הריבית לחודש פברואר נותרה ללא שינוי, ברמה של 0.1%, כך הודיע היום (שני), כצפוי, בנק ישראל. בבנק הסבירו את ההחלטה ברמת האינפלציה הנמוכה, ירידה של 0.1% במדד המחירים בחודש דצמבר, כולל ירידה של 5.3% במחירי פירות וירקות. בנוסף, הפעילות הריאלית המשיכה להציג שיפור מתון ברבעון הרביעי שלך שנת 2015, עם עליה קלה במספר המועסקים ועליה של 0.4% במחיר הדיור.



בהודעת בנק ישראל נכתב כי הוועדה המוניטרית סבורה שהסיכונים להשגת יעד האינפלציה גברו, והסיכונים לצמיחה נותרו גבוהים. "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".



גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה בבית השקעות פסגות אמר בעקבות פרסום המדד, כי אין הפתעות בהודעת הריבית אשר, כצפוי, נותרה ללא שינוי. "מצד אחד, הנתונים הכלכליים שוטפים בשבועות האחרונים היו טובים - שוק העבודה מוסיף להיראות חזק, הצריכה הפרטית מתרחבת והייצור התעשייתי השתפר. בנוסף ניתן למנות גם את השקל שנחלש מעט מאז החלטת הריבית האחרונה ואת קצב עליית מחירי הדיור שעלה באופן ניכר לאחרונה. בסופו של דבר, כל עוד הטלטלה בשווקים לא מחמירה במיוחד וכל עוד האינפלציה השלילית מגיעה מצד ההיצע ואין עדויות להיחלשות של צד הביקוש, בבנק ישראל יותירו את הריבית ברמתה. להערכתנו, מקבלי ההחלטות בבנק ישראל יישקלו להעלות את הריבית רק כאשר האינפלציה תתקרב יותר לגבולו התחתון של יעד המחירים. דבר אשר להערכתנו לא צפוי לקרות לפני סוף השנה".



ציון בקר, סמנכ"ל החטיבה הפיננסית בבנק מרכנתיל, אמר: "הבשורה היא לא השארת הריבית ברמה של 0.1% אלא לאיזו תקופה. לדעתנו, בנק ישראל לא יעלה את הריבית במהלך 2016 לנוכח צמיחה מתונה יותר ברבעון הרביעי 2015, עקב אי השגת יעד האינפלציה במשק העומד על טווח של 1%-3% ולנוכח הסיכונים בכלכלה העולמית שהתגברו בשבועות האחרונים. נזכיר כי הן 2014 והן 2015 הסתיימו בישראל באינפלציה שלילית".



לדבריו, בשבוע האחרון הרגיעו נגידי מדינות מרכזיות כמו אנגליה, יפן והבנק המרכזי-אירופאי, כי המדיניות המוניטרית תישאר מרחיבה תוך שמירה על ריביות נמוכות. גם ארה"ב תשחרר צפירת הרגעה דומה בשבוע הבא כאשר הבנק המרכזי-אמריקאי יאותת על קצב העלאות ריבית מתון יותר ותלוי מידע שיתפרסם אודות תוצאות המשק הריאלי.



ואילו יונתן כץ מלידר שוקי הון מעריך ששיעור הריבית לא יעלה לפני 2017: "החלטת הריבית תאמה את הציפיות המוקדמות. בנק ישראל מציין בהודעה שחל "שיפור מתון בפעילות ברבעון ד'", ומדגיש את האופי "החד פעמי" של הדיפלציה בשנת 2015. בנק ישראל גם לא ימהר להעלות את הריבית ונמשך השימוש במשפט "מדיניות מרחיבה לאורך זמן". לפי הערכתנו, בשל סביבת האינפלציה הממותנת, לא צפויה העלאת ריבית לפני 2017".