם לפגיעה כלכלית במשק. ח"כ אלי כהן (כולנו) מכין הצעת חוק שתקל על בני 50 פלוס למצוא תעסוקה. "הצעת החוק שאני מגיש אמורה לעזור לבני 50 פלוס שמחפשים עבודה", סיפר למעריב, "בעקבות הנתונים המדאיגים לגבי אחוזי האבטלה בקרב אוכלוסיות מבוגרות, גיבשתי הצעת חוק לפיה מעסיק שיקבל לעבודתו עובד שמלאו לו 50 שנה ולא עבד לפחות 12 חודשים קודם לכן, יהיה פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי במשך שנה".
אתה חושב שיש בזה די על מנת לשבור את הסטיגמה על העסקת מבוגרים?

"אני חושב שכן, התמריץ הכלכלי למעסיק באמצעות הפסקת דמי הביטוח הלאומי בגין כל עובד מבוגר שקיבלת לעבודה נאמד בכ-5,000 ש"ח. אני מאמין שהדרך הנכונה לעודד העסקת מבוגרים היא באמצעות תמרוץ כלכלי. אך להצעת החוק שלי יש גם מטרה נוספת והיא להעלות את המודעות לבעיה. במידה ותהיה מודעות בציבור בקרב מקבלי ההחלטות, בקרב חברי הכנסת, המצב ישתנה".

"אנשים מבוגרים שמפוטרים בגלל סיבה כלשהי, מתקשים לחזור למעגל העבודה כי המעסיקים מעדיפים עובדים צעירים תוך התעלמות מהיתרונות של עובדים מבוגרים, ומדובר בבעיה שרק מתעצמת. אנחנו חיים במציאות של עלייה מתמדת בתוחלת החיים, ולא רק בתוחלת החיים אלא באיכות החיים של בני השבעים, שמונים ואפילו תשעים".

ח"כ אלי כהן (כולנו). צילום: דוד ועקנין
ח"כ אלי כהן (כולנו). צילום: דוד ועקנין

 
"בזכות הרפואה המודרנית אדם בגיל 70 וגם 80 נמצא במצב בריאותי שמאפשר לו לעבודה וזה בנגידו לעבר - שאדם שעיבור את גיל השישים היה תשוש מדי כדי להמשיך לעבוד. ישנו מצב שבו הרצון של אנשים מבוגרים לעבוד גודל ובמקביל הרצון של מעסיקים להעסיק אותם - פוחת. זאת למרות היתרונות היחסיים שהם מביאים איתם לעומת הצעירים, בדמות ניסיון ובגרות, שעות פנאי רבות יותר להקדיש לעבודה ופחות בעיות של עובדים צעירים שנאלצים לצאת באופן תכוף למילואים וחופשת לידה".
הבעיה הולכת ומחריפה. מה עוד ניתן לעשות כדי לעודד קליטת העובדים המבוגרים?
 
"אנו רואים שככל שהזמן של העובדים מחוץ למעגל העבודה הולך וגדל, הקושי לחזור לשוק העבודה מתעצם. לכן אנחנו רוצים לטפל בתופעה, לעודד כניסה של אנשים בעשור החמישי לחזור למעגל העבודה. 75% מתוך מקבלי הבטחת ההכנסה הם בני 40 פלוס ולאותם אנשים יש עוד הרבה מה לתרום בתעסוקה ובעבודה".

"אנחנו בתור המדינה צריכים לעודד את המעסיקים לקלוט את העובדים. צריך להפסיק עם האפליה על בסיס הגיל, להיפך - יש להם יתרונות יחסיים ולכן אנו רוצים לראות אותם חוזרים למעגל העבודה. במידה ונוכל להחזיר את האנשים האלו לשוק העבודה - נגדיל את כוח העבודה של המשק מה שיביא להגדלת הפעילות הכלכלית . במידה ואנשים אלו יעבדו הם לא יצטרכו לקבל הבטחת הכנסה וכך גם ההוצאות של המדינה יקטנו".